ایران پرسمان
رئیس‌جمهور موقت بولیوی: مورالس حق ندارد برای انتخابات نامزد شود
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 23:49:07
ایران پرسمان - تسنیم / رئیس‌جمهور موقت بولیوی اعلام کرد رئیس‌جمهور سابق این کشور که به تازگی از مقامش کناره‌گیری کرده است، اجازه نخواهد داشت که بار دیگر برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود.
به نقل از رویترز، «ژیانین آنِز» نایب‌رئیس دوم مجلس سنای بولیوی که پس از کناره‌گیری اجباری «اوو مورالس» از سمت ریاست جمهوری این کشور، به‌طور موقت رئیس‌جمهور بولیوی شده است روز پنج‌شنبه اعلام کرد اجازه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده به مورالس داده نخواهد شد.
ژیانین آنِز که روز سه‌شنبه با وجود به حدنصاب نرسیدن نشست مجلس سنای بولیوی، خود را رئیس‌جمهور بولیوی اعلام کرد، در خصوص احتمال نامزدی مورالس برای انتخابات آینده گفت: «اوو مورالس صلاحیت اینکه برای چهارمین دوره نامزد انتخابات شود را ندارد. این آشوب‌هایی که امروز شاهدش هستیم، به دلیل عملکرد اوست. به همین خاطر است که بسیاری از مردم بولیوی در خیابان‌ها دست به تظاهرات زده‌اند. اعضای حزب جنبش سوسیالیسم [حزب مورالس] باید به دنبال گزینه دیگری باشند.»
مورالس، نخستین رئیس جمهوری بومی بولیوی به شمار می‌آید که همزمان با موج پیروزی چپگرایان آمریکای لاتین در اوایل قرن بیست و یکم به قدرت رسید. بسیاری از مردم بولیوی مورالس شصت ساله را قهرمان فقرا می‌دانند که باعث شد اقتصاد کشور رشد مناسبی داشته باشد.
پس از انتخابات ریاست جمهوری بیستم اکتبر (28 مهر)، اپوزیسیون مدعی تقلب در انتخابات شد و درگیری‌های خشونت‌آمیزی رخ داد. پس از آنکه «سازمان کشورهای آمریکایی» (OAS) روز یکشنبه گزارشی درباره تقلب در جریان انتخابات ارائه کرد، ارتش بولیوی خواستار کناره‌گیری مورالس شد و در نهایت، وی استعفایش را اعلام کرد.
اوو مورالس که به مکزیک پناه برده است، پس از اعلام ریاست جمهوری ژیانین آنز که یک سیاستمدار راستگرا است، در توئیتر نوشت: «هوشمندانه‌ترین و فجیع‌ترین کودتای تاریخ رقم خورده است.»
وی تاکید کرد که ارتش و پلیس که مردم را سرکوب می‌کنند در این کودتا نقش داشتند و آنز توسط گروهی از همدستانش احاطه شده است.
مورالس روز سه‌شنبه 21 آبان پس از یک سفر 16 ساعته و به محض پیاده شدن از هواپیمای متعلق به نیروی هوایی ارتش مکزیک نیز گفته بود: «مبارزه ادامه دارد» و تاکید کرده بود: «تا زمانی که زنده‌ام دست از سیاست نمی‌کشم.» وی همچنین از مکزیک به‌خاطر نجات جانش تشکر کرد.
مورالس در توئیت دیگر که روز دوشنبه منتشر کرده بود نوشت اینکه کشورش را به‌دلایل سیاسی ترک می‌کند ناراحتش می‌کند اما تاکید کرد که «به زودی با انرژی و قدرت بیشتری» برمی‌گردد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/69400/رئیس‌جمهور-موقت-بولیوی--مورالس-حق-ندارد-برای-انتخابات-نامزد-شود
بستن   چاپ