ایران پرسمان
ترکش‌های استیضاح ترامپ به مایک پمپئو رسید
چهارشنبه 29 آبان 1398 - 22:07:08
ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میثم سلیمانی | استیضاح رییس‌جمهور امریکا به مرحله‌ای رسیده است که ترکش‌های آن گریبان نزدیکان دونالد ترامپ را می‌گیرد، حتی برخی منابع عنوان می‌کنند که موضوع استیضاح باعث ایجاد اختلاف جدی میان نزدیکان ترامپ با شخص رییس‌جمهور شده است.
ان‌بی‌سی به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داده است که موضوع اوکراین تبدیل به اولین اختلاف‌نظر جدی میان دونالد ترامپ و نزدیک‌ترین متحد او یعنی مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا شده است؛ موضوعی که چهار مقام ارشد فعلی و سابق دولت آن را تایید کرده‌اند.
این مقامات می‌گویند ترامپ هفته‌هاست که پمپئو را عامل اصلی استخدام افرادی دانسته که اکنون شهادت‌های آنها جایگاه ریاست‌جمهوری او را تهدید می‌کند. گفته می‌شود رییس‌جمهور به شکل بی‌پرده از وزیر امور خارجه خواسته تا از شهادت دیپلمات‌های این وزارتخانه در مجلس نمایندگان جلوگیری کند. این درخواست را دونالد ترامپ در روز 29 اکتبر سر میز ناهار در کاخ سفید از پمپئو داشته است.
برخی ناظران بر این عقیده هستند که دونالد ترامپ احساس می‌کند که کنترل اوضاع از دستش خارج شده است. مقامات فعلی و پیشین دولت می‌گویند که ترامپ از پمپئو به دلیل انتصاب بیل تیلور به عنوان سرپرست سفارت امریکا در اوکراین به‌شدت ناراحت است، زیرا اکنون سفیر تیلور تبدیل به پاشنه آشیل دولت ترامپ شده است. شهادت او در مورد تلاش کاخ سفید برای تحت فشار قرار دادن اوکراین
در راستای تحقیق علیه جو بایدن و پسرش برای ترامپ دردسرساز شده است.
شاید تا چندی پیش شکاف میان پمپئو و ترامپ به هیچ عنوان قابل تصور نبود، چراکه او در میان همه آشفتگی دولت ترامپ طی سه سال گذشته روزبه‌روز به رییس‌جمهور نزدیک‌تر شد و جایگاه خود را مستحکم‌تر کرد و حتی برخی افراد نیز
به خاطر پمپئو از قطار دولت امریکا پیاده شدند. اما حالا استیضاح ترامپ باعث شد یک اختلاف جدی میان ترامپ و پمپئو ایجاد شود. واقعیت آن است که مدیریت یک مجموعه با 77 هزار کارمند در سراسر دنیا کار بسیار سختی است و در این بین یک انتظار وجود دارد که نه تنها رییس این مجموعه عریض و طویل به رییس‌جمهور وفادار باشد، بلکه کارمندان آن نیز وفاداری خود را حفظ کنند. اما یک نکته وجود دارد که برای کارمندان وزارت خارجه امریکا اگرچه وفاداری به رییس‌جمهور بسیار با اهمیت است اما هنگامی که بین منافع ملی و منافع ریاست‌جمهوری مجبور به انتخاب یک مورد باشند، به نظر می‌رسد منافع ملی را ترجیح دهند.
یک مقام آگاه نزدیک به پمپئو به ان‌بی‌سی گفته است ترامپ احساس می‌کند که مقصر اصلی در به خدمت گرفتن افراد غیروفادار به کاخ سفید مایک پمپئو است، زیرا افرادی که پمپئو پیشنهاد داده اکنون مشغول زمین زدن ترامپ هستند.
البته نه کاخ سفید و نه وزارت امور خارجه امریکا تاکنون پاسخی نسبت به این اظهارنظرها نداشتند. تاکنون سه مقام فعلی وزارت امور خارجه در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان شهادت رسمی و علنی داده‌اند. این سه نفر شامل بیل تیلور سرپرست سفارت امریکا در اوکراین، ماریه یوانوویچ سفیر پیشین امریکا در اوکراین و جورج کنت معاون اوراسیای وزیر امور خارجه است که به صورت علنی شهادت داده‌اند. هر سه فرد اکنون به عنوان دیپلمات شاغل در وزارت خارجه هستند.
گفته می‌شود اگرچه دولت به‌شدت نسبت به شهادت تیلور عصبانی بود، اما او فردای حضور در کنگره امریکا در کافه تریای وزارت امور خارجه مشغول غذاخوری بوده است که سایر کارمندان برای ابراز حمایت از او دور او جمع شدند.
ترامپ در ابتدا تصور می‌کرد افرادی که زیرنظر پمپئو استخدام می‌شوند یا به ماموریتی فرستاده‌ شده‌اند علیه او شهادت نخواهند داد، از همین رو در 23 اکتبر از تیلور تعریف کرد و معتقد بود که هرگز افراد استخدام شده ترامپی علیه او شهادت نمی‌دهند. اما دو روز بعد ترامپ گفت که پمپئو در استخدام تیلور اشتباه کرده است. ترامپ در جمع خبرنگاران درباره تیلور گفت: یک مساله این است که او هرگز یک ترامپی نیست و مساله دوم اینکه همه افراد اشتباه می‌کنند حتی مایک پمپئو هم می‌تواند اشتباه کند.
از سوی دیگر در تاریخ 26 اکتبر هنگامی که خبر کشته شدن بغدادی توسط امریکا منتشر شد پمپئو غایب بود. او در عکسی از تیم امنیت ملی امریکا که کنار ترامپ حاضر بودند حضور نداشت. برخی می‌گویند پمپئو تا اواخر روز جمعه که در عروسی یکی از دوستان پسرش در کانزاس حضور داشت از این حمله مطلع نشد.
با این وجود در طول استیضاح پمپئو و ترامپ قرار ناهارهای هفتگی خود در کاخ سفید را طبق برنامه حفظ کرده‌اند.
دو مقام آگاه گفته‌اند، هنگامی که رییس‌جمهور برای قرار ناهار روز 29 اکتبر وارد اتاق ناهارخوری خصوصی خود شد، بسیار عصبانی بود. مقامات گفته‌اند که پمپئو از موقعیت خود دفاع کرده و به ترامپ گفته همه کارمندان وزارت ‌خارجه را نمی‌شناسد. او تاکید کرد که هزاران کارمند در این وزارتخانه وجود دارند و توضیح داد کسانی که با موضوع اوکراین آشنا هستند را نمی‌تواند کنترل کند.
گفتنی است که تنش‌ها در حالی افزایش یافته که احتمالا پمپئو نیم نگاهی به کرسی سناتوری کانزاس نیز دارد و این احتمال وجود دارد که اگر جایگاه خود را در معرض خطر ببیند سمت خود را ترک می‌کند تا انتخابات میان‌دوره‌ای 2020 سنا را از دست ندهد. پمپئو از جمله معدود افرادی در دولت ترامپ است که توانسته از ابتدا تاکنون نقش محوری خود در دولت را حفظ کند. او ابتدا به عنوان رییس سیا معرفی شد و سپس جانشین رکس تیلرسون در وزارت خارجه شد. حدود 3 سال است که پمپئو توانسته به شکل متمادی کنار ترامپ باشد و تاثیر بسیار زیادی بر تصمیم‌های رییس‌جمهور داشته است. اما در هفته‌های اخیر به دلیل نقش او در رسوایی اوکراین و همچنین نحوه برخورد او با آن به ‌شدت تحت فشار قرار گرفته است. در ابتدا وقتی که موضوع اوکراین علنی شد، ترامپ از پمپئو خواست که رسما از او دفاع کرده و وزارت ‌خارجه را پشت او حفظ کند. اما هنگامی که پمپئو در چند مصاحبه تلویزیونی ظاهر شد کاخ سفید تصور کرد که او آمادگی لازم را برای دفاع از رییس‌جمهور ندارد و از همین رو ترامپ دلسرد شد.
به ‌طور مثال در ابتدا پمپئو در مصاحبه‌ای که با شبکه خبری ABC داشته با انتقاد جدی روبه‌رو شده است که هیچ‌گونه اطلاعات قابل‌توجهی درمورد تماس تلفنی میان ترامپ و زیلنسکی ندارد و هیچ چیز درباره آن نمی‌داند و حتی در ابتدا گفت که در آن تماس تلفنی حضور نداشته است. اما بعدتر فاش شد که پمپئو هنگام این مکالمه تلفنی حضور داشته است.
با این حال او طی هفته‌های اخیر نه تنها نتوانست کمکی به دونالد ترامپ انجام دهد، بلکه حتی نتوانست یک تعادل بین رابطه میان وزارت خارجه و کاخ سفید ایجاد کند. مقامات وزارت‌ خارجه هنگامی که پمپئو از سیا به این وزارتخانه آمد تصور می‌کردند باتوجه به دسترسی قابل توجه او به ترامپ جایگاه وزارت خارجه که در دوره رکس تیلرسون به‌شدت تنزل پیدا کرده بود، احیا شود. اما طبق گفته مقام‌های متعدد روحیه وزارت خارجه پس از آشکار شدن رسوایی اوکراین به‌شدت سقوط کرده است، چراکه او عملا نتوانسته بود از هیچ یک از مقام‌های وزارت خارجه در این پرونده حمایت کند، به‌خصوص در بحث یوانوویچ که به راحتی با فشار رودی جولیانی از سفارت اوکراین کنار گذاشته شد، پمپئو هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداد. مایک مک کینلی از نزدیک‌ترین مشاوران پمپئو به دلیل امتناع وزیر برای دفاع از یوانوویچ استعفا داد. همچنین شهادت تیلور و دیگر مقامات وزارت‌ خارجه نشان می‌دهد که پمپئو کاملا از نگرانی‌های مقام‌های ارشد وزارت‌ خارجه در مورد تلاش‌های جولیانی و نحوه برخورد با یوانوویچ آگاه بوده ولی هیچ اقدامی انجام نداده است. حال به نظر می‌رسد که مایک پمپئو در وزارت خارجه بیش از هر زمانی تنها شده است و دیگر نمی‌خواهد این موقعیت را ادامه دهد. شاید به زودی زود نوبت خروج مایک پمپئو از قطار دولت دونالد ترامپ فرا برسد، زیرا مجموعه شرایط نشان می‌دهد که نه‌تنها کاخ سفید از او دلسرد شده، بلکه در وزارت خارجه نیز دیگر جایگاهی ندارد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/70441/ترکش‌های-استیضاح-ترامپ-به-مایک-پمپئو-رسید
بستن   چاپ