ایران پرسمان
سرمقاله وطن امروز/ طالبان در تهران
پنجشنبه 7 آذر 1398 - 06:42:50
ایران پرسمان - وطن امروز / « وزیر امور خارجه تأیید کرد؛ طالبان در تهران» عنوان ستون "نگاه" در روزنامه وطن امروز است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
گروه سیاسی: اعضای دفتر سیاسی طالبان برای دومین‌بار در یک سال گذشته به تهران آمده و با مقامات ارشد دستگاه دیپلماسی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش «وطن امروز»، حدود یک سال پس از ملاقات هیاتی از گروه طالبان با عباس عراقچی در تهران، روز سه‌شنبه هم وزیر امور خارجه کشورمان با «ملا برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان و سایر اعضای دفتر سیاسی و هیات مذاکره‌کننده طالبان دیدار کرد. این دیدار در ادامه تلاش‌های ایران برای بازگشت صلح و ثبات به افغانستان و دیدارهای مسؤولان و نماینده ویژه وزیر امور خارجه با مقامات مختلف افغانستان از جمله رئیس‌جمهور، رئیس اجرایی، هیات صلح، رهبران جهادی و شخصیت‌های موثر و تاثیرگذار در تحولات افغانستان انجام شده است.
هدف از این دیدار ترغیب طرف‌های افغان به گفت‌وگوهای بین‌الافغان و تشویق به یافتن راه‌حل مسائل از طریق گفت‌وگو، حمایت از تمام نیروهای افغان برای یافتن فصل مشترک همکاری در بیرون رفتن نیروهای خارجی از افغانستان و امنیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی اعلام شده است.
در این دیدار بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مساعدت به شکل‌گیری و تقویت گفت‌وگوهای بین‌الافغان مشارکت دولت و تمام نیروهای موثر سیاسی و همچنین آمادگی تهران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با کشور و مردم افغانستان بر اساس منافع مشترک همسایگی تاکید شد. در همین راستا روز سه‌شنبه «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان با انتشار توئیتی اعلام کرد: ساعاتی پیش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران با «ملا عبدالغنی برادر» و سایر اعضای دفتر سیاسی طالبان دیدار کرد. دی‌ماه سال گذشته نیز عراقچی، معاون وزیر امور خارجه مذاکرات مفصلی را با اعضای طالبان در محل وزارت امور خارجه برگزار کرد؛ مذاکراتی که البته با اطلاع دولت افغانستان انجام شده بود. بهرام قاسمی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه دهم دی‌ماه پارسال درباره این مذاکرات گفته بود: پس از سفر آقای شمخانی و دیدارهایی که در افغانستان داشتیم، دیروز هیاتی از طالبان در تهران حضور یافتند و مذاکرات مفصلی را با معاون سیاسی وزارت امور خارجه داشتند و گفت‌وگوهای مبسوطی میان 2 طرف صورت گرفت. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نیز گفته بود: «بیش از 50 درصد از اراضی افغانستان دست طالبان است و مشکلاتی در این کشور به‌وجود آمده است، با ابراز تمایل و مطرح کردن این موضوع با آقای اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، مذاکرات جمهوری اسلامی با گروه طالبان انجام شد که دولت افغانستان نیز از این موضوع مطلع بود».

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/72359/سرمقاله-وطن-امروز--طالبان-در-تهران
بستن   چاپ