ایران پرسمان
دو سناتور آمریکایی از ترامپ خواستند ترکیه را تحریم کند
دوشنبه 11 آذر 1398 - 23:10:41
ایران پرسمان - فارس / دو سناتور آمریکایی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور، از او خواسته‌اند در پاسخ به اصرار ترکیه برای استفاده از سامانه روسی «اس-400» تحریم‌هایی را علیه آنکارا وضع کند.
دو سناتور آمریکایی روز دوشنبه در نامه‌ای به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور از او خواسته‌اند ترکیه را به دلیل خرید سامانه پدافندی «اس-400» از روسیه، تحریم کند.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «لیندسی گراهام» جمهوری‌خواه و «کریس فن هولن» دموکرات در این نامه گفته‌اند که اگر این اقدام آنکارا بی‌پاسخ بمانند، «پیامی وحشتناک» به دیگر کشورها ارسال می‌شود.
در بخشی از این نامه که به رؤیت رویترز رسیده، آمده است: «زمان صبوری مدت‌ها پیش به پایان رسیده است. اکنون زمان آن است که شما قانون را اعمال کنید. عدم انجام این کار، پیامی وحشتناک به دیگری کشورها ارسال می‌کند، مبنی بر اینکه می‌توانند بدون آنکه با تبعاتی روبرو شوند، قوانین ایالات متحده را نادیده بگیرند.»
دولت آمریکا از مدت‌ها پیش ترکیه را برای عدم خرید و دستکم عدم استفاده از سامانه اس-400 تحت فشار قرار داده است. واشنگتن مدعی است که فعال شدن این سامانه در یک کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جنگنده‌های این ائتلاف را در معرض خطر قرار می‌دهد و می‌تواند موجب درز اطلاعات محرمانه ناتو به روسیه شود.
واشنگتن در واکنش به خرید این سامانه توسط ترکیه، آنکارا را از برنامه تولید مشترک جنگنده «اف-35» کنار گذاشته و تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه را نیز به حالت تعلیق درآورده است. ترکیه تأکید کرده است که در صورتی که واشنگتن جنگنده‌های ترکیه را تحویل ندهد، این کشور از کشور دیگری، احتمالا روسیه، جنگنده می‌خرد.
آمریکا همزمان دیگر متحدان خود از جمله مصر، عربستان سعودی و هند را برای خودداری از خرید جنگنده و تسلیحات از روسیه تحت فشار قرار داده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/73871/دو-سناتور-آمریکایی-از-ترامپ-خواستند-ترکیه-را-تحریم-کند
بستن   چاپ