ایران پرسمان
به فضا بروید تا سلول‌های سرطانی نابود شوند!
سه شنبه 12 آذر 1398 - 21:19:35
ایران پرسمان - ایرنا / نتایج تحقیقات اولیه پژوهشگران دانشگاه فناوری سیدنی نشان داد که سلول‌های سرطانی در معرض شرایط ریزگرانش از بین می‌روند؛ یافته‌ای که پس از آزمایش در ایستگاه بین‌المللی فضا می‌تواند به ابداع روش‌های درمانی جدید و موثر برای مبتلایان به سرطان منجر شود.
سفرهای فضایی خطرات بالقوه فراوانی را برای سلامتی انسان به همراه دارند. افزون بر قرار گرفتن در معرض اشعه خورشیدی و پرتوهای کیهانی، ریزگرانش حاکم بر فضا تاثیرات قابل توجهی بر فیزیولوژی انسان می‌گذارد که از آن جمله می‌توان به تحلیل ماهیچه و استخوان‌ها، اُفت در عملکرد اندام‌ها و قوه بینایی و حتی ایجاد تغییرات ژنتیکی اشاره کرد.
با این حال قرار گرفتن در شرایط ریزگرانش فواید پزشکی بالقوه‌ای نیز دارد. جاشوآ چویی (Joshua Choi) از اساتید ارشد مهندسی پزشکی در دانشگاه فناوری سیدنی از سال 2014 میلادی تحقیقات خود را در مورد تاثیر ریزگرانش بر سلول‌های بدن انسان آغاز کرد. وی و دستیارانش اوایل سال آینده میلادی روش خود برای درمان سرطان با استفاده از ریزگرانش را در ایستگاه بین‌المللی فضا (ISS) آزمایش خواهند کرد.
سرطان به زبان ساده، یک بیماری است که در آن سلول‌ها به طور غیر قابل کنترل تکثیر شده و به بخش‌های خاصی از بدن گسترش پیدا می‌کنند و بر آن‌ها مسلط می‌شوند. سلول‌های سرطانی این کار را با در کنار هم قرار گرفتن و تشکیل یک تومور در بدن انجام می‌دهد. این تومور تا آن زمان که سلول‌ها علامت حمله به بافت‌های سالم چون قلب، شش‌ها، مغز، کبد و لوزالمعده را دریافت کنند، به رشد ادامه می‌دهد.
فرآیندی که سرطان به واسطه آن گسترش پیدا کرده و پخش می‌شود، حاکی از آن است که سلول‌ها با استفاده از ابزاری قادر هستند تا یکدیگر را حس کنند و برای تشکیل تومور به یکدیگر بپیوندند. محققان می‌دانند که تنها راهی که سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق آن یکدیگر را حس کنند، نیروهای مکانیکی است که تنها در محیطی که گرانش وجود دارد، کار می‌کنند. این حقیقت چو را به فکر بررسی راه‌هایی انداخت که نبود گرانش می‌تواند از طریق آن‌ها از تکثیر و پخش سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.
چو و تیمش پیش‌تر در آزمایشگاه اثرات ریزگرانش رابر سلول‌های سرطانی مورد بررسی قرار داده‌اند. در این آزمایشات 80 تا 90 درصد سلول‌های سرطانی در چهار نوع سرطان رحم، پستان، بینی و ریه که مورد بررسی قرر گرفته بودند، در مواجهه با شرایط ریزگرانش غیرفعال شده و از بین رفتند.
محققان در مرحله بعد با همکاری شرکت فضایی اسپیس ایکس این روش درمانی جدید برای سرطان را در ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمایش خواهند کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/74220/به-فضا-بروید-تا-سلول‌های-سرطانی-نابود-شوند!
بستن   چاپ