ایران پرسمان
مشاهده جهان از دریچه چشم حیوانات
پنجشنبه 14 آذر 1398 - 10:25:46
ایران پرسمان - ایرنا / محققان استرالیایی و انگلیسی نرم‌افزار جدیدی را توسعه دادند که امکان مشاهده جهان را از دریچه چشم حیوانات فراهم می‌کند.
این نرم‌افزار که Quantitative Color Pattern Analysis framework نام دارد و توسعه آن چهار سال به طول انجامیده، تصاویر دیجیتالی را پردازش کرده و رنگ‌ها و جزئیاتی که توسط گونه‌های مختلف دیده نمی‌شوند، از جمله بخش‌هایی از طیف نور را از این تصاویر حذف می‌کند. سپس تصاویر به دست آمده را با الگوریتم‌های مختلفی پردازش می‌کند.
این نرم‌افزار قادر است تمام قالب‌های تصاویر دیجیتالی را صرف‌نظر از این که توسط دوربین‌های گوشی هوشمند یا دوربین‌های دیجیتالی حرفه‌ای تهیه شده باشند، مورد پردازش قرار دهد. این نرم‌افزار همچنین قادر است تمام انواع زیستگاه‌ها مانند محیط‌های زیر آب را شناسایی و تفسیر کند.
محققان به منظور مدلسازی رفتار جانوران باید نحوه پردازش محیط اطراف توسط هریک از گونه‌های جانوری را به درستی درک کنند. اما شبیه سازی دقیق نحوه مشاهده جهان توسط جانوران امری دشوار است. این نرم‌افزار جدید امکان درک بهتر رفتارهای جانوران از جمله سیستم جفت‌گیری، تشخیص‌چهره و سیگنال‌دهی راه دور را فراهم می‌کند.
این نرم‌افزار مانند یک افزونه دیجیتالی برای دوربین‌های دیجیتالی، گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر عمل می‌کند و امکان مشاهده جهان را از دریچه چشم جانوران در اختیار می‌گذارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Methods in Ecology and Evolution منتشر شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/74680/مشاهده-جهان-از-دریچه-چشم-حیوانات
بستن   چاپ