ایران پرسمان
چرا مورچه‌ها هیچ ‎وقت توی ترافیک گیر نمی‌کنند؟
پنجشنبه 14 آذر 1398 - 20:58:39
ایران پرسمان - زومیت / توی صف‎های شلوغ بین لانه و غذای لذیذی که پیدا کرده‎اند، در رفت‎وآمدند. هرازگاهی می‎ایستندو بعد باعجله به راه‎شان ادامه می‎دهند. تا حالا دقت کرده‎اید چرا مورچه‎ها توی ترافیک نمی‎مانند؟
مورچه‌ها از معدود موجودات روی زمین هستند که در مسیرهایی حرکت می‌کنند که در هر دو طرف جریان پیدا می‌کند. پژوهشگران با 170 بار فیلم‌برداری، چگونگی حرکت گونه خاصی از مورچه‌ها را در امتداد پلی بررسی کردند که بین آشیانه و منبع غذای آن‌ها وجود داشت. این آزمایش‌ها روی پل‎های مختلف به عرض‎های 5، 10 و 20 میلی‌متری انجام شد که 400 تا 25 هزار مورچه را روی خود جای می‌داد. پژوهشگران متوجه شدند مورچه‎ها درمقایسه ‌با انسان‌ها می‌توانند بدون کندشدن، پل‌ را با دوبرابر ظرفیت پرکنند. وقتی انسان‌ها در حال راه‌رفتن یا رانندگی هستند، معمولا جریان ترافیک وقتی شروع به کاهش می‌کند که میزان اشغال فضا به 40 درصد می‌رسد. مورچه‌های آرژانتینی حتی وقتی اشغالِ پل به 80 درصد می‌رسید، سرعت خود را کم نمی‌کردند.
آن‌ها این کار را ازطریق تنظیم سرعت به‌صورت انفرادی انجام می‌دهند. هنگامی‌که جاده نسبتا شلوغ باشد، مورچه‌ها تا رسیدن به حداکثر جریان یا ظرفیت سرعت خود را زیاد می‌کنند اما وقتی مسیری بیش‌از‌حد شلوغ شده‎باشد، مورچه‌ها تا روان شدنِ ترافیک خویشتن‌داری می‌کنند. در زمان‌های پرازدحام، مورچه‌ها رفتار خود را تغییر می‌دهند و برای پرهیز از برخوردهای زمان‌گیر، سرعت خود را کم می‌کنند. راه‌بندان مختص انسان‎هاست که اهداف شخصی خود را دنبال می‌کنند.
مورچه‌ها اما یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند؛ بقای کلنی. پژوهش‌های دیگری که روی مورچه‌ها انجام شده، نشان می‌دهد در مواقعی حتی از مأموران کنترل ترافیک استفاده می‌کنند. وقتی یکی از مسیرها زیادی شلوغ می‎شود، آن‎هایی که به لانه برمی‌گردند جلوی مورچه‌هایی را که می‎خواهند از لانه بیرون بروند، می‎گیرند و آن‎ها را مجبور می‌کنند مسیر جدیدی پیدا کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/74871/چرا-مورچه‌ها-هیچ-‎وقت-توی-ترافیک-گیر-نمی‌کنند؟
بستن   چاپ