ایران پرسمان
تولید موکت‌های ضدآتش
پنجشنبه 14 آذر 1398 - 23:06:09
ایران پرسمان - ایسنا / محققان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو به فرمولاسیون محلولی برای اعمال خواص آنتی‌باکتریال و ضد بو و حساسیت دست یافتند و اخیرا نیز با امضای قراردادی با یکی از شرکت‌های تولیدکننده فرش، این دستاورد به فاز صنعتی رسید.
سیامک سلیمی، مجری طرح از صنعتی‌سازی آنتی باکتریال فرش‌ها خبر داد و گفت: با امضای قراردادی با یکی از شرکت‌های تولیدکننده فرش برای اولین بار توانستیم آنتی باکتریال کردن فرش‌های اکرولیک را به صورت صنعتی پیاده‌سازی کنیم.
وی با بیان اینکه با استفاده از نانو ذرات تولید شده به فرش‌های اکرولیک خواص ضد حساسیت، ضد بو و آنتی باکتریال اعمال شده است، اظهار کرد: در مرحله اول فرش‌های مورد استفاده در مساجد ضد بو و آنتی‌باکتریال می‌شوند و در فاز دوم اعمال این خواص برای فرش‌های کودک هدف‌گذاری شده است تا از بروز حساسیت‌های پوستی کودکان جلوگیری شود.
سلیمی با بیان اینکه به دو صورت می‌توان خواص آنتی‌باکتریال، ضد حساسیت و بو را در فرش‌ها اعمال کرد، در این باره توضیح داد: در مرحله رنگرزی خواص آنتی باکتریال بر روی نخ مورد استفاده در فرش ایجاد می‌شود.
این محقق روش دوم را در مرحله تکمیل فرش دانست و خاطر نشان کرد: زمانی که فرش تکمیل شد، نانو ساختارهای آنتی باکتریال بر روی فرش اعمال می‌شود.
وی دوام و ماندگاری خواص آنتی باکتریال این فرش را پس از 5 بار شست‌وشو ذکر کرد و گفت: امکان ایجاد این خواص بر روی این فرش‌ها پس از 5 بار به صورت اسپری کردن این نانو ذرات وجود دارد.
سلیمی همچنین از امکان آنتی باکتریال فرش‌های معمولی خبر داد و یادآور شد: اعمال این خاصیت با استفاده از اسپری در منازل و یا نمایندگی‌ها فراهم است.
وی با بیان اینکه قیمت تمام شده فرش‌های آنتی‌باکتریال 30 تا 50 هزار تومان بیشتر از قیمت فرش‌های موجود در بازار است، اظهار کرد: علاوه بر آن از سوی ستاد توسعه فناوری نانو لوگویی برای محصولات نانویی در پشت فرش نصب می‌شود و از این طریق می‌توان تشخیص داد که کدام فرش حاوی نانو ذرات آنتی باکتریال است.
وی تولید فرش و موکت‌های کند سوز و ضد آتش را از دیگر طرح‌های در دستور کار این شرکت دانش‌بنیان نام برد و گفت: این طرح برای ضد آتش کردن فرش و موکت‌های مورد استفاده در اماکن عمومی مانند هتل‌ها و نمایشگاه‌ها است.
به گفته مجری طرح، این محصول در فاز تولید نمونه‌سازی نیمه‌صنعتی قرار دارد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/74897/تولید-موکت‌های-ضدآتش
بستن   چاپ