ایران پرسمان
اصولگرایان با چاشنی حمله به دولت ثبت‌نام کردند
يکشنبه 17 آذر 1398 - 11:51:08
ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
باز هم دقیقه 90؛ اصلا این خصلت انگار در تار و پودمان جای گرفته و اصلاح‌طلب و اصولگرا هم نمی‌شناسد، همه روز آخر را انتخاب می‌کنند. دیروز هم آخرین روزی بود که افراد می‌توانستند برای یازدهمین انتخابات مجلس نام‌نویسی کنند و برای همین ساختمان وزارت کشور جای سوزن انداختن نبود؛ فرمانداری تهران هم دست‌کمی از ساختمان میدان فاطمی نداشت. صف عریض و طویلی از کسانی که می‌خواستند پا در گود رقابت انتخاباتی بگذارند، شکل گرفته بود. البته در این میان هرچند اکثریت برای حضور در «خانه ملت» احساس تکلیف کرده بودند اما انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری هم مزید بر این شلوغی شده بود. خلاصه که روز هفتم ثبت‌نام کاندیداها به عنوان شلوغ‌ترین روز ثبت شد.
توصیه خاتمی و حضور پررنگ اصلاح‌طلبان
هرچه در روزهای گذشته حضور اصلاح‌طلبان کمرنگ و سوال‌‌برانگیز بود دیروز به نام آنها رقم خورد و تقریبا چهره‌های شاخص جریان چپ پا به میدان گذاشتند. البته این به میدان آمدن آنها چندان هم بدون پشت پرده نبود و آن‌طورکه گفته می‌شد سیدمحمد خاتمی تماس‌هایی با اصلاح‌طلبان شاخص و وزرای دولت هفتم و هشتم داشته است و از آنها خواسته که در این انتخابات نام‌نویسی کنند؛ موضوعی که قاسم میرزایی‌نیکو نماینده اصلاح‌طلبان در مجلس دهم آن را تایید می‌کند و به خبرآنلاین می‌گوید: «آقای خاتمی، در تماس با اصلاح‌طلبان به همه سفارش کرده‌اند که برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کنند.» او می‌گوید: «ایشان در جلسات مختلفی که برگزار شد، سفارش جدی کردند که حتما اصلاح‌طلبان کاندیدا شوند.» هرچند میرزایی‌نیکو از تماس تلفنی با وزرای دولت ابراز بی‌اطلاعی می‌کند اما درست چند دقیقه بعد از این شنیده‌ها «علی صوفی» وزیر تعاون دولت سیدمحمدخاتمی به وزارت کشور می‌آید و در انتخابات مجلس ثبت‌نام می‌کند. او در گفت‌وگویی با خبرآنلاین فراخوان رییس دولت اصلاحات را تایید می‌کند و می‌گوید: «آقای خاتمی حتما مثل قبل از لیست اصلاح‌طلبان حمایت خواهند کرد.»حضور چهره‌های اصلاح‌طلب در روز آخر آن‌قدر پررنگ شد که که این گمانه بیش از پیش تقویت شد تا آنجا که «مجید انصاری» عضو مجمع روحانیون مبارز و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و همین‌طور «احمد نقیب‌زاده» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران و البته «عماد بهاور»، عضو نهضت آزادی در شورای عالی سیاستگذاری روز گذشته در این انتخابات ثبت‌نام کردند. در این میان به نظر می‌رسد انتقادات به لیست امید برای خلأ اقتصاد‌دان نیز افاقه کرده است و در میان چهره‌های اصلاح‌طلب افرادی مانند «حسین راغفر» از اقتصاد‌دانان با گرایش اصلاح‌طلبی نیز در این انتخابات نام‌نویسی کردند.
فراخوان دبیرکل و نام‌نویسی قائم‌مقام
چند روز پیش بود که مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی در نامه‌ای خطاب به اعضای این حزب از آنها خواست تا در یازدهمین انتخابات مجلس نام‌نویسی کنند. به دنبال این فراخوان «الیاس حضرتی» قائم‌مقام دبیرکل اعتماد ملی و نماینده فعلی مجلس به همراه «محمدعلی افشانی» رییس شورای مرکزی اعتماد ملی به ساختمان وزارت کشور رفتند و برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند.
خیز زنان اصلاح‌طلب
به دنبال فراخوان اصلاح‌طلبانه برای حضور در انتخابات مجلس، شورای ائتلاف زنان اصلاح‌طلب که از چند ماه پیش کار خودش را برای انتخابات مجلس شروع کرده بود، در آخرین روز حضور پررنگ و چشم‌گیری داشت؛ به‌طوری که به جز «آذر منصوری» که پیش‌تر نام‌نویسی کرده بود، «شهیندخت مولاوردی» و «فاطمه راکعی» از این جمع در انتخابات ثبت‌نام کردند. حضور زنان اصلاح‌طلب تنها به همین جمع شورای ائتلاف ختم نشد و زنان فراکسیون امید نیز پیش از ظهر دیروز به ساختمان فرمانداری برای یازدهمین انتخابات مجلس آمدند که در میان آنها نام «طیبه‌ سیاوشی» «فاطمه سعیدی» «سهیلا جلودارزاده»، «فاطمه سعیدی»، «فاطمه اولاد قباد» و «فاطمه ذوالقدر» از حوزه تهران و «ناهید تاج‌الدین» از اصفهان نیز به چشم می‌خورد.
این را هم نباید از قلم انداخت که از میان زنان اصولگرا، «فاطمه آلیا» از حوزه تهران و «نیره اخوان» از اصفهان نیز دیروز ثبت‌نام کردند.
محدودیت مجلس و خدا‌حافظی سلحشوری
«پروانه سلحشوری» نماینده تهران که نامش‌ را بارها و بارها از رادیو فرهنگ، وقتی مذاکرات صحن علنی مجلس را پخش می‌کرد به گوش شنیدیم؛ هرچند انتقادات تند تیزش به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آمد اما هر بار که نقدی وجود داشت بدون آنکه مصلحت خود را در‌ نظر بگیرد آن را به زبان می‌آورد؛ ماجرای دختر‌آبی، افزایش قیمت بنزین و اعتراضات به آن از جمله مواردی بود که او در مقابل آنها سکوت نکرد و آخرین بار درباره اختیارات مجلس انتقاداتی را مطرح کرد. روز گذشته سلحشوری یکی از غایبان ثبت‌نام‌کننده در انتخابات بود و این عدم کاندیداتوری را از طریق بیانیه‌ای اعلام کرد.
نام‌نویسی لیست پایداری‌های قم
چندهفته پیش بود که لیستی از سوی جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم منتشر شد که مجتبی ذوالنوری، احمد امیرآبادی و علیرضا زاکانی را کاندیداهای قم در یازدهمین انتخابات مجلس معرفی کرده بود. این لیست به سرعت بلوایی در اردوگاه اصولگرایی برپا کرد؛ هرچند گفته می‌شد که این لیست احتمالا لیست قطعی قم برای انتخابات مجلس نخواهد بود و برخی هم از حضور «زاکانی» به عنوان کاندیدای پروازی در این لیست انتقاد کردند اما در نهایت دیروز مجتبی ذوالنوری، احمد امیرآبادی و علیرضا زاکانی از قم ثبت‌نام کردند تا شانس و اقبال‌شان را برای حضور دوباره در خانه ملت بیازمایند.
مجری اصولگرایان
از مناظره‌های انتخاباتی سال 88 قابلیت‌هایش برای اصولگرایان شکوفا شد و بعد از اظهارنظرهایش در صفحات مجازی و مقابله با جریان اصلاح‌طلب پله‌های ترقی را خیلی سریع‌تر از آنچه فکرش را می‌کرد، طی کرد. «وحید یامین‌پور» که از روزها قبل کنار چهره‌هایی مانند رائفی‌پور احتمال کاندیداتوری‌شان در انتخابات وجود داشت و دیروز با مهر صحت به همه گمانه‌زنی‌ها زد از حوزه تهران ثبت‌نام کرد.
کاندیداتوری از اوین
حواشی روز آخر نام‌نویسی کاندیداها کم نبود اما برخی آن‌قدر عجیب و غریب بودند که همه انگشت به دهان خیره به آن می‌ماندند؛ مانند خبر ثبت‌نام «عبدالرضا داوری» مشاور محمود احمدی‌نژاد از زندان اوین؛ او به گفته سخنگوی قوه قضاییه به اتهامات متعددی از جمله ارتباط با کانال آمدنیوز در بازداشت به سر می‌برد، توسط وکیل خود، وحید هروآبادی برای شرکت در یازدهمین دوره مجلس وارد ساختمان وزارت کشور شد که البته این نام‌نویسی با ممانعت کمیته اجرایی شورای نگهبان روبرو شد و به سرانجام نرسید. وکیل داوری در این رابطه به ایلنا می‌گوید: «طبق استعلامی که کمیته اجرایی از شورای نگهبان گرفت اعلام کردند ثبت‌نام نیابتی ممکن نیست.» او ادامه می‌دهد: «قانون در خصوص ثبت‌نام نیابتی و فردی که متهم و داخل زندان است، سکوت کرده اما هیچ منعی هم ذکر نکرده.»
مسیر دادگاه انقلاب تا «خانه ملت»
«موسی غضنفرآبادی» که پس از پایان دوره نمایندگی‌اش در مجلس نهم و همزمان با روی کار آمدن ابراهیم رییسی ریاست دادگاه انقلاب را به عهده گرفته بود، به نظر می‌رسد باز هوای مجلس و نمایندگی در سر دارد. او دیروز با حضور در وزارت کشور برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه بم نام‌نویسی کرد.
برگ آخر اصولگرایان
از چند ماه قبل از آمدن و نیامدن «محمدباقر قالیباف» صحبت می‌شد؛ هرچند خودش سکوت کرده بود اما به نظر می‌رسید چندان هم بدش نمی‌آید بعد از سه دوره شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و شکست در همه این‌ انتخابات‌ها، عرصه مجلس را هم امتحان کند. او دیروز وارد ساختمان وزارت کشور شد تا به اصطلاح بمب خبری آخرین روز را منفجر کند. البته قالیباف که همواره روی موج تبلیغات سوار است، پیش از آنکه پایش به وزارت کشور برسد بیانیه‌ای از جنس بیانیه‌هایش برای جوانان اصولگرا منتشر کرد و با انتقاد از مجلس و دولت خطاب به مردم گفت که در این انتخابات شرکت می‌کند. البته او در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به اقداماتش در طول 12 سال شهرداری تهران نکرد و از راز سر به مهر مانده املاک نجومی هم سخنی به میان نیاورد. با این حال قالیباف با امید به سرلیست اصولگرایان شدن و رسیدن به کرسی ریاست مجلس پا به میدان گذاشته اما معلوم نیست با نگاه به گذشته این کاخ آرزو سرجایش بماند یا مانند سال 84، 92 و 96 یک‌‌شبه فرو ‌بریزد.
پایان نام‌نویسی
سیداسماعیل موسوی دیروز در پایان مهلت قانونی آخرین روز نام‌نویسی داوطلبان انتخابات مجلس درباره آخرین آمار از نام‌نویسی انتخابات مجلس گفت: «13896 نفر تاکنون نام‌نویسی کردند که از این میان 1605 نفر زن و 12291 نفر مرد هستند.» او درباره نام‌نویسی انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان‌ رهبری نیز گفت: «تا امروز ٥٧ نفر نام‌نویسی کردند که ٣١ نفر از تهران، ١٧ نفر از قم، 2‌ نفر از فارس، ٢ نفر از خراسان رضوی و 2 نفر از خراسان شمالی ثبت‌نام کردند.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/75562/اصولگرایان-با-چاشنی-حمله-به-دولت-ثبت‌نام-کردند
بستن   چاپ