ایران پرسمان
قاتلان ناشناس بغداد
يکشنبه 17 آذر 1398 - 15:30:14
ایران پرسمان - روزنامه شهروند / متن پیش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تیراندازی مردان مسلح به معترضان ضددولتی دست‌کم ٢٠ کشته و بیش از ١٣٠نفر مصدوم بر جای گذاشت
روزجمعه، معترضان عراقی بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و به اعتراض‌های ضددولتی خود ادامه دادند. در بغداد، تجمعات مسالمت‌آمیز بود و بسیاری از مردم، با در دست‌داشتن پرچم عراق و پلاکارد خواهان تغییرات اساسی هستند. اما این‌بار «مردان مسلح» با گلوله‌های جنگی به مردم تیراندازی کردند و باعث کشته‌شدن دست‌کم ٢٠نفر و زخمی‌شدن بیش از ١٣٠نفر در میدان تحریر بغداد شدند. میدان تحریر، اصلی‌ترین محل گردهمایی معترضان در بغداد به شمار می‌آید.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی از مقامات امنیتی و درمانی که نام‌شان را فاش نکرده‌اند، آمار کشته‌ها و زخمی‌ها را اعلام کرده است. حادثه خونین روزجمعه، یکی از خونبارترین حوادث در هفته‌های گذشته در بغداد است که پس از استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق روی می‌دهد. او پس از دوماه تظاهرات ضددولتی مجبور به استعفا شد، اما اعتراض‌ها همچنان که پیش‌بینی می‌شد، نه‌تنها از بین نرفت، بلکه حتی کمتر هم نشد.
حمایت آیت‌الله سیستانی، مرجعیت شیعه در عراق از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و رد هرگونه خشونت، باعث همبستگی بیشتر معترضان شده است. حالا اما آنها با پدیده جدیدی روبه‌رو شده‌اند؛ مردان مسلح ناشناس.
شاهدان حادثه به آسوشیتدپرس گفته‌اند مردان مسلح در کامیون‌هایی وارد منطقه السنک بغداد شدند و به روی معترضان تیراندازی کردند.
خبرنگار الجزیره نیز که در بغداد حضور دارد، روز شنبه گزارش داد: «بر اساس گفته‌های منابع ما، خشونت‌ها، شنبه‌ شب‌هنگام و از میدان خیلانی، در شمال میدان تحریر آغاز شد.»
مردان مسلح به ساختمانی در آن حوالی حمله‌ور شدند و معترضان را از آنجا بیرون کردند. تلویزیون ملی عراق هم گزارش داده که «مردان ناشناس» به این ساختمان حمله‌ور شده‌اند.
حمله مجدد افراد مسلح
روز شنبه، مردان مسلح بار دیگر به معترضان در منطقه السنک بغداد حمله‌ور شدند. محمدرضا الحیدری، رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق با اعلام این خبر گفت که پس از این حمله نیروهای ارتش و پلیس عراق در منطقه السنک مستقر شدند.
سفارت آمریکا و فرانسه این خشونت‌ها را محکوم کرده و خواهان افشای هویت و مجازات عاملان این حمله‌ها شده‌اند.
قیس المحمداوی، فرمانده عملیات بغداد وابسته به ارتش گفته است، به یگان‌های ارتش به فرماندهی عملیات بغداد دستور داده شده در میدان خیلانی حضور داشته باشند و به حمایت از جان تظاهرکنندگان بپردازند.
خبرنگار الجزیره می‌گوید که این خشونت‌ها به خاطر اختلافاتی که بین گروه‌های مختلف ایجاد شده، افزایش یافته است. گروه‌هایی که تلاش می‌کنند تا کنترل صداهای خیابان‌های بغداد را در دست بگیرند.
پزشکانی که آمار کشته‌ها و زخمی‌ها را اعلام کرده‌اند، می‌گویند که آمار تلفات بالاتر خواهد رفت. یک پزشک زن که در یک کلینیک کار می کند، می‌گوید که او به تنهایی پنج‌نفر را مداوا کرده که جراحت‌شان به علت چاقوخوردن بوده است.
سیمونا فولتین، خبرنگار دیگر الجزیره می‌گوید که خشونت‌ها «به طرز عجیب و غیرمعمولی» افزایش یافته است: «آنچه تا امروز شاهد آن بوده‌ایم، تلفاتی است که ناشی از درگیری مستقیم معترضان با نیروهای امنیتی است؛ اما حالا درگیری‌های غیرمستقیمی به وجود آمده که نمی‌دانیم از سوی چه کسانی است.»
از زمان آغاز اعتراض‌ها در عراق تاکنون بیش از ٤٠٠نفر کشته و حدود ٢٠هزار نفر مجروح شده‌اند.
حمله پهپادی به محل اقامت مقتدی صدر
از سوی دیگر، علاوه بر بغداد، نجف هم شاهد اتفاقی عجیب بود. یکی از نزدیکان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق از حمله پهپادی به محل اقامت مقتدی صدر در شهر نجف خبر داد. همچنین گردان‌های سرایا السلام وابسته به جریان صدر تهدید کردند اگر ثابت شود طرف سیاسی در این حمله دست داشته، پاسخی بی‌سابقه به این حمله می‌دهند.
این منبع به جزئیات حمله اشاره‌ای نکرد و تنها گفت این حمله پس از آن صورت گرفت که رهبر جریان صدر عراق به موسوم گروه به «کلاه آبی‌ها» دستور داد از تظاهرکنندگان در بغداد و نجف حمایت کنند.
گرچه هنوز مشخص نیست که آیا مقتدی صدر در زمان حمله پهپادی در این مکان حضور داشته یا آسیب دیده است یا نه، اما خبرگزاری فرانسه اعلام کرده مقتدی صدر در عراق نیست.
اعتراض‌های گسترده
اعتراض‌های خیابانی در عراق از اولین روز اکتبر آغاز شد. خواسته‌های آنها استعفای دولت، انحلال پارلمان و اصلاحات اساسی سیستم سیاسی کشور بود که از سال ٢٠٠٣، یعنی پس از هجوم آمریکا به عراق، برقرار بوده است. آنها هنوز هم بر این خواسته‌ها پافشاری می‌کنند.
اما از وقتی که برخی از فعالان و گروه‌های حقوق بشری، نیروهای امنیتی عراق را متهم کردند، به اِعمال خشونت علیه معترضان، مردم معترض هم خشونت‌شان افزایش یافت. روز جمعه، آیت‌الله سیستانی، مرجعیت شیعه در عراق در پیامی، اعتراض‌ها را «ابزار فشاری برای اصلاحات واقعی در کشور» توصیف و اعلام کرد که از اعتراض‌ها حمایت می‌کند: «موضوع مهم این است که معترضان نباید درگیر رفتار خشونت‌آمیز، هرج‌و مرج و خرابکاری شوند.»
مقامات عراقی، بارها رفتارهای خشونت‌آمیز علیه معترضان و نیروهای امنیتی را محکوم کرده‌اند. با این حال، چنین رفتارهایی همچنان ادامه دارد.
آیت‌الله سیستانی همچنین تاکید کرد که نخست‌وزیر جدید باید بدون دخالت خارجی انتخاب شود. روز یکشنبه هفته گذشته، پارلمان عراق، استعفای عادل عبدالمهدی را پذیرفت؛ این یکی از کلیدی‌ترین خواسته‌های معترضان بود. حالا عبدالمهدی به همراه کابینه‌اش صرفا نقش سرپرست را ایفا می‌کنند و مادامی در قدرت باقی می‌مانند که کابینه جدید شکل بگیرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/75654/قاتلان-ناشناس-بغداد
بستن   چاپ