ایران پرسمان
اجرای اولین ماموریت برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی
سه شنبه 19 آذر 1398 - 11:29:37
ایران پرسمان - ایرنا / سازمان فضایی اروپا از انجام اولین ماموریت فضایی برای جمع‌آوری یک قطعه زباله متعلق به این سازمان که در مدار زمین بر جای مانده است خبر داد؛ قرار است این ماموریت در سال 2025 اجرا شود.
کنسرسیوم شورای وزیران سازمان فضایی اروپا در پایان ماه نوامبر (اوایل آذرماه) یک قرارداد خدماتی را به کنسرسیومی به رهبری استارتاپ سوئیسی ClearSpace اعطا کرد. هدف از مأموریت ClearSpace-1 که قرار است در سال 2025 انجام شود، جداسازی و جمع‌آوری بی‌خطر یک قطعه زباله فضایی متعلق به سازمان فضایی اروپاست که در مدار پایین زمین قرار دارد.
زباله‌های فضایی به یک مشکل جدی مبدل شده‌اند و پرتاب مکرر فضاپیما و راکت به فضا توسط دهها کشور مشکل یاد شده را تشدید کرده است. این زباله‌ها ابعاد و اشکال مختلفی دارند و تهدیدی برای ماموریت‌های فضایی محسوب می‌شوند. زیرا برخورد ناگهانی ماهواره‌ها و راکت‌ها به آنها می‌تواند خسارت‌های جدی ایجاد کند.
«لوک پیگوت»، بنیانگذار و مدیر عامل استارتاپ سوییسی ClearSpace می‌گوید: زمان مناسب برای انجام چنین مأموریتی فرا رسیده است. مسئله زباله‌های فضایی بیش از گذشته تشدید شده است به‌طوریکه امروزه نزدیک به 2000 ماهواره فعال و بیش از 3000 ماهواره از کار افتاده در فضا داریم.
هدف ماموریت ClearSpace-1 جمع‌آوری آداپتور محموله ثانویه موشک «وگا» به نام Vespa است که در ارتفاع حدود 800 تا 660 کیلومتری مدار زمین در حال گردش است. Vespa که 100 کیلوگرم وزن دارد تقریبا به اندازه یک ماهواره کوچک است. شکل و ساختار نسبتا ساده Vespa، باعث شده که این آداپتور هدف مناسبی برای اولین ماموریت جمع‌آوری زباله‌های فضایی اروپا باشد؛ پس از جمع‌آوری Vespa، ماموریت‌های دیگری برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی چالش‌برانگیزتر و در نهایت ماموریت‌هایی برای جمع‌آوری چند زباله فضایی با هم انجام خواهد شد.
در این ماموریت، تعقیب‌کننده ClearSpace-1 ابتدا برای انجام آزمایش‌های مهم به مدار پایین زمین در ارتفاع 500 کیلومتری پرتاب می‌شود و پس از آن ارتفاع گرفته و به مدار هدف می‌رسد و در آنجا به کمک بازوهای رباتیکی که تحت کنترل سازمان فضایی اروپا قرار دارند به آداپتور مورد نظر رسیده و آن را می‌گیرد. سپس این تعقیب کننده و آداپتور یاد شده (Vespa) با هم از مدار زمین خارج شده و در جو زمین سوزانده می‌شوند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/76272/اجرای-اولین-ماموریت-برای-جمع‌آوری-زباله‌های-فضایی
بستن   چاپ