ایران پرسمان
تازه های نشر/ چرا زنان مهریه خود را طلب می‌کنند؟
سه شنبه 19 آذر 1398 - 18:46:04
ایران پرسمان - مهر / چاپ دوم «مطالبه مهریه از منظر جامعه شناسی» نوشته زهرا عزیزآبادی فراهانی توسط نشر بایا منتشر شد. دلایل مطالبه مهریه توسط بانوان در این کتاب بررسی شده است.
نشر بایا دومین چاپ کتاب «مطالبه مهریه از منظر جامعه شناسی» نوشته زهرا عزیزآبادی فراهانی را با شمارگان 100 نسخه، 144 صفحه و بهای 27 هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب در سال 1395 با شمارگان هزار نسخه و بهای هشت هزار تومان منتشر شده بود. نویسنده این کتاب دارای مدرک دکتری جامعه شناسی توسعه است.این اثر به بررسی دلایل اقدام به مطالبه مهریه از جمله؛ اختلافات خانوادگی، فوت همسر، گرفتن طلاق و ضرب و جرح می‌پردازد.
نویسنده در این کتاب مطالبه مهریه و بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر آن پرداخته است. نقش و کارکرد مهریه در حفظ کانون خانواده از عواملی است که اهمیت پرداختن به موضوع مهریه را توجیه می‌کند و شناسایی تأثیر عواملی مانند اختلافات خانوادگی، فوت همسر، گرفتن طلاق و ضرب‌وجرح همسر برای برای مطالبه مهریه از اهداف اجرای این پژوهش هستند. نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش نشان می‌دهد که رابطه بین ملت و مطالبه مهریه و باسواد بودن مراجعه‌کنندگان رابطه معنی‌دار و نسبتاً ضعیفی است.
این کتاب در قالب 6 فصل نگاشته شده است؛ نویسنده در ابتدا به بیان فلسفه وجودی، تعاریف و تاریخچه شکل‌گیری مهریه در ایران و سایر کشورها پرداخته و به نوعی کارکرد آن را در میان ادیان و آیین‌های مختلف مقایسه کرده است. در ادامه آثار قرار دادن مهریه برای زنان را در فرآیند زندگی خانوادگی و همچنین به لحاظ روانی برای ایشان ارزیابی می‌کند. علاوه بر این نویسنده در کتاب مطالبه مهریه به واکاوی رابطه برخی متغیرهای اجتماعی مانند: تحصیلات، اشتغال، تعداد فرزندان و میزان مهریه پرداخته است. در پایان دلایل عمده اجتماعی و بعضاً روانی اقدام به مطالبه مهریه که با مطالعه میدانی نویسنده به دست آمده است، عنوان می‌شود.
از عزیزآبادی فراهانی پیش از این آثار دیگری از جمله؛ مدیریت دانش، نظرسنجی و جایگاه زنان در برنامه‌ریزی شهری به چاپ رسیده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/76448/تازه-های-نشر--چرا-زنان-مهریه-خود-را-طلب-می‌کنند؟
بستن   چاپ