ایران پرسمان
آذر منصوری: حق اعتراض مسالمت‌آمیز به رسمیت شناخته شود
سه شنبه 19 آذر 1398 - 20:03:36
ایران پرسمان - اعتماد / عضو حزب اتحاد ملت گفت: اگر رأی مردم حق‌الناس است و اگر در بزنگاه انتخابات، حق و مطالبه کسانی که حتی مخالف نظام هستند هم در اثرگذاری رأی آنها برای کشور اهمیت دارد، بنابراین نیاز است که در رویکردها تغییرات و اصلاحاتی ایجاد شود که اولین اقدام در این زمینه تضمین برگزاری یک انتخابات آزاد است.
آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره مختصات اعتراضات اخیر توضیح داد: در یک بیان کلی هر اعتراضی در بستری از نگرانی، بی‌اعتمادی و حس ناامنی نسبت به آینده شکل می‌گیرد و علی‌القاعده وقتی که سطح و گستره اعتراض جغرافیای وسیع‌تری را در بر می‌گیرد به منزله نشان، نماد و علامتی است که باید آن را جدی گرفت.
میزان خشونت‌های اعمال‌شده در اعتراضات در مقایسه با دی‌ماه 96 زنگ خطری جدی بود
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به محدوده اعتراضات اخیر گفت: اعتراضات نسبت به افزایش قیمت بنزین و نحوه توزیع آن در مقایسه با اعترضات سال 96 به لحاظ گستره جغرافیایی از یک سو و از سوی دیگر میزان خشونت‌های اعمال‌شده در این اعتراض‌ها قابل تامل و توجه جدی است.
او افزود: چنانچه اراده‌ای برای حل مساله وجود داشته باشد در وهله اول باید با یک نگاه واقع‌بینانه و آسیب‌شناسانه نسبت به مجموعه عوامل و دلایل شکل‌گیری این اعتراض‌ها، تغییرات و اصلاحات جدی‌ای در سیاست‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و رویکردها صورت گیرد.
منصوری با اشاره به دلایل موجود برای بروز اعترضات اخیر کشور عنوان کرد: به هر ترتیب وقتی اعتراضی در هر کشوری شکل می‌گیرد، کشورهایی که به لحاظ استراتژیک مخالف نظم مستقر آن کشور هستند سعی می کنن به نفع اهداف خود در آن مداخله واز آن بهره‌برداری‌‌کنند، این یک امر بدیهی و مفروض است؛ اما نباید نافیِ دیدن عوامل و دلایلی بود که منجر به شکل‌گیری این حجم از اعتراض در سراسر کشور شد.
عواملی که بر شکاف انداختن بین حاکمیت و ملت تاثیرگذار است باید آسیب‌شناسی شود
منصوری با تاکید بر اینکه باید با دید آسیب‌شناسانه به حوادث اخیر نگریست، گفت: مجموعه عواملی که به اشکال مختلف بر شکاف انداختن بین حاکمیت- به معنی عام خود- و ملت تاثیر می‌گذارد، این شکاف را در همه حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تعمیق می‌کند، پس نگاه ما باید نگاهی آسیب‌شناسانه باشد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با نفی دوقطبی‌سازی در کشور و میان مردم بیان کرد: علی‌القاعده رفتارهایی که مردم ایران را به 2 گروه تقسیم می‌کند (به خصوص بعد از این اعتراضات) و بر دوقطبی‌های موجود هم دامن می‌زند، به اعتقاد من بخشی از پاک کردن صورت‌مساله است.
کشور به یک درک و فهم مشترک از مسائل پیش‌‌رو نیاز دارد
منصوری با گفتن اینکه شاید امروز بیش از هر مقطع دیگری کشور نیاز به یک درک و فهم مشترک از مسائل، مشکلات و آسیب‌های موجود و پیش‌ رو داشته باشد افزود: به نظر می‌آید تا فهم مشترکی شکل نگیرد و تفاهمی بر سر حل مشکلات برقرار نشود، اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد. وقتی هر موضوعی تبدیل به دعوای جناحی و بهره‌برداری‌های سیاسی شود، این خود به نوعی پاک کردن صورت‌مساله است و ما را به هیچ نتیجه‌ای هم نخواهد رساند.
قطعی اینترنت در اعتراضات اخیر عاملی برای تقویت بی‌اعتمادی شد
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران با اشاره به اثرات و تبعات افزایش قیمت بنزین توضیح داد: در کنار تغییر قیمت نرخ بنزین که به نظر می‌رسد هماهنگی‌های لازم حتی در سران قوا برای اعلام آن صورت نگرفته بود، افکارعمومی هم به هیچ‌وجه توجیه نبود. از سوی دیگر مجموعه نهادهای مجری اصلاً آمادگی لازم را برای وارد کردن این شوک به جامعه نداشتند، قطعی اینترنت از سوی دیگر خود عاملی برای تقویت این بی‌اعتمادی شد.
او با اشاره به اینکه ادامه این وضعیت بر نارضایتی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها خواهد افزود گفت: امیدوارم با درک درست نسبت به امنیت ملی کشور این رویه از دستور کار خارج شود.
منصوری در ادامه گفت: اگر قرار است مردم به حاکمیت اعتماد داشته باشند، حاکمیت هم باید به مردم خودش اعتماد داشته باشد. نمی‌توانیم مردم را به گروه‌هایی تقسیم کنیم و حتی معترضان خشن را جدا از مردم خودمان دسته‌بندی و تعریف کنیم.
ریشه‌های خشونت در اعترضات باید شناسایی شود
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به خطر ایجاد دوقطبی‌سازی در جامعه گفت: طبیعتاً مجموعه‌ای از رویکردها و سیاست‌گذاری‌ها اگر مبتنی بر بی‌اعتمادی و تعمیق شکاف‌ها و دوقطبی‌های موجود در جامعه باشد و عاملی برای بهره‌برداری‌ سیاسی جناح‌ها، آن هم در آستانه انتخاباتی که هیچ پیش‌بینی‌ای نمی‌توان درباره آن کرد، این بی‌اعتمادی و شکاف قوت خواهد گرفت.
منصوری درباره خشونت موجود در اعترضات اخیر گفت: به اعتقاد من باید ریشه‌های این خشونت شناسایی شود و عوامل داخلی که بر این خشونت‌ها اثرگذار بودند شناسایی شوند و تحت بررسی و آسیب‌شناسی قرار گیرند.
حق اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندان به رسمیت شناخته شود
او ادامه داد: باید بستری از شرایط و اقتضائات در کشور فراهم شود که حق اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندان به رسمیت شناخته شود. در واقع اگر اراده‌ای برای حل مساله وجود داشته باشد، اولین اقدام باید به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم باشد. این موضوع سال 96 هم مطرح شد، بعد از اتفاقات 96 نوع مواجهه با اعتراضات کارگری و گروه‌های دیگر نشان داد که واقعیتی به عنوان اعتراض مسالمت‌آمیز در کشور ما به رسمیت‌ شناخته نمی‌‌شود.
عضو حزب اتحاد ملت ایران در مورد نبود زمینه اعتراض مسالمت‌آمیز عنوان کرد: طبیعتاً وقتی چنین بستری فراهم نباشد و گروه‌هایی نباشند که بتوانند نقش میانجی را در میان گروه‌‌های اجتماعی معترض و حاکمیت بازی و این مطالبه را نمایندگی کنند، طبیعی است که با توجه به مهیا بودن بستر نارضایتی‌ها احتمال به خشونت کشیده شدن مطالبات وجود دارد.
اصلاحات ساختاری باید در حوزه اقتصاد کشور اتفاق بیفتد
این فعال سیاسی تاکید کرد: اصلاحات ساختاری باید در حوزه اقتصاد کشور اتفاق بیفتد. به هر ترتیب تعامل با مردم و تعامل با کشورهای دوست و همراه که در منطقه و همجوار ما هستند برای حل مشکلاتی که به خاطر تحریم برای ایران پیش آمده بخشی از راه‌حل‌هاست.
منصوری افزود: اگر تقویت اعتماد مردم نسبت به امروز و آینده به عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد، این نیاز به تغییر و اصلاح بخش قابل توجهی از رویکردها و سیاست‌گذاری‌ها هم در زمینه فرهنگی و اجتماعی و هم در زمینه اقتصادی و سیاسی خواهد انجامید.
اقتصاد کشور نباید گروگان سیاست باشد
او در ادامه درباره نشان‌های تغییر و اصلاح رویکردها و سیاست‌ها توضیح داد: قاعدتاً نشانه مشخص آن این است که اقتصاد کشور گروگان سیاست نباشد و به مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها بینجامد که هم از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کند و هم ظرفیت‌های داخلی را برای رشد سرمایه و تولید ملی به کار گیرد.
نهادهای انتخابی باید زمینه اعتماد مردم به صندوق‌های رأی و انتخابات را مهیا کنند
نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص احتمال پایین بودن مشارکت در انتخابات عنوان کرد: یک عامل اصلی که می‌تواند انتخابات را اثرگذار و مشارکت مردم را تضمین کند این است که وقتی شعار مشارکت حداکثری داده می‌شود و وقتی از اهمیت حضور مردم در انتخابات گفته می‌‌شود، نماد و نشانه مشخص آن این باشد که نهادهای انتخابی از درجه‌‌ای از اثرگذاری و اثربخشی در ساختار حقیقی و حقوقی قدرت و تحقق مطالبات مردم برخوردار باشند که بتوانند زمینه اعتماد مردم به صندوق‌های رأی و انتخابات را مهیا کنند.
منصوری ما را به تجمعی ارجاع داد که بعد از اعتراضات برگزار شد و در ادامه گفت: طبیعتاً وقتی نهادهای منتسب به حاکمیت فراخوان این تجمع را می‌دهند علی‌القاعده خروجی این تجمع در کنار وحدت‌بخشی در جامعه باید در راستای سیاست‌گذاری‌های کلان نظام هم باشد.
او با اشاره به برخی شعارهای مطرح‌شده در این فراخوان تاکید کرد: از شعارهای مشخصی که در این تجمع سر داده شد به سخره گرفتن رأی مردم و حذف نهادهای انتخابی بود که به طور مشخص در پلاکاردهایی که در دست تجمع‌کنندگان بود دیده می‌شد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب توضیح داد: اگر مشارکت حداکثری به عنوان سیاست کلان نظام در انتخابات پیش‌ رو مطرح است، اتفاقاً این نیاز وجود دارد که نسبت به این اعتراضات نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم و تلاش نکنیم که صورت‌مساله را از بین ببریم.
مشارکت حداکثری مردم نیاز به الزامات دارد
منصوری با تاکید بر اینکه مشارکت حداکثری مردم نیاز به الزامات دارد گفت: چنانچه این الزامات فراهم نباشد، یک شعار مطلوب که مشارکت حداکثری در انتخابات است تحقق پیدا نمی‌کند. این را ما در انتخابات ادوار گذشته هم دیدیم.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران گفت: اگر رأی مردم حق‌الناس است و اگر در بزنگاه انتخابات، حق و مطالبه کسانی که حتی مخالف نظام هستند هم در اثرگذاری رأی آنها برای کشور اهمیت دارد، بنابراین نیاز است در رویکردها تغییرات و اصلاحاتی ایجاد شود که اولین اقدام در این زمینه تضمین برگزاری یک انتخابات آزاد است. طبیعتاً در چنین شرایطی مجموعه‌ای از اقدامات دیگر هم باید در دستور کار قرار گیرد تا اعتماد شهروندان به صندوق رأی ترمیم شود.
منصوری در ادامه گفت: پیش بینی که محتمل است اینکه در اسفندماه 98 شاهد انتخابات کم‌فروغی داشته باشیم افزود: البته اصلاح‌طلبان هم با توجه به حرکت جبهه‌ای که دارند، باید در شورای عالی سیاست‌گذاری این تصمیم را اتخاذ کنند. باید مشخص شود با توجه به شرایطی که پیش آمده و پیش‌بینی‌ای که نسبت به آینده می‌شود و اقتضائاتی که وجود دارد، به چه نحو و آرایشی خواهند توانست در انتخابات آینده شرکت کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/76478/آذر-منصوری--حق-اعتراض-مسالمت‌آمیز-به-رسمیت-شناخته-شود
بستن   چاپ