ایران پرسمان
کشف اولین کوتوله‌ی قهوه‌ای توسط تِس
چهارشنبه 20 آذر 1398 - 20:14:34
ایران پرسمان - مجله ایلیاد / ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ی «تِس» متعلق به ناسا توانسته‌اند یک کوتوله را در اطراف یک ستاره‌ی جوان در فاصله‌ی 841 سال نوری از زمین کشف کنند. آن‌ها نام این کوتوله را «TOI-503b» گذاشته‌اند و آن‌را اولین کوتوله‌ی قهوه‌ای کشف شده توسط تِس می‌دانند.
کوتوله‌های قهوه‌ای معمولاً اجرامی سرد و تاریک هستند که اندازه‌ی آن‌ها بین غول‌های گازی مانند مشتری و زحل و ستاره‌هایی مانند خورشید است. این اجسام را در برخی موارد ستاره‌های سقوط کرده می‌نامند، زیرا کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند واکنش‌های گداخت هیدروژن را در هسته‌ی خود تحمل کنند، ولی با این حال شباهت‌هایی با ستاره‌ها دارند. جرم این اجرام عموماً بین 11 تا 16 برابر مشتری که جرم مورد نیاز برای تحمل واکنش گداخت دوتریوم است و 75 تا 80 برابر جرم مشتری که جرم مورد نیاز برای تحمل واکنش گداخت هیدروژن است را دارا هستند.
کوتوله‌ی قهوه‌ای که اخیراً کشف شده است 1.34 برابر از مشتری بزرگ‌تر است، ولی جرم آن 53.7 برابر مشتری است. مدار این کوتوله در اطراف ستاره‌ی TOI-503 است و هر 3.7 روز یک بار به دور ستاره‌ی میزبان خود می‌گردد، زیرا فاصله‌ی آن با ستاره‌ی میزبان تنها 0.06 فاصله‌ی زمین تا خورشید است.
این ستاره 1.8 برابر خورشید جرم دارد و قطر آن 1.7 برابر از خورشید بزرگ‌تر است. دمای سطحی این ستاره 7،377 درجه‌ی سانتی‌گراد و عمر آن تنها 180 میلیون سال است. دکتر «جان سوبجاک» و همکارانش از پروژه‌ی تِس، می‌گویند: «ما تصور می‌کنیم که این کوتوله‌ی قهوه‌ای در همین مکان شکل گرفته‌ است، زیرا سیستم میزبان آن جوان است و مدت زمان گردش کوتوله به دور ستاره طولانی است. این کوتوله به دسته‌ای از کوتوله‌های قهوه‌ای با مدارات کوچک و جرم متوسط اضافه می‌شود و در واقع دومین کوتوله‌ی کشف شده‌ای است که در اطراف یک ستاره‌ی نوع A می‌گردد. جالب است که می‌بینیم تعداد کوتوله‌های قهوه‌ای کشف شده روز به روز در حال افزایش است.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/76861/کشف-اولین-کوتوله‌ی-قهوه‌ای-توسط-تِس
بستن   چاپ