ایران پرسمان
کشف گردبادی با ابعاد تگزاس در سیاره مشتری
شنبه 23 آذر 1398 - 15:57:51
ایران پرسمان - مهر / فضاپیمای جونوی ناسا در جریان پرواز در اطراف سیاره مشتری موفق به شناسایی یک توفان و گردباد مهیب در قطب جنوب این سیاره شده است.
جونو در تاریخ سوم نوامبر با عبور از فراز مشتری این توفان شدید را شناسایی کرده است. جونو در زمان ثبت اطلاعات در این زمینه در فاصله 3500 کیلومتری از فراز سیاره مشتری قرار داشته است.
توفان یادشده بخشی از سیاره مشتری را با مساحتی مشابه با ایالت تگزاس آمریکا پوشانده بود. بررسی های بعدی جونو نشان داد که ابعاد این توفان لحظه به لحظه در حال افزایش است.
بررسی های محققان ناسا نشان می دهد سرعت وزش باد ناشی از این توفان به بیش از 360 کیلومتر در ساعت می رسد. دوربین فضاپیمای جونو نیز تصاویری از توفان یادشده را ثبت کرده است. شدت این توفان در حدی بوده که اثرات آن سیاراتی همچون زحل، اورانوس و نپتون را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
فضاپیمای جونو که در سال 2011 به فضا پرتاب شد در سال 2016 به مشتری رسید و از آن زمان تاکنون در حال گردش به دور این سیاره است تا دریابد نحوه شکل گیری و تکامل یافتن مشتری چگونه بوده است. جونو در سال 2016 برای اولین بار موفق به ثبت اطلاعاتی در مورد توفان های مشتری شد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/77674/کشف-گردبادی-با-ابعاد-تگزاس-در-سیاره-مشتری
بستن   چاپ