ایران پرسمان
چهارمین روز از اعتراضات هندی‌ها به قانون جدید شهروندی
شنبه 23 آذر 1398 - 22:40:42
ایران پرسمان - ایسنا / امروز (شنبه) معترضان در شرق هند، بیش از ده‌ها اتوبوس را به آتش کشیده و به دست‌کم شش ایستگاه راه‌آهن خسارت زدند. اعتراضات خشونت‌بار علیه قانون جدید شهروندی برای چهارمین روز پیاپی ادامه دارد.
به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند تاکید دارد که قانون جدید، اقلیت‌های مذهبی همچون هندوها و مسیحیان را از اذیت و آزار در کشورهای بنگلادش، پاکستان و افغانستان از طریق گشایش مسیری برای کسب شهروندی هند نجات می‌دهد. اما منتقدان بر این باورند که این قانون که امتیازات مشابهی برای مسلمانان ندارد، بنیادهای سکولار هند را تضعیف می‌کند.
به گفته مقام‌های پلیس، معترضان امروز دست‌کم 15 اتوبوس را در ایالت بنگال غربی، واقع در 20 کیلومتری مرکز این ایالت به آتش کشیدند و چندین ساعت ترافیک ایجاد کردند. دست‌کم نیمی از ایستگاه‌های راه‌آهن این ایالت دچار خسارت شده و به آتش کشیده شدند و همین امر به لغو حرکت بسیاری از قطارها منجر شد. به گفته یک مقام امنیتی، مشخص نیست که چه زمانی وضعیت به حالت عادی باز می‌گردد.
دانشجویان دانشگاه اسلامی علیگر، واقع در ایالت پرجمعیت اوتار پرادش واقع در شمال هند علیه این قانون شهروندی اعتراض کرده‌اند و قصد دارند تا فردا (یکشنبه) اعتراضات گسترده‌ای با حضور مسلمانان برگزار کنند.
اصلاح قانون اعطای شهروندی که 11 دسامبر در پارلمان هند به تصویب رسید با اعتراض‌های شدیدی روبرو شده و تاکنون چندین کشته و مجروج بر جای گذاشته است. به گزارش خبرگزاری آلمان با قانون جدید، مهاجران سه کشور همسایه (بنگلادش، افغانستان و پاکستان) ساده‌تر از قبل می‌توانند شهروند هند شوند، اما این قانون شامل مسلمانان این کشورها نمی‌شود.
مسلمانان هند پیشتر نیز دولت ملی‌گرا و هندوی نارندرا مودی را به اتخاذ سیاست‌های تبعیض‌آمیز متهم کرده‌اند، اما قانون جدید معترضان غیرمسلمان زیادی هم دارد که به خصوص با تسهیل اعطای شهروندی به مهاجران بنگلادش مخالفت می‌کنند.
تجمع‌های اعتراضی همراه با تحصن و اعتراض روز پنج‌شنبه از ایالت آسام، در شمال شرق هند آغاز شد و به درگیری خشونت‌آمیز میان پلیس و معترضان انجامید. خبرگزاری فرانسه به نقل از مراکز درمانی محلی از کشته شدن دو تن و مجروح شدن 26 تن در آسام خبر داد که ظاهرا همه هدف تیراندازی نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند.
تظاهرات علیه قانون جدید شهروندی روز جمعه در دهلی نو، پایتخت و برخی دیگر از ایالت‌های هند، از جمله گجرات، کرالا و بنگال غربی نیز ادامه داشت. بنا بر گزارش‌ها در دهلی‌نو صدها دانشجو علیه قانون جدید تجمع کردند و پلیس برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرده و به ضرب و شتم معترضان پرداخت.
در شهر گواهاتی در ایالت آسام روز جمعه نیز هزاران تن در تجمع‌های اعتراضی شرکت کردند. گفته می‌شود در این روز میان معترضان و نیروهای پلیس درگیری شدیدی رخ نداد. در ایالات مگالایا، در جنوب آسام که از کانون‌های اصلی اعتراض‌ها است، مسئولان محلی ارتباط با شبکه جهانی اینترنت را قطع کردند و در بخش‌هایی از مرکز ایالت مقررات منع عبور و مرور وضع شده است. درگیری‌ها در این ایالت 20 مجروح بر جای گذاشته است.
از اصلاح قانون شهروندی، بیش از همه مهاجران غیرمسلمان بنگلادش، پاکستان و افغانستان سود می‌برند که پیش از سال 2015 به شکل غیرقانونی وارد هند شده‌اند. اندکی بیش از 80 درصد جمعیت یک میلیارد و 300 میلون نفری هند پیروان مذهب هندو هستند. مسلمانان به عنوان بزرگترین اقلیت دینی هند حدود 14 درصد از جمعیت این کشور را شامل می‌شوند.
منتقدان دولت حاکم را به رفتار ناعادلانه و تبعیض علیه مسلمانان متهم می‌کنند. با این همه شدیدترین اعتراض‌ها در ایالت‌های شمال شرق هند و نزدیکی مرز بنگلادش رخ داده است. معترضان نگرانند که قانون جدید شهروندی، باعث ورود تعداد بیشتری مهاجر از بنگلادش به هند شود. در برخی ایالت‌های شمال شرق هند هم‌اکنون نیز جمعیت بزرگی از مهاجران بنگلادشی حضور دارند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/77845/چهارمین-روز-از-اعتراضات-هندی‌ها-به-قانون-جدید-شهروندی
بستن   چاپ