ایران پرسمان
سرمقاله ایران/ گذر از مرزهای دانش
سه شنبه 10 دي 1398 - 08:42:36
ایران پرسمان - ایران / « گذر از مرزهای دانش » عنوان یادداشت روزنامه ایران به قلم بهزاد محمدی(مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی) است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
رئیس‌جمهوری روز گذشته به‌همراه وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی، در آیین گرامیداشت روز صنعت پتروشیمی ایران شرکت کرد و ضمن بازدید از نمایشگاه تازه‌ترین تولیدات و دستاوردها، فناوری‌های نو و پژوهش‌های جدید در حوزه پتروشیمی کشور، با فعالان این صنعت به گفت‌و‌گو پرداخت. دکتر روحانی طی این دیدارها در جریان روند تحقق دو جهش صنعت پتروشیمی که یکی تا سال 1400 رقم می‌خورد و دیگری نیز با ریل‌گذاری‌هایی که انجام شده تا سال 1404 به وقوع می‌پیوندد، قرار گرفت. جزئیاتی که بسیاری از آنها از زبان صنعتگران و دست‌اندرکاران جهش دوم و سوم پتروشیمی گفته شد. جهش دوم که در 8 ساله دولت کنونی محقق می‌شود، میزان تولید و درآمد صنعت را با افزایشی دوبرابری به 98 میلیون تن محصول با درآمدی بالغ بر 25 میلیارد دلار خواهد رساند. مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، از دی ماه امسال تا پایان سال 1399 تعداد 15 طرح پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد؛ به بیان دیگر، در طول این مدت، به‌طور میانگین هر ماه یک مجتمع پتروشیمی به مدار تولید وارد می‌شود. اتفاقی بزرگ که می‌توان آن را «جهش» خواند و پس از جهش اول این صنعت در دهه 1370 بی‌سابقه بوده است. مطابق آمارها، هم‌اکنون 56 مجتمع پتروشیمی فعال در کشور سالانه 33 میلیون تن معادل 650 هزار بشکه نفت خام در روز خوراک دریافت می‌کنند. اما در سال 1400 تعداد مجتمع‌های پتروشیمی کشور به 83 مجتمع و خوراک دریافتی آنها به 62 میلیون تن در سال معادل یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت خام در روز می‌رسد. مجموع حجم سرمایه‌گذاری در این صنعت نیز از 53 میلیارد دلار در شرایط کنونی به 70 میلیارد دلار در سال 1400 و تا سال 1404 به حدود 94 میلیارد دلار خواهد رسید.افزایش مجتمع‌های پتروشیمی به 109 مجتمع و خوراک دریافتی 74 میلیون تن در سال معادل یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام در روز در سال 1404 نیز خود نشانگر گذر از خام‌فروشی است.
اما فراتر از جهش دوم و ریل‌گذاری جهش سوم برای تحقق تولید بیش از 133 میلیون تن محصول و درآمدزایی 30 میلیارد دلار، موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، گذر صنعت پتروشیمی از مرزهای دانش فنی است. یکی از مهم‌ترین آنها، دانش فنی تولید پلی‌پروپلین از گاز طبیعی با توان و دانش ایرانی برای نخستین بار در کشور از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی کسب شد که از سال آینده به فاز عملیاتی وارد می‌شود. در دنیا از این محصول به‌عنوان «خاویار صنعت پتروشیمی» نام برده می‌شود که زنجیره پایین‌دست آن بسیار با ارزش است و اکنون ایران به دانش تولید این محصول دست یافته است. به دنبال این تحول، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سال 1404 برای نخستین بار 16 محصول مهم پتروشیمی به سبد تولید محصولات صنعت پتروشیمی ایران افزوده می‌شود که بسیاری از آنها محصولات پایین‌دستی و میان‌دستی صنعت هستند. این موضوع نشان‌دهنده حرکت ایران در جهش دوم و سوم به‌ سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر است. پتروشیمی به‌عنوان یکی از مقاوم‌ترین صنایع در برابر تحریم و حتی رکود، در حال ورود به شرایط جدیدی است که فعالان بخش خصوصی مجریان آن هستند و دولت نیز از حرکت رو‌به‌رشد بخش‌های مختلف این صنعت بویژه توسعه صنایع پایین‌دستی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند؛ از قدم‌هایی که به توسعه و افزایش امید در کشور کمک می‌کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/85722/سرمقاله-ایران--گذر-از-مرزهای-دانش
بستن   چاپ