ایران پرسمان
کاربرد های کود زیستی پتاسیمی چیست؟
پنجشنبه 12 دی 1398 - 9:14:23 AM
ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / محمدرضا ساری‌خانی عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز اظهار کرد: تولید کود زیستی پتاسیمی به نام پتابارور برای اولین بار در کشور انجام شد که در فرمالیسیون آن از باکتری‌های سودوموناس بومی منطقه‌ای استفاده شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در ادامه گفت: در سال‌های اخیر تعدادی کود زیستی در کشور ثبت و تولید شد که بیشتر در ارتباط با عناصر فسفر و نیتروژن بوده است، اما این کود تولیدشده در شرکت دانش بنیان تنها کود زیستی پتاسیمی در کشور است که قابلیت‌های فراوانی دارد.
ساری‌خانی گفت: این کود در کشورهایی نظیر چین و کره از سال‌ها قبل آغاز شده است اما فرمالیسیون عرضه شده در این طرح جدید و مبتنی بر چندین ایزوله جدید باکتریایی حل کننده پتاسیم است که قابلیت حل‌کنندگی فسفات را دارد.
او گفت: این طرح نزدیک به 4 سال به طول انجامید و بخشی از آن در ژونال‌های خارجی به چاپ رسید و استفاده از این کود زیستی پتاسیمی ضمن کاهش 50 درصد مصرف کود شیمیایی به طور متوسط باعث افزایش 10 درصد‌ی عملکرد محصولات می‌شود.
ساری‌خانی مطرح کرد: ساخت و تولید این محصول تماماً باهزینه‌های بخش خصوصی انجام شده است، در این گونه موارد اگر بخواهیم تولید داخل افزایش یابد و رونق اقتصادی بیشتر‌ی داشته باشیم نهاد‌های حمایتی باید دست به کار شوند و از دانشجویان و جوانانی که در عرصه تولید قدم گذاشته‌اند حمایت کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/87209/کاربرد-های-کود-زیستی-پتاسیمی-چیست؟
بستن   چاپ