ایران پرسمان
شریعتمداری: مسئولیت اجتماعی ریشه ای عمیق در دین و فرهنگ ما دارد /گفتمان غالب دنیای امروز، توسعه مسئولیت اجتماعی در کسب و کار است
سه شنبه 24 دي 1398 - 00:20:58
وزارت رفاه
ایران پرسمان - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسعه مسئولیت اجتماعی بنگاه های تولیدی را گفتمان غالب در ادبیات کسب وکار دنیا برشمرد و گفت: شرکت های تابعه باید در این زمینه فعال تر عمل کنند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری در مراسم سومین جایزه مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار بنگاه های اقتصادی،با تاکید بر این که مسئولیت اجتماعی فقط به اشخاص حقوقی و شرکت ها مربوط نمی شود، اظهارکرد: همگان در هر حوزه ای که فعالیت می کنند، به نوعی مسئولیت اجتماعی بر دوش دارند.
وی تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی ریشه ای عمیق در دین و فرهنگ ما دارد و از گذشته در کشور مورد توجه بوده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سودآور کردن بنگاه ها هم در واقع یک مسئولیت اجتماعی در قبال سهامداران است که سرمایه خود را در اختیار شرکت ها گذاشته اند تا با استفاده از تمام ظرفیت های موجود سرمایه شان افزایش یابد، بنابراین با این که سودآوری یک کار اقتصادی است اما نوعی عمل به مسئولیت اجتماعی هم محسوب می شود.
شریعتمداری افزود: یکی از مهم ترین مسئولیت اجتماعی شرکت ها، تامین پایداری کسب و کار هاست که موضوع و هدف این جایزه هم هست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، قانون مدار بودن و تامین نیازهای اصلی کارگران و ذی نفعان بنگاه ها را از دیگر مسئولیت های اجتماعی اصلی نام برد و گفت: باید ایمنی کسانی که کار می کننند تامین و شرایطی ایجاد شود که در محیطی مناسب به فعالیت خود ادامه دهند، ضمن این که رعایت حقوق مرتبط با محیط زیست هم از مسئولیت های قانونی است.
شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مالیات اشاره کرد و از آن به عنوان ایفای مسئولیت مدنی شرکت ها نام برد.
وی افزود: پرداخت مالیات، شهروندان را از مواهب این کار بهره مند می کند و نوعی مسئولیت اجتماعی محسوب می شود.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود: طبق گزارشی که دریافت کردم شرکت هایی که برای این جایزه انتخاب شده اند بدهی مالیاتی ندارند، این بدان معناست که این شرکتها فراتر از وظایف قانونی خود عمل کرده اند درحالیکه روش های قانونی زیادی برای فرار از مالیات وجود دارد.
شریعتمداری با اشاره به تصویب قانون مترقی کمک به معلولان در مجلس شورای اسلامی افزود: مشارکت اجتماعی بنگاه ها در اجرای این قانون می تواند بسیار راهگشا باشد.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید مسئولیت اجتماعی در بطن استراتژی و کنش های بنگاه ها نهادینه شود اظهار امیدواری کرد: سازمان ها و شرکتها به سمت رشد و تعالی پایدار در حوزه ایفای مسئولیت های اجتماعی حرکت کنند.
وی ادامه داد: امیدوارم این نشست ما را یک گام به سمت ایفای هرچه بهتر مسئولیت اجتماعی بنگاه ها نزدیک تر کند.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برخی بنگاه ها در دنیا در سایه ایفای مسئولیت های اجتماعی در قالب خیریه ها و نظایر آن تخلفاتی را هم انجام می دهند، تاکید کرد: امیدواریم که در انجام مسئولیت هرگز به این آفت ها هم دچار نشویم.
در پایان از برگزیدگان این مسابقه تقدیر شد.
نخستین دوره جایزه ملی مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی در اردیبهشت 1396 و دومین دوره این رویداد در دوم مرداد 1397 برگزار شد.
معرفی مسئولیت اجتماعی شرکتی و تبیین اهمیت آن، ایجاد تحول در نظام مدیریتی سازمان‌ها، تقویت و توسعه روابط سرمایه‌گذاران، اعضای هیات‌مدیره و سایر ذینفعان، بهبود فضای کسب و کار کشور از دید سرمایه‌گذاران خارجی و نهادهای بین‌المللی، تبادل اطلاعات و همفکری به منظور مشخص کردن چالشها و ریسک های اجتماعی و زیست محیطی بنگاهها، فراهم کردن زمینه حرکت شرکت های ایرانی به سمت تدوین گزارش های مسئولیت اجتماعی، ارائه تجارب بنگاه های اقتصادی در مسئولیت اجتماعی، تقویت همکاری بین بخشی میان بنگاه های اقتصادی و سازمان های مردم نهاد و فراهم کردن استفاده بنگاه ها از بستر فرهنگی و اجتماعی کشور و روشهای خلاقانه و نو در پیشبرد اهداف تجاری، از جمله اهداف برگزاری این جایزه عنوان شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/91763/شریعتمداری--مسئولیت-اجتماعی-ریشه-ای-عمیق-در-دین-و-فرهنگ-ما-دارد--گفتمان-غالب-دنیای-امروز،-توسعه-مسئولیت-اجتماعی-در-کسب-و-کار-است
بستن   چاپ