ایران پرسمان
واکنش ها به فعال شدن «مکانیسم حل اختلاف در برجام» توسط تروئیکای اروپا
سه شنبه 24 دي 1398 - 18:25:23
ایران پرسمان - آخرین خبر / انتشار بیانیه 3 کشور اروپایی طرف برجام برای فعالسازی مکانیسم حل اختلاف در برجام با واکنش های زیادی مواجه شد.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بیانیه سه کشور اروپایی مبنی بر آغاز فرآیند حل و فصل اختلافات در برجام توسط این سه کشور به خبرنگاران گفت: ابتدا این توضیح لازم است که اقدام سه کشور اروپایی یک اقدام کاملا انفعالی و از موضع ضعف به شمار می‌رود. فرآیند حل و فصل اختلافات در برجام را جمهوری اسلامی ایران از یکسال و اندی پیش و با ارسال نامه‌های رسمی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان به هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز کرده و بنابراین نه به لحاظ فرآیندی و نه به لحاظ عملی اتفاق جدیدی نیافتاده است.
در همین رابطه «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به فعال شدن مکانیسم ماشه برجام، در توئیتر نوشت: تروئیکای اروپایی تصمیم گرفتند تا مکانیسم ماشه را بر اساس بند 36 برجام فعال کنند.
وی افزود: این سه کشور گفته‌اند که این کار با حسن نیت انجام می‌دهد تا برجام را حفظ کنند. آنها هیچ کاری با سیاست فشار حداکثری ندارند. بیایید امیدوار باشیم که این گام اروپا موجب پیچیده‌تر شدن شرایط نشود.
دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در پی فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی تروئیکای اروپا[ فرانسه، آلمان و انگلیس] علیه ایران در پیامی توییتری گستاخانه نوشت: بسیار مهم است که ایران هیچ گاه به سلاح هسته‌ای دست نیابد. امروز، انگلیس، فرانسه و آلمان مکانیسم حل اختلاف[مکانیسم ماشه] را در پاسخ به تخطی ایران از تعهداتش در توافق هسته‌ای فعال کردند. ما می‌خواهیم ایران را به پایبندی کامل آن به توافق هسته‌ای بازگردانده و توافق را حفظ کنیم.
همچنین هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان درباره فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران، در دو پیام توییتری مدعی شد که ما دیگر نمی‌توانستیم آن چه تخطی‌های افزایش‌یابنده توافق هسته‌ای از جانب ایران می خواند را بی‌پاسخ بگذاریم. بنابراین، گرد هم آمده و پس از رایزنی‌های زیاد، تصمیم گرفتیم که مکانیسم حل اختلاف[مکانیسم ماشه] را که برای توافق ارائه شده است، فعال کنیم.
ماس افزود: هدف ما واضح است: ما می‌خواهیم توافق را نگه داریم و به راهکاری دیپلماتیک در توافق دست یابیم. ما با تمام شرکایمان سعی خواهیم کرد که این را حل کنیم. ما از ایران می‌خواهیم که فعالانه در روند مذاکرات که از حالا شروع می‌شود، شرکت کند.
مکانیسم حل اختلاف پیش بینی شده در برجام اینگونه است که «اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند. این کمیسیون، در چارچوب برجام و برای نظارت بر اجرای این توافق تاسیس شده است. اگر ظرف 35 روز، شکایت آنگونه که شاکی می‌خواهد حل نشود، شاکی می‌تواند موضوع حل نشده را به عنوان دلیلی برای توقف اجرای تعهدات برجام در نظر بگیرد و به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع دهد که موضوع حل نشده، متضمن عدم اجرای چشمگیر است. پس از آن، شورای امنیت 30 روز وقت دارد تا درباره استمرار تعلیق تحریم‌ها یا بازگرداندن آن‌ها قطعنامه صادر کند.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/92037/واکنش-ها-به-فعال-شدن-«مکانیسم-حل-اختلاف-در-برجام»-توسط-تروئیکای-اروپا
بستن   چاپ