ایران پرسمان
زمان اعلام حکم دیوان کیفری بین‌المللی درباره روهینجاها
چهارشنبه 25 دي 1398 - 15:13:24
ایران پرسمان - ایسنا / دیوان کیفری بین‌المللی قرر است 23 ژانویه (سوم بهمن) درباره اینکه آیا باید اقدامات جدی و فوری علیه میانمار بابت نسل‌کشی علیه روهینجاها صورت گیرد یا خیر، حکم صادر کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار در یک اقدام بی‌سابقه ماه گذشته میلادی به لاهه سفر کرد تا از سرکوب خونین 2017 از سوی ارتش علیه مسلمانان روهینجایی دفاع کند. در جریان این سرکوب‌ها حدود 740 هزار مسلمان روهینجایی به بنگلادش گریخته‌اند.
وزارت دادگستری گامبیا امروز (چهارشنبه) در حساب توئیتری خود اعلام کرد، دیوان کیفری بین‌المللی قرار است تصمیم خود درباره اعمال اقدامات فوری علیه دولت میانمار بابت سرکوب مسلمانان روهینجایی را پنجشنبه 23 ژانویه اعلام کند.
این کشور آفریقایی پرونده‌ای علیه دولت میانمار به دیوان کیفری بین‌المللی و با حمایت سازمان همکاری اسلامی، کانادا و هلند ارائه کرد. گامبیا در جلسه استماع دسامبر گذشته میلادی دولت میانمار را به نقض کنوانسیون نسل‌کشی 1948 سازمان ملل متهم کرده است.
دولت گامبیا همچنین با اعلام اینکه یک خطر جدی و حتمی در تکرار نسل‌کشی وجود دارد، خواستار اقدامات فوری برای جلوگیری از ارتکاب مجدد اقدامات مستبدانه دولت میانمار یا پاک کردن هرگونه شواهدی شد.
اگر دیوان کیفری بین المللی به نفع گامبیا رای دهد، این نخستین گام درباره پرونده‌ای است که رسیدگی به آن سال‌ها به طول می‌انجامد.
گرچه آنگ سان سوچی اذعان کرد ممکن است ارتش میانمار از قوه قهریه زیاد علیه روهینجایی‌ها استفاده کرده باشد اما مدعی شد این مورد براساس "ادعاهای انحرافی و تکمیل نشده" است و خواستار ابطال آن شد. دیوان کیفری بین‌المللی تنها یک بار قبل از این حکم کرده بود که قتل‌عام 1995 سربرنیستا در بوسنی نسل‌کشی بوده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/92358/زمان-اعلام-حکم-دیوان-کیفری-بین‌المللی-درباره-روهینجاها
بستن   چاپ