ایران پرسمان
کار سلول‌های گلبول قرمز ابرانسانی چیست؟
شنبه 28 دی 1398 - 11:13:28 AM
ایران پرسمان - دیجیاتو / محققان دانشگاه مک مستر از کشف تازه خود با نام «سلول های گلبول قرمز ابر انسانی» رونمایی کردند. در تکنیک کشف شده توسط این دانشمندان سلول های گلبول قرمز عادی از مولکول های مصنوعی دارو پر می شوند تا نوعی سلول ترکیبی قدرتمند بسازند و داروهای مورد نظر پزشکان را به سمت موقعیت های از پیش تعیین شده در بدن برسانند.
در حال حاضر پژوهشگران روی شیوه های جالبی برای انتقال دارو به بخش های مختلف بدن کار می کنند و حتی ذرات مصنوعی پیچیده ای ساخته اند تا با کمک آنها به درون بدن انسان نفوذ کرده و با استقرار در موقعیت های مد نظر دارو را با بالاترین دقت در آن نقطه آزاد نمایند. با این حال سیستم ایمنی بدن انسان به شکلی طراحی شده که ذرات و ترکیبات خارجی را شناسایی و نابود می کند و به همین خاطر است که این مواد اصولا کارایی لازم را ندارند.
یکی از روش ها برای فرار از مکانیزم های دفاعی طبیعی بدن پنهان سازی مولکول های درمانی درون سلول هاست؛ درست به همان شیوه ای که تهدیدات امنیت سایبری خود را درون تروجان ها مخفی می کنند. گلبول های قرمز نیز یکی از فراوان ترین سلول ها در بدن انسان هستند و تحقیقات قبلی در رابطه با آنها نشان می دهد که بهترین حامل برای انتقال محموله های دارویی درون بدن انسان به شمار می روند.
تصویر نمادین از تروجان
یکی از پژوهش های قابل توجهی که پیشتر در نشریه زیست سیستم های پیشرفته منتشر شده به توصیف روش تازه ای می پردازد که در آن گلبول های قرمز نخست تخلیه شده و سپس با نوعی لیپوزوم دارویی پر می شوند که می توانند هر تعداد مولکول دارویی را در خود جای دهد.
Maikel Rheinstädter از مشاوران ارشد این پروژه تحقیقاتی در این باره گفت:
ما اینها را سلول های گلبول قرمز ابر انسانی می نامیم. ما تصور می کنیم که این سلول ها میتوانند به شکلی بدون نقص دارو را در بدن منتقل کنند و سیستم ایمنی بدن را دور بزنند.
سباستین هیمبرت مولف ارشد این مقاله نیز در اینباره گفت:
ما با ترکیب نمودن مواد مصنوعی با مواد زیستی ساختار جدیدی ساختیم که پیشتر نمونه آن مشاهده نشده است. کل فرایند بهره وری بالایی دارد و ظرف تنها یک روز در آزمایشگاه قابل انجام است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/93151/کار-سلول‌های-گلبول-قرمز-ابرانسانی-چیست؟
بستن   چاپ