ایران پرسمان
ابرهای پرباران و سنگین چطور می‎توانند معلق باقی بمانند؟
سه شنبه 1 بهمن 1398 - 11:13:43
ایران پرسمان - خراسان / آب وزن دارد و در حالت عادی روی هوا نمی‎‏ایستد، بنابراین ابرها هم که از قطرات ریز آب به شکل مایع یا جامد تشکیل شده‎اند نباید بتوانند در هوا معلق بمانند. می‎خواهیم ببینیم ترفند قطره‎های آب موجود در ابرها برای معلق ماندن چیست؟ قطره‌‏های فسقلی آب تقریبا 0.002 میلی‏‌متر قطر دارند. خب اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید اندازه‏‌شان چقدر است می‎توانید با قطر موی انسان مقایسه‌‏اش کنید که تقریبا بین 0.07 تا 0.05 متراست. قطره‌‏های بارانی را که این روزها در بیشتر شهرها می‌‏بارد، به دقت نگاه کنید. هرکدام از آن‌ها از میلیون‏‌ها قطره ریز تشکیل شده‌‏اند و به‌خاطر سنگینی‏‌شان به زمین می‌‏افتند.
می‌‏دانیم که ابرهای مختلف، مقدار متفاوتی آب درون خود دارند، بعضی‎ها کمتر بعضی‎ها بیشتر؛ مثلا یکی از آن ابرهای شبیه گل‎کلم که به «کومولوس» معروف است در هر متر مکعب، 0.5 گرم آب حمل می‎کند و اگر اندازه‎اش یک کیلومتر در یک کیلومتردر یک کیلومتر باشد، یعنی می‎تواند حدود 500 تن آب حمل کند! این عدد خیلی بزرگ است و به نظر می‎رسد یک ابر واقعا باید سنگین باشد اما چه چیزی باعث می‎شود این ابر سنگین در هوا معلق باقی بماند؟ تجربه همه ما می‎گوید که هوا درحال حرکت است.
جبهه‎های هوا روی زمین می‎تواند هوا را از پایین به سمت بالا هل بدهد. از طرفی هوایی که دارد بخار آب را با خودش حمل می‌کند، با نزدیک شدن به کوه‎ها به سمت بالا حرکت می‌کند بنابراین همیشه بین زمین و آسمان معلق است.
گرمای خورشید دلیل دیگری است برای این که ابرهای سنگینی که درباره‌شان صحبت کردیم، به زمین سقوط نکنند.
خورشید، زمین و هوای اطرافش را گرم و هوای گرم همیشه به سمت بالا حرکت می‎کند و ابرها را هم با خودش حرکت می‎دهد؛ این‌طوری می‎شود که غول‎های پنبه‎ای پرآبی که توی آسمان گشت می‌‏زنند، هیچ وقت روی سر و کله ما نمی‎افتند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/94382/ابرهای-پرباران-و-سنگین-چطور-می‎توانند-معلق-باقی-بمانند؟
بستن   چاپ