ایران پرسمان
بی‌اعتبارکردن ترامپ هدف دمکرات‌ها از استیضاح
سه شنبه 1 بهمن 1398 - 20:50:48
ایران پرسمان - همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دیاکو حسینی/ دمکرات‌ها بالاخره موفق شدند پرونده استیضاح دونالد ترامپ را به مجلس سنا برسانند؛ جایی که رئیس‌جمهور آمریکا در جایگاه متهم باید در برابر هیأت منصفه قرار گیرد. اعضای مجلس سنا، هیأت منصفه محکمه استیضاح ترامپ خواهند بود.
دمکرات‌ها برای برکناری دونالد ترامپ از مسند قدرت به دو سوم آرای 100عضو مجلس سنا احتیاج دارند اما از آنجا که جمهوریخواهان اکثریت سنا را در دست دارند، احتمال برکناری ترامپ از قدرت بسیار کم است. با این حال، نباید فراموش کرد که روسای جمهور کمی در تاریخ آمریکا کارشان به استیضاح رسیده است. اینکه یک رئیس‌جمهور در دوره اول ریاست‌جمهوری خود به استیضاح کشیده شود، یک افتضاح سیاسی برای او به شمار می‌رود و می‌تواند برای انتخاب دوباره او، تبعات منفی داشته باشد.
دمکرات‌ها این موضوع را به خوبی می‌دانند اما به 2دلیل تلاش می‌کنند این استیضاح را به سرانجام برسانند. اول اینکه آنها به‌دنبال لطمه زدن به اعتبار دونالد ترامپ هستند. این اقدام، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020را با دشواری‌های جدی روبه‌رو خواهد کرد. در واقع، نفس این استیضاح به بازخوانی اتهامات وارده به ترامپ منجر خواهد شد. او متهم به سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی در کار کنگره است.
در مدت بررسی استیضاح در مجلس سنا، اتهاماتی که متوجه دونالد ترامپ شده برای مدتی در صدر اخبار سیاسی آمریکا قرار خواهد گرفت و او از این منظر تحت فشار دائمی خواهد بود. تنها 10‌ماه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا فرصت باقی است و با احتساب مدت زمانی که صرف پروسه استیضاح می‌شود، ترامپ زمان کافی برای ترمیم وجهه خود نخواهد داشت. اگر ترامپ از استیضاح جان سالم به در ببرد - که احتمالش زیاد است - باید در نهایت بخش اعظم وقت و انرژی خود را در مدت باقی مانده تا روز رای‌گیری صرف ترمیم وجهه خود کند. برای دمکرات‌ها، این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دوم اینکه دمکرات‌ها به‌دنبال زیر سؤال بردن اعتبار حزب جمهوریخواه هستند. اگر آنها بتوانند نشان دهند که علت رأی منفی اعضای جمهوریخواه سنا به برکناری ترامپ، تعصبات حزبی است و نه حقیقت‌جویی و پایبندی به قانون اساسی آمریکا، در این صورت، اعتبار حزب جمهوریخواه را نیز دچار آسیب جدی کرده‌اند. دمکرات‌ها تلاش می‌کنند جنبه‌های قانونی استیضاح ترامپ را برجسته کنند و نشان دهند او به راستی سزاوار این استیضاح و برکناری از قدرت است. درست به همین علت هجمه تبلیغاتی دمکرات‌ها طی هفته‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. بسیار بعید است که آنها فکر کنند می‌توانند احساسات جمهوریخواهان را تحت‌تأثیر قرار دهند تا به جای ایستادن در کنار ترامپ، جانب قانون اساسی را بگیرند و به برکناری او رأی دهند. بنابراین نمایندگان دمکرات کنگره بیشتر به‌دنبال بی‌اعتبار کردن حزب جمهوریخواه هستند. اگر چنین تصویری ارائه شود، علاوه بر شخص ترامپ، اعتبار حزب جمهوریخواه هم دچار لطمه شده است. در واقع دمکرات‌ها جامعه رأی دهندگان آمریکایی را هدف قرار داده‌اند؛ به‌ویژه آن دسته از رأی دهندگان مستقلی که به هیچ‌یک از دو حزب اصلی آمریکا تعلق خاطر ندارند و در ماه‌های آخر انتخاب می‌کنند که به چه‌کسی رأی دهند. اگر آنها بتوانند افکار عمومی آمریکا را قانع کنند، احتمال فاصله گرفتن رأی دهندگان مستقل از حزب جمهوریخواه و پیوستن آنها به اردوگاه دمکرات‌ها بیشتر خواهد بود.
فارغ از این، اعضای حزب دمکرات امیدوارند بخش خاموش جامعه آمریکا را به پای صندوق‌های رأی بکشانند. این بخش از جامعه آمریکا که شامل طیف‌ گسترده‌ای از مردم این کشور است، در بسیاری از انتخابات‌ها شرکت نمی‌کنند و اگر دمکرات‌ها بتوانند آنها را برای حضور در انتخابات علیه ترامپ قانع کنند، امتیاز مهمی به‌دست آورده‌اند. اگر این بخش از جامعه آمریکا به این نتیجه برسند که حزب جمهوریخواه بر اثر تعصبات حزبی، مصلحت کشور را درنظر نمی‌گیرد، ترغیب خواهند شد وارد میدان شده و در انتخابات 2020اثرگذار باشند. این می‌تواند در نهایت تغییر‌دهنده بازی سیاسی در انتخابات پیش رو باشد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/94657/بی‌اعتبارکردن-ترامپ-هدف-دمکرات‌ها-از-استیضاح
بستن   چاپ