ایران پرسمان
سرمقاله اطلاعات/ آزمون و انتخاب
پنجشنبه 3 بهمن 1398 - 09:48:14
ایران پرسمان - اطلاعات / « آزمون و انتخاب » عنوان یادداشت روزنامه اطلاعات به قلم سید مسعود رضوی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
پس از آزمون‌ها و مصایبی که ماههای اخیر رخ داده و جان و تن ایران، روح و جسم ملت، و توانایی و امکانات کشور را فرسود و به دلها زخم زد، اینک گروهی مستانه سخن می‌گویند و انگار نه انگار که آبان جانکاه و شهادت سردار برجسته سپاه و کشتگان عزاداری دی‌ماه و سرانجام موشک‌خوردن به هواپیمای مسافربری در لحظه برخاستن از فرودگاه، این همه موجب اشک و آه شدن است.
پرسش‌‌ها و غم‌ها متراکم تر از گذشته در حال تلنبار شدن است و به سوی ما باز خواهد گشت. آمریکایی‌ها نخواهند توانست از زخمی که زدند و تروری که انجام دادند بگریزند و تاوان نپردازند! قطعاً چنین نیست، نبوده و نخواهد بود؛ مگر آنکه جهان و خلقت را بی‌هدف و بیهوده تصور کنیم؛ اما چنین نیست؛ خداوند سبحان در آیات قرآن، قانونمندی جهان را جز این بیان فرموده است:
افحسبتم انما خلقنا کم عبثاً و انکم الینا لاترجعون (مؤمنونرآیه 115)
آیا فکر می‌کنید شما را بیهوده آفریدیم و به سوی ما بازنمی‌گردید؟
خواجه حافظ نیز در بیتی نغز و عبرت آموز گوید:
چون دور جهان یکسره بر منهج عدل است
خوش باش که ظالم نبرد راه به مقصود امیدواریم چنین باشد و عدالت در باب خطاکاران اجرا شود؛ آن که دشمن است تکلیفش معلوم، اما آنکه لباس دوست پوشیده و هردم به نام مقدسات خطایی می‌کند و ضربتی بر پیکر نحیف این مردمان نجیب می‌زند، شاید بدتر از خصم عیان باشد.
باری، طی سنوات و سال‌های اخیر، ضربات سختی به کشور ما وارد شده است، از جنگ و توطئه‌ و ترور و ناامنی و تحریم و… اما مردم، و فقط مردم در کنار برخی مدیران شریف و کاردان، از برهه هولناک جنگ تحمیلی با سربلندی برون آمده و سالهای سال، عظمت و استقلال میهن و عزت و ایمان اسلامی را پاس داشتند.
مردم ایران در چهار گوشه سرزمینی که یک سویش را بعثیان به آتش کشیدند و سوی دیگرش را فقر و خشکی و فقدان مدیریت و سرمایه‌گذاری‌های مناسب.
اما ماجرای تحولات سیاسی در کشور ما، از اقتصاد و معیشت و تحریم و مصیبت و… هم عجیب‌تر است.
ارکان نظامی که مردم آن را برگزیده‌اند و در قانون اساسی مملکت با توضیح و تفصیلات امام خمینی (ره) به وضوح مشخص است، دستمایه برخی تفاسیر شذَّ و ندر (عجیب و غریب) شده و بیم آن‌ می‌رود که در سال‌های آینده، یعنی بخش انتخابی و پارلمانی و شوراها خدای ناکرده معدوم شود. این ماجرا همان است که عقلا به تمثیل گفته‌اند: یکی بر سرشاخ بن می‌برید.
مردم و انتخاب آنها، از طریق صندوق‌های آراء و نه تظاهرات خیابانی، تنها وثیقه مردمسالاری و حکومت دینی برآمده از انقلاب اسلامی سال 1357 هستند. نظامی‌که نام آن جمهوری اسلامی است و با خلافت و امارات اسلامی و نظام‌های نامتوازن عهود و اعصار قدیم تفاوت دارد.
معماران جمهوری اسلامی ایران، در این عرصه نظرات روشن و دقیقی داشته‌اند. کتاب استاد شهید مرتضی مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های امام خمینی قدس‌الله نفسه الزکیه، در سال‌های 1357 و 1358، خطابه‌های اعضای شورای انقلاب و جراید آن دوران، هم‌اکنون در اختیار ماست یا اصلاً انقلاب ایران با دو شعار فراگیر: «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» و «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به پیروزی رسید.
تأکید و تکرار ما در این زمینه، تأکید بر اصول و پایمردی بر عدم انحراف از اصل و ریشه است وگرنه انقلاب و نظام بدون این ریشه‌ها، اصالت و مشروعیتی نخواهد داشت.
مردم، عقلا، استادان، روحانیون و سیاستگران کشور، همه و همه، وقوف دارند که بحث نظارت و حذف گسترده نامزدهای انتخابات مجلس، نمی‌تواند با این شیوه، تأمین کننده منافع ملی و حافظ اصول دیرینه انقلاب اسلامی باشد.
همه ما، سرگذشت‌های عبرت آموز را در تاریخ اسلام خوانده‌ایم و می‌دانیم حذف ناحق و سلب امکان گزینش برای مردم، چه سرانجامی دارد و اتفاقاً تشیع از تفسیر ناصواب اقلیتی خاص ضربه دید و هزار و چهارصدسال است در باب این انحراف و خطای تاریخی می‌کوشد و سخن می‌گوید و رنج‌ها و ابتلائات عظیم دیده است.
هر خطا و اشتباهی یا از نقاط کوچک و کژی‌های اندک آغاز شده و یا با توجیهات عجیب در دوره بحران و تعجیل، لباس تحقق پوشیده است. نظارت استصوابی شورای نگهبان نیز به تدریج و در شرایطی ویژه روی داد و علی‌رغم نقدها و مخالفت‌های فراوان از یک دوره خاص آغاز شد.
سپس رفته رفته بر دامنه آن افزوده شد و عدم پاسخگویی حقوقی و سیاسی، کار را به جایی رساند که اینک بدون تفکیک جرایم، اتهامات مالی و اخلاقی به جمع بزرگی از نمایندگان موجود در مجلس و نامزدهای جریان‌های بزرگ سیاسی کشور وارد می‌آورند.
عدم التزام هم یک جواز کلی و فاقد مصداق مشخص است و آیا فرزند شهید مطهری و شهید صادقی که خون پدران ایشان فدیه انقلاب ما بوده است، به دلیل تفاوت رأی و نظر و خط مشی سیاسی باید رد صلاحیت شوند؟ اینان به چه چیز التزام ندارند و به چه گناهی باید رد صلاحیت شوند؟
اما فراتر از نظارت در مرحله ثبت‌نام انتخاباتی و رقابت اولیه در مجلس مدعای نظارت بر نمایندگان در دوران نمایندگی و رفع و دفع هرگونه مصونیت سیاسی، علاوه بر اینکه دخالت بخشی از قوه مقننه در امر قضا و قوه قضائیه است، شجاعت و استقلال مجلس و روح متکثر انتقادی نمایندگان را از بین می‌برد.
امیدواریم با بازگشت به اصول و مجاری اصلی انقلاب، جمهوریت و اسلامیت نظام، مجلسی قدرتمند و دارای بار تخصصی و روح انتقادی و منتخب واقعی مردم را در بهارستان شاهد باشیم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/95195/سرمقاله-اطلاعات---آزمون-و-انتخاب
بستن   چاپ