ایران پرسمان
ناظم دباغ: اقلیم کردستان عراق در حق سردار سلیمانی ظلم کرده است
جمعه 4 بهمن 1398 - 17:12:20
ایران پرسمان - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ناظم دباغ،‌ نماینده ‌‌اقلیم کردستان عراق در تهران در مصاحبه‌ای با سایت کردی «روداو» به ارتباط سردار قاسم سلیمانی با کردها پرداخته است. او در این مصاحبه می‌گوید: «من هم به اندازه خودم درباره ویژگی‌ها و خصوصیات حاج قاسم به‌ویژه نحوه تعامل و ارتباط او با مام جلال، مسعود بارزانی و کاک نچیروان بارزانی می‌دانم و اغلب پیام‌های وی را به مام جلال و کاک مسعود بارزانی رسانده‌ام».
دباغ درباره علت اهمیت اقلیم کردستان برای ایران می‌گوید: «... به نظر من ایران کُردها را وزنه تعادل و عاملی برای حفظ توازن میان شیعیان و سُنی‌ها می‌داند، زیرا کُردها سُنی هستند و در صورت توافق با اعراب سُنی می‌توانند تبدیل به اکثریت شوند».
ارتباط سردار سلیمانی و مام جلال
او درباره تعداد دیدارهایش با سردار قاسم سلیمانی می‌گوید: «در دوران حیات و فعالیت‌های مام جلال گاهی دو حتی سه بار در هفته میان دو طرف در رفت‌و‌آمد بودم و البته گاهی نیز چند بار در ماه با وی دیدار می‌کردم و گاهی نیز فاصله دیدارها تا دو ماه نیز بیشتر می‌شد... اولین بار پس از شورش سال 1991 کُردهای عراق علیه رژیم بعثی صدام حسین، من به‌عنوان نماینده یکیتی و مام جلال همراه با هیئتی شامل سامی عبدالرحمان، کاک قادر، وزیر صنایع و معادن در کابینه اول ‌‌اقلیم کردستان به ایران آمده و با وی دیدار کردیم. در مورد آنچه کُردها در آن مقطع لازم داشتند، گفت‌وگو کردیم، در آن زمان یکی از نیازهای اساسی ما تأمین سوخت بود و خواستار همکاری ایران برای تأمین آن بودیم و این همکاری نیز از سوی ایران صورت گرفت».
دباغ در پاسخ به این سؤال که «آیا در اقلیم کردستان با حاج قاسم دیدار کردید؟» گفت: «بله به دفعات، بارها خود من هماهنگی دیدارهای وی در اقلیم کردستان را انجام داده‌ام و در نشستی که حاج قاسم با مام جلال، نچیروان بارزانی و عادل عبدالمهدی انجام داد، حضور داشتم».
تلاش برای عادی‌سازی رابطه با کردها
ناظم دباغ در بخش دیگری از این مصاحبه درباره «وقایع و تنش‌های مربوط به برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان و همچنین رویدادهای 16 اکتبر و خروج نیروهای کرد از کرکوک» می‌گوید: «به نظر من برقراری روابط و نشست‌ها ابتدا میان حزب دموکرات کردستان (پارتی) و ایران آغاز شده و خود حاج قاسم نشست‌های ویژه‌ای را انجام داد و تلاش‌هایی برای عادی‌سازی و از سرگیری روابط صورت گرفت؛ چراکه ایران اساسا معتقد به دشمنی‌ورزیدن با کردها نیست. اصل مهم در عراق هم‌پیمانی میان کردها و شیعیان است و برای حفظ تعادل و توازن در این کشور باید میان اکثریت ائتلاف شیعیان با اکثریت احزاب کردستانی که شامل حزب دموکرات (پارتی) و اتحادیه میهنی (یکیتی) می‌شود و همچنین بخشی از سنی‌های کشور هم‌پیمانی و ائتلاف ایجاد شود.‌‌ نظر ایشان درباره همه احزاب و جریان‌های سیاسی همیشه مثبت بود و سازش و همکاری میان آنان را ضروری می‌دانست. به‌ویژه همیشه خواستار روابط حسنه و نزدیک میان حزب دمکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی بود».
موضع سلیمانی و رفراندوم
او در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی درباره رفراندوم می‌گوید: «ما تجربه و نمونه رفراندوم را داریم، وی در مسئله رفراندوم هشدارهای بسیاری به رهبران کُرد داد که این رفراندوم را برگزار نکنند. اما پس از رفراندوم نیز بهترین روابط را با کُردها ایجاد کرد... نمی‌توانم بگویم سردار این نگرانی {جدایی اقلیم کردستان از عراق} را نداشت، بله‌ از این موضوع نگران بود اما همیشه نقشی میانجی و مثبت را با احزاب اقلیم کردستان و میان آنان اعم از حزب دموکرات، اتحادیه میهنی، جماعت اسلامی، اتحاد اسلامی و در این اواخر جنبش تغییر ایفا می‌کرد و با همه این احزاب روابطی حسنه داشت و برای بهبود روابط میان نیز آنان تلاش می‌کرد؛ آن‌هم بر این اساس و مبنا که اقلیم کردستان آرام و باثبات همسایه خوبی برای ایران است».
نظام فدرالیسم اقلیم در تهران طراحی شد
«نظام حاکمیتی که اکنون در اقلیم کردستان وجود دارد و تحت عنوان فدرالیسم خوانده می‌شود، در تهران طراحی شد. این نظام توسط حاج قاسم تدوین و طراحی شد و خود وی از آن حمایت و پشتیبانی می‌کرد. در اولین نشستی که در این مورد با حضور مام جلال طالبانی و محمد‌باقر حکیم برگزار شد، من به عنوان نماینده اتحادیه میهنی حضور داشتم و همچنین در نشستی هم که در آن نمایندگانی از پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان ‌‌حضور داشتند و صالح مسلم، مسئول کنونی روابط خارجی حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (پ. ی. د) و رئیس مشترک پیشین این حزب، به همراه عبدالحکیم بشار نیز به تهران آمده و در آن نشست شرکت کردند، بار دیگر به عنوان نماینده اتحادیه میهنی شرکت کردم. در آن نشست، همان طرح و برنامه‌ای که برای کردهای عراق طراحی و تدوین و پیاده شده بود، برای کردهای سوریه نیز پیشنهاد شد، اما متأسفانه این طرح برای کردستان سوریه، با شکست مواجه شده و اجرائی نشد».
‌من خود مستقیما از زبان سردار شنیدم که در مسئله رفراندوم استقلال اقلیم و برگزاری آن، هیچ گله و شکایتی از مسعود بارزانی ندارد و گفت که به بارزانی گفته از برگزاری رفراندوم منصرف شود و بارزانی پاسخ منفی داده و بر برگزاری آن اصرار ورزیده و حاج قاسم به او گفته برگزاری رفراندوم به زیان بارزانی تمام می‌شود و بارزانی پاسخ داده بگذار بشود، این خود یکی از پاسخ‌های منفی و نه‌‌گفتن به سردار قاسم سلیمانی بود؛ اما در عین حال از برخی طرف‌های دیگر در اقلیم گله می‌کرد که به او قول داده بودند در برگزاری رفراندوم شرکت نمی‌کنند، با این حال به این قول پایبند نبوده و در آن شرکت کردند».
حاشیه برکناری مالکی
او در پاسخ به اینکه «گفته می‌شود سردار قاسم سلیمانی در دوران نخست‌وزیری نوری‌ مالکی در نامه‌ای به کاک مسعود و مام جلال، تأکید کرده به آنان اجازه نمی‌دهد که مالکی را برکنار کنند و چنین چیزی را برنمی‌تابد»، جواب داد: «دو نامه جداگانه بود، یکی برای مام جلال و دیگری برای کاک مسعود و من هر دو نامه را رساندم و پس از تحویل نامه به مام جلال، او از من خواست که خود شخصا نامه کاک مسعود را هم تحویل دهم‌.
‌این نامه حاوی هیچ تهدیدی نبود، بلکه نقشه راهی در آن مطرح شده بود و در آن آمده بود که اگر مالکی را برکنار کنند، حتی در یک سال هم قادر به تشکیل دولت نخواهند بود، نشستی هم که در این رابطه میان نچیروان بارزانی و مقتدی ‌صدر رهبر جریان صدر عراق انجام شد، از‌سوی تهران ترتیب داده شده و صدر را به اربیل فرستادند. همان روز در دفتر سیاسی اتحادیه میهنی در اربیل، نشستی با حضور مقتدی ‌صدر، مام جلال و کاک مسعود برگزار شد و در آن طرفین تصمیم گرفتند که از مالکی سلب اعتماد کنند و من در تمام این نشست از آغاز تا پایان آن، حضور داشتم».
2 موشکی که به اربیل شلیک شد
ناظم دباغ درباره دو موشکی که در فرایند حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد به سوی اربیل شلیک شد، گفت: «طبق آنچه به من اطلاع داده شد و بلافاصله پس از حمله آن را به همراه نام مسئول مربوطه ایرانی به دولت اقلیم کردستان انتقال دادم، مقامات ایرانی تأکید کرده‌اند که دو موشک شلیک‌شده به اربیل، متعلق به ایران نیست و آنان این موشک‌ها را شلیک نکرده‌اند. سپاه پاسدارن تأکید می‌کند که موشک‌های مذکور متعلق به آنان نبوده و موشکی را به سمت اربیل شلیک نکرده‌اند. دولت اقلیم کردستان نیز به‌خوبی مطلع است که شلیک موشک‌ها از‌سوی چه کسی صورت گرفته است‌.
موضع اقلیم کردستان بسیار کمتر از حد انتظار بود، به نظرم اقلیم در حق سردار قاسم سلیمانی ظلم کرده، مهم هم نیست که این اظهار‌نظر به گوش کاک مسعود، کاک مسرور و کاک قباد طالبانی (فرزند جلال طالبانی و معاون نخست‌وزیر اقلیم) برسد. چرا چنین می‌گویم؟ به‌طور‌مثال در نامه یکی از مقامات اقلیم آمده که حاج‌ قاسم در واقعه‌ای قربانی شد. در‌حالی‌که حتی اگر درگذشت او در راه سفر و در حادثه تصادف یا واژگونی خودرو هم روی می‌داد، چنین اظهار‌نظری و نوشتن پیام به این صورت درست نیست. متأسفانه کاک مسعود و کاک مسرور بارزانی هیچ اظهار‌نظری در این زمینه نکردند و پیامی نیز نداشته‌اند و تا بدین لحظه نیز نشنیده‌ام که پیامی را اعلام کرده باشند، ان‌شاءالله که اظهارات من درست نیست».

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/95581/ناظم-دباغ--اقلیم-کردستان-عراق-در-حق-سردار-سلیمانی-ظلم-کرده-است
بستن   چاپ