ایران پرسمان
تنها مریخ‌نورد فعال در سیاره سرخ یخ زد
جمعه 4 بهمن 1398 - 18:30:47
ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / کارشناسان اعلام کرده اند مریخ نورد کنجکاوی که 7 سال از شروع ماموریت آن برسطح سیاره مریخ می‌گذرد و در طول این سال‌ها دستاورد‌های فراوان داشته به دلیل بروز یک نقص سیستمی نرم افزاری دچار مشکل شده و نمی‌تواند به ارسال موقعیت جغرافیایی خود به زمین بپردازند.
تا زمان رفع این مشکل دانشمندان برای جلوگیری از آسیب دیدن مریخ نورد آن را در موقعیت مکانی خود منجمد کرده اند تا تجهیزات مریخ نورد دچار آسیب نشود.
مریخ نورد کنجکاوی در سال 2012 به سوی سیاره مریخ پرتاب شده است و از آن زمان به حرکت برسطح سیاره مریخ مشغول است. در طول این سال‌ها مریخ نورد شواهدی از وجود آب برسطح سیاره مریخ و داده‌هایی درباره گذشته زمین شناختی سیاره به زمین ارسال کرده است.
کارشناسان امیدوار هستند با فعال باقی ماندن مریخ نورد در آینده بتوانند به شواهدی از وجود حیات فرا زمینی در سیاره مریخ دست یابند.
به گفته دانشمندان با توجه به فاصله طولانی زمین با مریخ امکان هرگونه بررسی میدانی و رفع مشکل نرم افزاری مریخ نورد وجود ندارد و تنها از طریق کد‌های برنامه نویسی می‌توان به مریخ نورد برای رفع مشکل کمک کرد.
مریخ نورد کنجکاوی تمامی اطلاعات را در طول این سال‌ها به زمین ارسال کرده است و شیوه ارسال اطلاعات ثبت داده‌ها در حافظه دستگاه و آنگاه ارسال آنها به زمین است.
در چند روز اخیر، کارشناسان متوجه دگرگون شدن مسیر حرکتی مریخ نورد بدون برنامه ریزی شده است. کد‌های دستوری برای حرکت مریخ نورد با جهت گیری حرکتی مریخ نورد تفاوت داشته است. کارشناسان برای جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات حساس مریخ نورد آن را در وضعیت منجمد قرار داده اند هرچند هنوز داده‌های آن را دریافت می‌کنند.
کارشناسان اکنون درتلاش هستند تا با استفاده از مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های جدید دوباره مریخ نورد را فعال کنند تا بتواند مطابق کد‌های دستوری به ادامه ماموریت خود بپردازد.
محققان اعلام کرده اند امیدوار هستند تا زمان فرود مریخ نورد مارس 2020 برسطح سیاره مریخ بتوانند به دریافت اطلاعات با استفاده از مریخ نورد کنجکاوی ادامه دهند.
مریخ نورد مارس 2020 قرار است تابستان امسال به فضا پرتاب و اوایل سال 2021 بر سطح سیاره مریخ فرود آید. این مریخ نورد با هدف کشف حیات فرازمینی برسطح سیاره مریخ و دریافت اطلاعات جدید درباره سیاره با استفاده از ابزار‌های علمی خود به فضا پرتاب خواهد شد.
هرگونه حرکت مریخ نورد برسطح سیاره مریخ به وسیله محققان رصد می‌شود تا وضعیت و محل قرار گیری مریخ نورد را شناسایی کنند. در چند روز اخیر به دلیل خطای سیستمی مریخ نورد از محل وضعیت خود مطلع نبود.
دانشمندان اعلام کرده اند تا زمان رفع کامل خطای سیستمی مریخ نورد را در وضعیت منجمد نگه خواهند داشت.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/95623/تنها-مریخ‌نورد-فعال-در-سیاره-سرخ-یخ-زد
بستن   چاپ