ایران پرسمان
به همت اداره کل امور بانوان شهرداری تهران؛
نغمه ناخوانده زنان رهایی یافته از اعتیاد بازخوانی شد
شنبه 5 بهمن 1398 - 12:42:07
ایران پرسمان - مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در سومین برنامه از مجموعه برنامه‌های «نغمه ناخوانده (تجربه زیسته زنان توانمند)» بازگویی زنده و مستقیم تجربه رهایی از اعتیاد توسط زنان را اتفاقی ارزشمند دانست و گفت: روایت این زنان از مواجهه با مشکلات و تبدیل آن‌ها به فرصتی برای رشد و کمک به دیگران، دارای درس‌هایی آموزنده برای همگان است که باید مکررا بازگو شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر و به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، زهرا بهروزآذر در سومین برنامه از مجموعه برنامه‌های «نغمه ناخوانده (تجربه زیسته زنان توانمند)» ویژه زنان بهبود یافته از اعتیاد که دوم بهمن ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، تصریح کرد: در سلسله برنامه‌های نغمه ناخوانده برآنیم تا امکان بازگویی تجربه زیسته زنان توانمندی که در زمینه‌های مختلف، شرایط سخت را تجربه کرده اند، اما توانسته اند آن را تاب بیاورند و تبدیل به امری مثبت و رشد دهنده کنند، فراهم کنیم.
وی ادامه داد: در همین راستا اولین برنامه از مجموعه برنامه‌های نغمه ناخوانده در هفته دفاع مقدس برگزار شد و طی آن زنانی که اعضای خانواده شان، جان و یا سلامتی خود را در جنگ از دست داده بودند و یا خود در جبهه‌ها حضور داشتند، به بیان تجربه زیسته شان پرداختند. این برنامه علاوه بر ارائه روایتی متفاوت و زنانه از جنگ، نمونه‌ای از برخورد فعالانه و مثبت با شرایط سخت و بحرانی را نشان داد.
مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران اضافه کرد: دومین برنامه به ارائه تجربه مادران دارای فرزند معلول اختصاص یافت. این زنان قبل از تولد فرزند با مساله تصمیم گیری در خصوص بدنیا آوردن فرزند و یا اتمام بارداری و بعد از آن با پذیرش معلولیت فرزند، نگاه خانواده و جامعه به کودک، مدیریت رابطه با همسر و سایر فرزندان و جلوگیری از تبدیل مساله به بحرانی در خانواده روبرو هستند. در این برنامه تلاش شد واکاوی چالش‌ها و بازگویی راه حل‌هایی که این زنان، خلاقانه برای حل مساله و خروج از بحران یافته اند، راهنمایی برای سایر افراد باشد.
بهروزآذر ادامه داد: در برنامه سوم که هم اکنون در حال برگزاری است، زنانی که از اعتیاد رهایی یافته و در حال حاضر به عنوان مددیار به افراد گرفتار کمک می‌کنند، به بیان مراحل و ابعاد مختلف تجربه خود از شرایط خانوادگی گرفته تا نحوه ابتلا به اعتیاد، آسیب‌ها و صدمات وارد شده، روند بهبود و نحوه تثبیت وضعیت فعلی خود خواهند پرداخت.
مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در پایان از برگزاری چهارمین برنامه نغمه‌های ناخوانده از سری این مجموعه برنامه‌ها خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده برنامه بعدی به همسران و اعضای خانواده آتش نشان‌ها و بازگویی تجربه‌ای جامعه اختصاص خواهد داشت.
بر اساس این گزارش و در ادامه این برنامه که جمعی از فعالان اجتماعی و زنان بهبود یافته در آن حضور داشتند، خانم افسانه رباط میلی از نحوه ابتلای خود به اعتیاد، از دست دادن سرپرستی فرزند و مشکلات روحی متعاقب آن، آشنایی با مرکز خانه خورشید، آغاز روند بهبود و کمک‌هایی که دریافت کرده و فعالیت‌هایی که در حال حاضر به عنوان مددیار افراد گرفتار اعتیاد انجام می‌دهد، سخن گفت و خانم سودابه براتی، تجربه 30 سال اعتیاد و 16 سال کارتن خوابی، اقامت در مراکز نگهداری زنان بی خانمان، تجربه طرح‌های جمع آوری زنان متجاهر و کارتن خواب، آغاز روند بهبودی پس از آشنایی با مرکز خانه خورشید، شرکت در دوره‌های آموزشی، اشتغال به کار و همکاری با گشت‌های سیار مرکز خانه خورشید برای رسیدگی به معتادان و افراد بی خانمان را بیان کرد.
در بخش دیگر برنامه، سارا اسمی زاده، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه اعتیاد و لیلا ارشد، مددکار اجتماعی و مدیرعامل موسسه خانه خورشید به بیان تجربیات خود از فعالیتشان پرداختند.
ارشد از تفاوت مردان و زنان در مساله اعتیاد، تفاوت مداخله نهاد‌های دولتی و غیردولتی در آسیب‌های اجتماعی، تاثیر مددیار شدن افراد بهبودیافته در روند تثبیت بهبودی آن‌ها و اسمی زاده از مزیت و نحوه تاثیر بیان تجربه زیسته بر افزایش آگاهی، ایجاد حس همدلی و یادگیری جمعی سخن گفت.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/95813/نغمه-ناخوانده-زنان-رهایی-یافته-از-اعتیاد-بازخوانی-شد
بستن   چاپ