ایران پرسمان
معامله تمام اسراییلی
شنبه 5 بهمن 1398 - 18:09:49
ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شهاب شهسواری/ دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا خبرداده است که تا روز سه‌شنبه از طرح صلح خودش برای مساله فلسطین با عنوان «معامله قرن» رونمایی خواهد کرد. دونالد ترامپ پاییز سال 2017 داماد خود جارد کوشنر را مامور کرد تا تیمی را برای طراحی این توافق تشکیل دهد. با حضور جارد کوشنر با همراهی جیسون گرینبلات فرستاده ویژه رییس‌جمهور امریکا در امور اسراییل، دینا پاول جانشین مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور و دیوید فریدمن سفیر امریکا در سرزمین‌های اشغالی این تیم تشکیل شد و از آن زمان تاکنون به شکل محرمانه در حال تدوین طرحی است که به گفته منتقدان قرار است، بخش اعظم حقوق فلسطینیان بر سرزمین‌های‌شان را از آنها سلب کند. تاکنون رونمایی از این طرح به بهانه‌های مختلف از جمله به دلیل عدم تشکیل دولت اکثریت توسط رژیم اشغالگر به تاخیر افتاده ‌بود. اما این ‌بار ترامپ تاکید کرده که بدون توجه به برگزاری انتخاباتی که قرار است 12 اسفند ماه سال جاری در سرزمین‌های اشغالی برگزاری شود از این طرح رونمایی خواهد کرد. برای رونمایی از طرح موسوم به «معامله قرن» در کاخ سفید، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین و بنی‌ گانتز، رهبر ائتلاف رقیب او در انتخابات دعوت شده است. اما از طرف فلسطینی هیچ‌کس در این مراسم حضور ندارد. عدم دعوت از طرف‌های فلسطینی برای طرحی که قرار است سرنوشت سرزمین و کشور آنها را تعیین کند با واکنش تند مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطینی و گروه‌های مقاومت مواجه شده است. نبیل ابو ردینه سخنگوی محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفته است که اجازه نخواهد داد تا واشنگتن و اسراییلی‌ها از خطوط قرمز فلسطینیان عبور کنند. جنبش حرکت مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) هم با صدور بیانیه ای تاکید کرده که این گروه «اجازه نخواهد داد، توافقی که حقوق اولیه فلسطینیان را به رسمیت نمی‌شناسد، اجرا شود.»
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا بعد از بازگشت از سفر به سوییس برای شرکت در نشست داووس در جمع خبرنگاران گفت که تا پیش از جلسه سه‌شنبه هفته جاری در کاخ سفید با سران رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین از طرح صلح خود رونمایی خواهد کرد. به گفته رسانه‌ها، ترامپ در مسیر بازگشت از داووس در هواپیما با دامادش در مورد این طرح گفت‌وگو کرده است، همزمان در فلسطین اشغالی مایک پنس، معاون ترامپ دعوتنامه‌هایی را به بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز برای شرکت در مراسم رونمایی از این طرح در روز سه‌شنبه تحویل داده است. با این حال ترامپ تاکید کرده که در رونمایی از طرحش، اثری از نمایندگان فلسطینی‌ها نخواهد بود. او گفته است:«من اندکی با آنها صحبت کرده‌ام اما قرار است بعدا با آنها حرف بزنیم.» تشکیلات خودگردان فلسطینی از پاییز سال گذشته که ترامپ رسما اعلام کرد قدس را به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر به رسمیت شناخته تاکنون هیچ مراوده و گفت‌وگوی رسمی با دولت امریکا نداشته است. او در برابر سوالی در مورد نظر فلسطینی‌ها در مورد طرحش گفت:«ممکن است نظر آنها ابتدا در مورد این معامله منفی باشد اما به مرور زمان مثبت خواهد بود چون طرح خوبی برای آنهاست، ما یک عالمه از پول آنها را گرفته‌ایم، آنها به این پول نیاز دارند.» ترامپ تاکید کرد:«این توافق خیلی خوبی است.»
جزییات معامله قرن
تاکنون جزییات چندانی از طرح مورد نظر رییس‌جمهور امریکا برای صلح خاورمیانه منتشر نشده است. رسانه‌های مختلف به نقل از منابع‌شان تاکنون برخی از گمانه‌زنی‌ها را در مورد این طرح منتشر کرده‌اند اما دونالد ترامپ همزمان با انتشار خبر دعوتش از نتانیاهو و گانتز برای شرکت در مراسم رونمایی این طرح در کاخ سفید نوشت: «تمامی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد این طرحی که تاکنون به ‌شدت محرمانه نگه داشته‌ایم، غیرواقعی است.» این اظهارنظر اما رسانه‌های عبری را از طرح جزییاتی در این مورد به نقل از مقام‌های تل‌آویو و واشنگتن باز نداشت. در یک گزارش کانال 12 تلویزیون رژیم اشغالگر گفته شده که این توافق «دست و دلبازانه‌ترین» پیشنهادی است که تاکنون به تل‌آویو داده ‌شده است. بر اساس این گزارش در معامله قرن، حاکمیت کامل رژیم اسراییل بر قدس اشغالی، حق ضمیمه کردن تمامی شهرک‌های غیرقانونی ساخته شده در مناطق کرانه باختری و عدم بازگشت جمعیت فلسطینی به املاک‌شان در سرزمین‌های تحت اشغال به رسمیت شناخته شده است. بر اساس این گزارش قرار است در نهایت بعد از اجرای تمامی بندهای این توافق در آینده یک دولت فلسطینی هم در سرزمین‌های باقیمانده تشکیل شود اما تحت شرایطی که اصولا بعید است هیچ رهبر فلسطینی به آن تن دهد. کانال 13 تلویزیون رژیم اشغالگر، روایت اندکی متفاوت‌تر از طرح ارایه داده است با این حال تاکید می‌کند که اطلاعات آنها از طرح واشنگتن مربوط به یک سال پیش است. به گفته این شبکه تلویزیونی در این طرح ضمیمه شدن 15 درصد از خاک کرانه باختری به اسراییل به رسمیت شناخته شده با این حال دست‌کم 60 شهرک غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی 1967 باید توسط اسراییل تخلیه شوند. به گفته این شبکه تلویزیونی بخش کوچکی از قدس شرقی در اختیار فلسطینیان قرار خواهد گرفت.
تمامی گروه‌های فلسطینی بر مخالفت خود با چنین ایده‌هایی تاکید کرده‌اند. پیش از این اتحادیه عرب هم ایده‌هایی از جمله ضمیمه شدن بخش‌هایی جدید از کرانه باختری به اسراییل، جلوگیری از حاکمیت فلسطین بر قدس شرقی به عنوان پایتخت و عدم به رسمیت شناخته شدن تمامی اراضی اشغالی 1967 به عنوان کشور فلسطین را رد کرده ‌بود. تاکنون تنها بخشی که از طرح موسوم به «معامله قرن» رونمایی شده است، یک بروشور تبلیغاتی در مورد آینده سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های فلسطینی است که بر اساس آن، امریکا از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کند تا برای سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری در طول 10 سال آینده برای بهبود وضع کسب و کار و اقتصاد فلسطینی‌ها در مناطق اشغالی و کشورهای عربی پیرامون مشارکت کنند.
هدیه قرن برای نتانیاهو
منتقدان نتانیاهو از ابتدا احتمال رونمایی از این طرح را پیش از برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی یک هدیه سیاسی از سوی رییس‌جمهور امریکا تلقی کرده‌ بودند. روزنامه هاآرتص در یادداشتی، طرح معامله قرن را در واقع طرحی برای معامله میان نتانیاهو و گانتز می‌داند و معتقد است که این دو رقیب سیاسی قرار است در کاخ سفید با یکدیگر برای تشکیل یک دولت ائتلاف در پی انتخابات بعدی رژیم اشغالگر توافق کنند. پیش از این دونالد ترامپ هرگز برای ارسال هدایای سیاسی برای نتانیاهو و حزبش خودداری نکرده است. اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر و تایید ضمیمه شدن بخشی از سرزمین‌های سوریه به رژیم اشغالگر هر یک هدیه‌ای به نتانیاهو در آستانه انتخابات‌ سرنوشت‌سازی بود که می‌توانست حاکمیت او را بر رژیم اشغالگر سرزمین فلسطینی تضمین کند. هر چند که نهایتا به رغم این هدایای نفیس نخست‌وزیر رژیم در دو انتخابات متوالی از رسیدن به یک اکثریت قاطع برای تشکیل دولت بازمانده و منتظر است تا بار دیگر سرنوشت خود را در انتخابات ماه آینده در سرزمین‌های اشغالی به رای بگذارد. اما یک رویداد مهم‌تر قرار است پیش از این رای‌گیری سرنوشت‌ساز رخ دهد. درست همزمان با روزی که سران دو ائتلاف عمده کنست رژیم اشغالگر به کاخ سفید دعوت شده‌اند تا در حضور آنها از معامله ترامپ بر سر سرزمین‌های فلسطینیان با اشغالگران این سرزمین انجام شود، پارلمان رژیم اشغالگر قرار است، رای سرنوشت‌سازی را به مصونیت یا عدم مصونیت قضایی بنیامین نتانیاهو برای رسیدگی به پرونده فساد مالی و رشوه‌خواری بدهد.
یعکوف کاتز، تحلیل‌گر روزنامه جروزالم پست می‌نویسد:«مایک پنس با دعوت از نتانیاهو برای شرکت در جلسه کاخ سفید برای رونمایی از معامله موسوم به قرن، هدیه قرن را به او داد. این یک هدیه است، نخست به این دلیل که روز سه‌شنبه کنست قرار است به طرح بنیامین نتانیاهو برای مصونیت او از رسیدگی قضایی به پرونده‌های اتهامی رشوه‌خواری، کلاهبرداری و سوءاستفاده از اعتماد رسیدگی کند. معلوم نیست (با توجه به دعوت بنی‌گانتز، رقیب نتانیاهو) آیا ائتلاف آبی‌سفید از برگزاری جلسه استماع این طرح در کنست به دلیل همزمانی با مراسم کاخ سفید خودداری می‌کند یا نه. در هر حالتی کل توجه‌ها بر اتفاقی متمرکز خواهد شد که در واشنگتن ‌دی‌سی روی می‌دهد نه رویدادی که قرار است در کنست رخ دهد.» این تحلیلگر می‌نویسد:«زمان‌بندی این رویداد برای نتانیاهو از این بهتر نمی‌توانست باشد. او روز سه‌شنبه هفته پیش با ولادیمیر پوتین دیدار کرده ‌بود و به نظر می‌رسد، توافقی برای آزادی نعما ایساخار، زندانی اسراییلی‌تبار در روسیه به دست آورده است. بعد از آن در جمع 50 رهبر بین‌المللی در مراسم ید واشم(یادبود هولوکاست) سخنرانی کرد. بعد از این مراسم هم در رویدادی تبلیغاتی با مایک پنس، معاون رییس‌جمهور امریکا برای دعا به دیوار ندبه رفتند و بلافاصله در دیدارش با مایک پنس در سفارت امریکا در قدس، دعوتنامه‌اش به کاخ سفید را دریافت کرد. مصونیت؟ کیفرخواست؟ انتخابات سوم؟ دیگر چه کسی اینها را به یاد می‌آورد، الان همه‌ چیز در مورد نتانیاهو به عنوان یک دولتمرد کاردان، دیپلمات و رهبری در سطح بین‌المللی است.» این تحلیلگر در ادامه می‌نویسد: «این یک هدیه از سوی امریکاست چراکه حتی زمانی که مایک پنس، دعوتنامه به کاخ سفید را به بنی گانتز، رقیب سیاسی نتانیاهو می‌داد به او گفت که این دعوت به درخواست نتانیاهو انجام شده است.» یعکوف کاتز در نهایت نتیجه می‌گیرد:«نتانیاهو می‌داند، بخت خیلی ناچیزی دارد که 13 اسفند ماه سال جاری، یک روز بعد از انتخابات، 61 کرسی کنست را به نام خود کرده ‌باشد و بتواند یک دولت اکثریت تشکیل دهد. تنها راه او برای تشکیل دولت در روز بعد از انتخابات ایجاد یک ائتلاف با بنی گانتز و ائتلاف آبی- سفید خواهد بود. امریکایی‌ها اینجا فقط واسطه جوش دادن معامله هستند. سال 1979 مناخیم بگین و انور سادات را در کنار هم در کاخ سفید نشاندند، سال 1993 اسحاق رابین و یاسر عرفات را به کمپ دیوید دعوت کردند و حالا در سال 2020 بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز را به اتاق بیضی کاخ سفید می‌برند. ترامپ قرار است به آنها یک طرح صلح به نفع اسراییل بدهد، پیشنهاد پیمان دفاعی و چه کسی می‌داند شاید هم چیزهای بیشتر و در برابر چه چیزی می‌خواهد؟ با هم ائتلاف کنید، چه کسی می‌تواند به این درخواست نه بگوید.»
کنفرانس بین‌المللی در شهر اشغالی
همزمان با اعلام نیت واشنگتن برای رونمایی از طرح صلح ادعایی‌اش، قدس اشغالی میزبان یک مراسم سالانه برای بزرگداشت قربانیان یهودی جنگ جهانی دوم بود. مراسمی که نتانیاهو توانسته ‌بود، چندین رهبر قدرتمند بین‌المللی را برای شرکت در آن دعوت کند. از جمله این رهبران می‌توان به ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه، مایک پنس معاون رییس‌جمهور امریکا و شاهزاده چارلز ولیعهد پادشاهی بریتانیا اشاره کرد. به ‌رغم حواشی متعدد این مراسم در رسانه‌ها از جمله فریادهای امانوئل ماکرون بر سر پلیس اسراییل که از آنها می‌خواست از ورود به کلیسای سنت‌آن در قدس خودداری کنند یا تصاویری که نشان می‌دهد، شاهزاده چارلز از دست دادن با مایک پنس خودداری می‌کند، نتانیاهو و هوادارانش برگزاری این مراسم و دعوت از رهبران بلندپایه بین‌المللی را برای شرکت در آن یک موفقیت برای خود ارزیابی می‌کنند. در حاشیه این مراسم، نتانیاهو دیدارهای دو جانبه متعددی با مقام‌های مدعو از جمله پوتین، ماکرون و مایک پنس انجام داد. ماکرون و پوتین بعد از این دیدارها به بیت‌لحم رفتند تا در آنجا با رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، محمود عباس هم دیدار داشته ‌باشند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/95952/معامله-تمام-اسراییلی
بستن   چاپ