ایران پرسمان
حلقه‌ی هیدروژنی عجیب در اطراف یک کهکشان
دوشنبه 7 بهمن 1398 - 17:45:51
ایران پرسمان - حلقه‌ی هیدروژنی عجیب در اطراف یک کهکشان
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6015860
٣٩
٠
مجله ایلیاد / ستاره‌شناسان توانسته‌اند با استفاده از تلسکوپ «GMRT» یک حلقه‌ی ساخته شده از هیدروژن خنثی را در اطراف کهکشان «AGC 203001» کشف کنند. این کهکشان عظیم در فاصله‌ی 260 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. «اومکار بیت» از موسسه‌ی هندی تاهای، می‌گوید: «گاز هیدروژن خنثی امواج رادیویی با طول موج 21 سانتی‌متر ساطع می‌کند. معمولاً مقادیر بالای گاز هیدروژن درون کهکشان‌هایی یافت می‌شود که نرخ ستاره‌زایی بالایی دارند. کهکشان AGC 203001 هیچ نشانه‌ای از بالا بودن نرخ ستاره‌زایی را ندارد، ولی معروف است که میزان هیدروژن در آن زیاد است؛ ولی نحوه‌ی توزیع این هیدروژن درون کهکشان نامشخص است. ماهیت عجیب این کهکشان باعث شد ما به رصد رادیویی آن علاقمند شویم تا بفهمیم که گازهای موجود در آن چگونه پخش شده‌اند که موجب ستاره‌زایی نمی‌شوند.»
ستاره‌شناسان دریافتند که هیدروژن خنثی در این کهکشان به صورت یک حلقه‌ی بزرگ نامتقارن در اطراف آن قرار گرفته است. قطر این حلقه حدود 380،000 سال نوری است. چنین ساختاری از جنس هیدروژن خنثی بسیار نادر است و تا کنون فقط یک مورد دیگر از آن به نام «لئو رینگ» شناخته شده است. محققین می‌گویند: «گیج‌کننده‌تر این است که ما دریافتیم که تصاویر موجود از این حلقه نشان می‌دهند که هیچ ستاره‌ای در آن وجود ندارد.»
محققین از تلسکوپ فرانسوی-کانادایی «CFHT» نیز برای رصد حلقه‌ی هیدروژنی اطراف این کهکشان در طول موج‌های مرئی استفاده کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند: «در این تصاویر جدید نیز هیچ نشانه‌ای از وجود ستاره در حلقه‌ی هیدروژنی مشاهده نمی‌شود. هنوز نمی‌توانیم توضیح دقیقی درباره‌ی شکل‌گیری این ابر هیدروژنی بی‌ستاره داشته باشیم. معمولاً برخورد یک کهکشان با کهکشانی دیگر باعث ایجاد حلقه‌های نامتقارن در اطراف کهکشان‌ها می‌شود. حتی اگر این‌چنین باشد نیز باید درون حلقه‌ها ستاره‌هایی وجود داشته باشند که این موضوع درباره‌ی AGC 203001 صحت ندارد. ما امیدواریم که در آینده رصدهای بیشتر منجر به کشف دیگر ساختارهای هیدروژنی با معیارهایی شبیه به معیارهای ما شود تا بتوان به کمک آن‌ها درک بهتری از نحوه‌ی شکل‌گیری این ساختارها پیدا کنیم.»
دانشمندان هندی نتایج کشفیات خود را در مقاله‌ای در مجله‌ی Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر کرده‌اند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/96785/حلقه‌ی-هیدروژنی-عجیب-در-اطراف-یک-کهکشان
بستن   چاپ