راه‌شیری یک ابرخوشه را از چشم ما پنهان کرده بود
چهارشنبه 9 بهمن 1398 - 13:01:41

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6020281
دانشمند / نتایج رصد جدیدی از کشف ابرخوشه جدیدی خبر می‌دهد که تاکنون به‌دلیل گاز و گردوغبار کهکشان راه‌شیری پنهان شده بود.
دانشمندان از یک تلسکوپ رادیویی استرالیایی برای بررسی گاز و غبار کهکشان راه‌شیری استفاده‌کردند و 883 کهکشان پنهان‌شده را در ورای آن‌ یافتند. یک‌سوم این کهکشان‌ها قبلا هرگز رصد نشده‌بود. در این ویدئو می‌توانید نحوه پیداشدن این کهکشان‌ها را ببینید.
نگاه جدید به این ناحیه می‌تواند که نتایجش در تازه‌ترین شماره ماهنامه Notices انجمن سلطنتی نجوم منتشر شده است به ما در توضیح پدیده‌ای که «جاذب بزرگ» نامیده‌ می‌شود، یاری دهد. «جاذب بزرگ»، منطقه‌ای در جهان است که با یک گرانش باورنکردنی به اندازه میلیون‌ها میلیارد خورشید، راه‌شیری و هزاران کهکشان دیگر را به‌سمت خود می‌کشد. دانشمندان در سال 1970 متوجه این قضیه شدند.
استیولی اسمیت، مدیرعلمی مرکز بین‌المملی تحقیقات نجوم رادیویی می‌گوید: «راه‌شیری بسیار زیباست و مطالعه آن بسیار جذاب است، اما به‌طورکلی، دید ما را نسبت به کهکشان‌هایی که در ورای آن قرار‌دارند، کور کرده‌است.»
رصدهای جدید که به‌وسیله رصدخانه «سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود» در استرالیا انجام شده‌است، به کشف سه اجتماع کهکشانی به‌نام‌های NW2,NW3 و NW1 و دو خوشه کهکشانی به‌نام‌های CW1و CW2 منجر شده‌است. پژوهشگران، گیرنده چندپرتو جدیدی به قطر 21 سانتی‌متر در این رصدخانه کار گذاشته‌اند که کمک می‌کند آسمان 13برابر سریع‌تر از قبل نقشه‌برداری شود. به‌این‌ترتیب، مناطق پشت کهکشان که پژوهشگران برای دو دهه درباره آن نگران بودند به نقشه‌ها اضافه می‌شود. پژوهشگران امیدوارند ادامه این اکتشافات بتواند به آنها در توضیح ناهنجاری که در انبساط کیهان مشاهده‌ شده‌ است و آن‌ را جاذب بزرگ می‌نامیم کمک کند.
اسمیت همچنین اضافه‌کرده‌است: «ما واقعا نمی‌دانیم دلیل شتاب گرانشی راه‌شیری چیست و منبع آن کجاست. اما می‌دانیم در این منطقه تعداد کمی خوشه و اَبَرخوشه کهشانی وجود دارد که کهکشان ما با سرعت 2میلیون کیلومتربرساعت به‌سمت آنها می‌رود.»