ایران پرسمان

آخرين مطالب

چرا فرهنگ بازتولید وسایل دست دوم را نداریم؟ انديشه

چرا فرهنگ بازتولید وسایل دست دوم را نداریم؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
چرا فرهنگ بازتولید وسایل دست دوم را نداریم؟
٢٦
٠
خبرگزاری کتاب ایران / هدا حدادی، نویسنده کتاب «کفش‌های گیلاسی» گفت: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که فرهنگ مصرف‌گرایی بالایی دارد و فرهنگ استفاده از لوازم دست دوم حتی در قشر ضعیف جامعه کمتر دیده می‌شود و کودکان نمی‌دانند چگونه می‌توانند از یک وسیله دست دوم استفاده مفید داشته باشند و وسیله‌ای را بازتولید کنند.
چرا فرهنگ بازتولید وسایل دست دوم را نداریم؟
هدا حدادی درباره کتاب «کفش‌های گیلاسی» که به تازگی از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است، توضیح داد: موضوع داستانی که در این کتاب کودک نوشتم براساس تجربه شخصی‌ام در دوران کودکی بود. وقتی کودک بودم گاهی مجبور می‌شدم کفش‌های خواهر بزرگترم، دخترخاله، دختر عمه یا کفش‌هایی که مدل، طرح و رنگ‌شان را دوست نداشتم، بپوشم و این مساله مرا آزرده‌خاطر می‌کرد و همیشه از این موضوع ناراحت بودم.
این نویسنده و تصویرگر افزود: البته من موافق این موضوع نیستم که پدرومادر هرچه که فرزندشان خواست برایش تهیه کنند، اما بهتر است اگر قرار است کودک‌شان را به استفاده از وسایل دست دوم مجبور کنند، در آن وسیله، با استفاده از خلاقیت‌شان، تغییراتی ایجاد کنند و آن را زیبا کنند تا استفاده از آن برای بچه‌ها آزاردهنده نباشد.
وی با بیان اینکه در این کتاب بیشتر از آن‌که برای کودکان پیامی داشته باشد، روی سخنش با بزرگ‌ترهاست، گفت: والدین باید وقت بیشتری را به فرزندانشان اختصاص دهند و نباید تصور کنند فرزندشان کم سن و سال است و متوجه رفتار آن‌ها و میزان وقتی که برایش صرف می‌کنند، نمی‌شود.
نویسنده رمان «دلقک» افزود: بچه‌ها علی‌رغم سن کم‌شان کاملا به این مسائل توجه می‌کنند و متوجه می‌شوند که والدینشان چقدر برای‌شان وقت صرف می‌کنند. والدینی که برای غذا خوردن یا لباس پوشیدن کودکشان به دنبال راه‌های تازه برای جلب توجه کودکشان هستند، با پدرومادری که بچه‌ها را مجبور به انجام کاری می‌کنند، فرق دارند. پدرومادری که با رفتارشان حس باارزش بودن به کودکانشان می‌دهند ممکن است در آینده کودکان موفق‌تر با اعتماد به نفس بالاتری داشته باشند. علاوه براین این کار سبب ایجاد محبت و پیوند بیشتر بین کودک و خانواده‌اش می‌شود.
حدادی با اشاره به ضرورت پرداختن به این موضوعات در آثار کودک،‌ گفت: امروزه در جامعه با مسائل روحی، روانی پیچیده‌‌ای روبه‌رو هستیم، هرچه لایه‌های این مساله بیشتر باز شود و بیشتر توضیح داده شود، بهتر است زیرا علی‌رغم گسترش فضای مجازی باز هم والدین مطالعه قابل توجهی در این زمینه‌ها ندارند و رفتارهای مخرب زیادی دارند. وقتی والدین به هر دلیل به دنبال تحقیق، مطالعه و پژوهش نمی‌روند بهتر است از طریق کتاب‌های داستانی که برای فرزندانشان می‌خرند توجه‌شان به این موضوعات مهم جلب شود و به آن‌ها گفته شود که مثلا اگر کودکشان حسودی کرد، چگونه با او برخورد کنند تا متوجه رفتار اشتباهش شود و بدانند که صرفا با گفتن جمله انتزاعی «حسودی نکن! حسودی کار خوبی نیست» نمی‌توانند کودک را مجاب به انجام کاری کنند و بهتر است موشکافانه‌تر به این موضوع پرداخته و دلایل آن را بررسی کنند.
تصویرگر کتاب «پسری که شمردن بلد بود» یادآور شد: نکته دیگری که در این رفتار والدین نهفته است، توجه بچه‌ها به استفاده مجدد از وسایل مستعمل است. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که فرهنگ مصرف‌گرایی بالایی دارد و فرهنگ استفاده از لوازم دست دوم حتی در قشر ضعیف جامعه کمتر دیده می‌شود و کودکان نمی‌دانند چگونه می‌توانند از یک وسیله دست دوم استفاده مفید داشته باشند و وسیله‌ای را بازتولید کنند. درحالی‌که مثلا در کشورهای اروپای شمالی فرهنگ استفاده از وسایل دست دوم در بین مردم متداول است و به کودکان هم انتقال می‌یابد.
وی درباره تصویرسازی کتاب هم توضیح داد: تصاویر این کتاب، را خیلی دوست دارم. تصویرگر به خوبی توانسته حس‌های مستتر در داستان را با تصویر به مخاطب منتقل کند. ترکیب‌بندی‌ها عالی است و لحظه‌های شادی، ناراحتی، حسادت و دوستی به خوبی به تصویر کشیده شده است. همچنین رنگ‌هایی هم که در این کتاب به‌کار رفته کاملا پخته است و برای مخاطب کودک جذاب است که نشان‌دهنده توانایی تصویرگر در برقراری ارتباط عمیق با داستان است.
هدا حدادی، متولد 1356 در تهران و فارغ‌التحصیل رشته‌ گرافیک از دانشکده‌ هنر‌های زیباست. او سال‌هاست که برای بچه‌ها می‌نویسد و تصویرگری می‌کند و تا به حال تصویرگری بیش از 50 کتاب را بر عهده داشته است. از جمله تصویرگری‌های او می‌توان به تصویرگری کتاب‌های «غصه‌پرداز»، «کوپه‌ 11»، «شب‌های سوری»، «پسری که شمردن بلد بود»، «چشم‌های زمستانی»، «باز باران» و «چشمه ماه» اشاره کرد. حدادی تا به حال توانسته جایزه‌‌های مختلفی مانند جایزه افق‌های تازه بولونیا در سال 2010، جایزه‌ بزرگ فستیوال تصویرگری بلگراد در سال 2008، پلاک طلای فستیوال براتیسلاوا در سال 2006، جایزه‌ سوم نمایشگاه تتریو(ایتالیا) در سال 2006، جایزه‌ تشویقی نوما در سال‌های 2002 و 2008 در ژاپن، جایزه‌ دوم جشنواره‌ ادبیات کودک کاتا(هند) 2006، جایزه‌ اول جشنواره‌ کتاب کانون 1383 و جایزه‌ جشنواره‌ کتاب دفاع مقدس1386 را دریافت کند.
بخش کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی (پرنده آبی) کتاب «کفش‌های گیلاسی» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 9هزار تومان منتشر کرده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پایان رنج بیماران قطع نخاعی و درمان زخم بستر

بخشی از کتاب/ لطف و قهر الهی

تغییر اقلیم، واقعیتی که ترسناک و دلهره آور است

پررنگ شدن پروژه‌های «نظری» به جای «عملی» در شرایط تحریم

در نگاه فردوسی، نژاد مهمترین عامل در شکل‌گیری شخصیت است

جنایت‌های داعش این بار در قالب رمانی عاشقانه

رنگ لباس گردشگران طبیعت بر حیات‌وحش تأثیر دارد

قدیمی‌ترین قارچ جهان کشف شد

چه طور از گاف میانجی در ادبیات فارسی درست استفاده کنیم؟

جایگاه سوم ایران در استانداردهای فناوری نانو

ابداع بسته‌بندی جدید مواد غذایی با قابلیت از بین بردن باکتری‌ها

زنان شاید از عریضه‌نویسی به داستان‌نویسی رسیده‌اند

«راهنمای مُردن با گیاهان دارویی» واقعا یک راهنما نیست!

چهره هایی که در کتابخانه طهوری آمدند و رفتند

نخستین شتاب دهنده تخصصی رباتیک کشور افتتاح شد

دو خط کتاب/ غیر اخلاقی ترین عادت بشر چیست؟

وقتی زلزله می‎شود در اعماق زمین چه خبر است؟

محمدعلی جمالزاده در میان نامزدهای نوبل ادبیات 1969

طراحی سیستم تحریک عمقی غیرتهاجمی مغز

اتمسفر مریخ نَشتی دارد

تازه های نشر/ دختری که دل شیر داشت

انگلیسی‌ها نویسنده‌های قدیمی را دوست دارند؟

حرارت مستقیم و طولانی مدت بر بدن؛ عامل سرطان پوست

تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها جامعه را پرخاشگر می‌کند

یادداشت طنز/ نگران سلامت خود نباشید!

تعیین عملکرد مسیرهای پاداش مغز با روش یادگیری هوش مصنوعی

آیا آزمایش چندجهانی فراتر از مرزهای علم قرار دارد؟

هرآنچه تا به این لحظه درباره «کرونا» ویروس مرموز چین می‌دانیم

معادل های زیبای پارسی برای کلمات پیچیده

شاعرانه/ من اینجا هستم، لابهلای خاطرات

چگونه انسان‌ها، نسل زنبورها را به مرز انقراض رسانده‌اند؟

مدل استاندارد توصیف اجزای بنیادین جهان

شاعرانه/ ای تو به من از خود من خویش‌تر

تنوع صداها در ادبیات ایران دوره خاصی را خواهد ساخت

آیا واقعا ممکن است ماموت ها تا چند سال دیگر دوباره برگردند؟

دو خط کتاب/ سرنوشتی که برای همه ما نوشته شده است

رمزگشایی از راز پایان عصر یخبندان در زمین

کشف گونه جدید کوسه راه رونده در اندونزی

دو خط کتاب/ شادی های پنهان انسان ها

شاعرانه/ یک بار هم ای عشق من از عقل میندیش

افراد فاقد حس بویایی در معرض خطر مرگ هستند

9 نامزد نهایی نامگذاری کاوشگر مارس 2020 معرفی شدند

استاد نجفی، نقدهای روی آثارش را می‌خواند و لحاظ می‌کرد

شاعرانه/ کاش چشم‌های بیشتری برای گریه داشتم

تولید آجر از خاکستر آتشفشان

کشف پروتئینی که تأثیر ورزش را روی پوست پیاده می‌کند

شناسایی عملکرد جدید پروتئین عامل بیماری «هانتینگتون»

گردهمایی ملی منجمان آماتور برگزار می شود

تازه‌های نشر/ عاشق داعشی من!

شاعرانه/ کاش یکی چشم‌های تو را داشته باشد