ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ دریغ از یک استعفا! تحلیل روز

سرمقاله جمهوری اسلامی/ دریغ از یک استعفا!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - جمهوری اسلامی / « دریغ از یک استعفا! » عنوان یادداشت مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، مسیح مهاجری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
در اولین سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که تهدیدها و آفت‌ها زیاد بود و نگران آینده بودیم، از آیت‌الله بهشتی پرسیدم برای انقلاب اسلامی چه چیزی را آفت می‌دانید؟ ایشان گفتند اینکه مسئولیت‌های کلیدی به افراد کوچک سپرده شوند.
با شنیدن این سخن بسیار عمیق به یاد حدیثی افتادم که در کتاب غررالحکم از امیرالمومنین علیه‌السلام اینگونه نقل شده است: «یُستدَلُّ على ادبارِ الدُّوَلِ باربَعٍ، تَضییعِ الاُصولِ و التمسُّکِ بالفروعِ و تَقدیمِ الاراذلِ و تاخیرِ الافاضِلِ - چهار عامل باعث شکست دولت‌ها می‌شوند، کنار گذاشتن امور مهم و اصلی، سرگرم شدن به امور فرعی، بکار گماردن افراد کوچک و کنار گذاشتن افراد بزرگ و کاردان».
بر مبنای این فرمایش امیرالمومنین علیه‌السلام، در نظام اسلامی باید به چند اصل پای‌بندی عملی نشان داده شود که بعضی از آنها را در اینجا مرور می‌کنیم.
1- تا وقتی که جامعه دچار امور مهمی از قبیل بحران اقتصادی، مشکل بی‌کاری، تفرقه، اقتدار گروه‌های افراطی، فاصله طبقاتی، آفت بزرگ بی‌اعتمادی، تندباد بی‌اعتقادی و... است، پرداختن مسئولان نظام و دولت به امور فرعی، ورود به مسیر انحرافی است. برای چنین مسیری، نمی‌توان پایانی متصور شد. تنها راه نجات اینست که مسئولان، تغییر مسیر بدهند و به جای امور فرعی به سراغ امور اصلی بروند. قطعاً با اصلاح امور اصلی، امور فرعی هم اصلاح خواهند شد. متاسفانه متولیان امور بشدت سرگرم امور فرعی هستند.
2- در شرایط برخورداری جامعه از افراد باتجربه، کاردان، باسواد، باتدبیر، باصداقت، باتخصص و باتقوا، سپردن مسئولیت‌ها در زمینه‌های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی، تبلیغی، مدیریتی و... به افراد فاقد این ویژگی‌ها، هیچ توجیه حاکمیتی ندارد. با ادامه چنین روشی نظام نه‌تنها به سوی قدرتمند شدن به پیش نخواهد رفت، بلکه دچار عقبگرد خواهد شد و شکست خواهد خورد. متولیان امور، موظف به حفاظت از نظام هستند و حق ندارند به روش‌هائی متوسل شوند و بر آن روش‌ها اصرار بورزند که منجر به شکست نظام خواهد شد. این نظام، ثمره مجاهدت‌های مردان خدا و خون شهداست.
3- احترام به افکار عمومی، از اصول مهم مدیریتی در یک حکمرانی سالم و مردمی است. اصرار بر اموری که با خواست عموم در تضادند به سُست شدن پایه‌های حکمرانی و بی‌اعتمادی مردم منجر خواهد شد. حتی در مواردی که حاکمان تصور می‌کنند افکار عمومی اشتباه می‌کند نیز باید راهی را انتخاب کنند که با بی‌اعتنائی به مردم همراه نباشد. اصرار بر تشخیص خود و بی‌اعتنائی به افکار عمومی، سم مهلکی برای حکمرانی است. همه چیز را به گردن دشمن انداختن نیز مشکلی را حل نخواهد کرد.
4- اصل «تغییر» بر مبنای مصالح عمومی، یکی از اصول استحکام‌بخش حکمرانی است. حاکمان باید با ایجاد تحول در شیوه‌ها و افراد کارگزار، سلامت حکمرانی را تضمین کنند. ما متاسفانه بر «عدم تغییر» اصرار داریم بطوری که حتی مسئولیت‌های موقت هم در شیوه حکمرانی کنونی «مادام‌العمر» شده‌اند! چنین شیوه‌ای قابل دوام نیست.
5- علاوه بر متولیان امور، خود افرادی که به مسئولیت‌ها گمارده می‌شوند نیز باید برای شایستگی پذیرش مسئولیت و ادامه آن، با خود صادق باشند. افراد فاقد ویژگی‌های لازم حق ندارند با وجود شایستگان، مسئولیتی را بپذیرند. در ادامه کار نیز با بررسی صادقانه کارنامه خود وقتی خودشان یا جامعه عملکردشان را مثبت و مفید نمی‌دانند داوطلبانه استعفا بدهند و جای خود را به افراد شایسته بسپارند. تصمیم بسیار سختی است ولی افراد باتقوا و صادق به راحتی می‌توانند به چنین تصمیمی برسند. شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی در برابر پیشنهاد امام خمینی برای پذیرش مسئولیت قوه قضائیه مقاومت کرد و از امام خواست این مسئولیت را به شخص دیگری بدهند ولی چون امام فرمودند شایسته‌ترین فرد برای این مسئولیت شما هستید و پذیرش آن بر شما واجب عینی است، آن را پذیرفت. ما امروز به جائی رسیده‌ایم که برای تصاحب مسئولیت‌ها مسابقه گذاشته‌ایم و چنان به جایگاهمان چسبیده‌ایم که اگر تمام مردم به هزار زبان از ما بخواهند کنار برویم با هزاران توجیه، ماندن در آن جایگاه را از اوجب واجبات می‌دانیم. با اینکه کشور در بسیاری موارد نیاز به استعفا دارد، دریغ از یک استعفا!

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1110884/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

دفاع ام المؤمنین(س) از امیرالمؤمنین(ع)

ویدئویی شگفت‌انگیز از صدای جوجه تیغی که شبیه گریه نوزاد است

گردگشری/ دره جنی، منطقه‌ای رمزآلود در شرق ایران

طلوع ماه را برفراز آسمان خرم‌آباد

شاعرانه/تو خواهی رفت، دیگر حرف چندانی نمی‌ماند

تحریف صهیونیستی نام خلیج فارس

نظر اندیشمند روس‌تبار درباره آرمان نادر طالب زاده و موجودیت اسرائیل

استاد روابط بین‌الملل: عده‌ای از شبهه روشنفکران در ایران آمریکا را بهشت دنیا تلقی می‌کنند

امیردریادار ایرانی: کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم

شهادت 34 فلسطینی در حملات امروز اشغالگران به نوار غزه

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

مهارت دیدنی راننده در راه دادن به ماشین روبرو

حرکات نمایشی دو موتور سوار در قفس

گردشگری/ مثلث برمودای ایران کجاست؟

لحظات نفس‌گیر به دام افتادن سارقان قمه به دست در فروشگاه

حضور شترمرغ گردن قرمز پس از 100 سال در عربستان

کرگدن گیر کرده در گل و لای با تراکتور بیرون کشیده شد

لحظه‌ای شایان ستایش که یک فیل کفش کودک نوپا را بازگرداند

رفتار حیرت‌انگیز شیر ماده با گوزن تازه متولدشده

حمله ناگهانی خرس به خودروی گردشگر

کشف یک سیاهچاله خفته

روایت سعید قاسمی از نحوه درگذشت نادر طالب‌زاده

برگزاری جشنواره فرهنگی هنری روز ملی خلیج فارس در کنار برج آزادی

عربستان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است

دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه

استعفا، تغییر شغل و ترک کار پرستاران

تعطیلی پنجشنبه یا شنبه؟ توقف در بدیهیات

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

لحظه وقوع گردباد در یکی از شهرهای عربستان

اصفهان؛ تلألؤ تاریخ، فرهنگ و هنر

به حقوق دیگران توجه کنیم

اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند!

نجوای عاشقانه شمع و پروانه

حماس: اگر اسرائیل خواسته‌ها را برآورده نکند، آتش‌بسی نخواهد بود

اینستاگرامی‌ها ماندند و پس گرفتند

شستشوی برج های دبی با پهپاد

حمایتِ امام صادق(ع) از شیعیان

لذت یک توله شیر کوهی از استراحت در بانوج

مهاجرت خرچنگ های قرمز در جزیره کریسمس

تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی

داستانک/ راه زندگی

بیش از 100 نماینده مجلس بیانیه حمایت از طرح «نور» را امضا نکردند

لاریجانی: سفر سران غربی به تل‌آویو مشکل رژیم صهیونیستی را حل نمی‌کند

مصر: «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

رسانه عبری طرح جدید پیشنهادی به حماس را رسانه‌ای کرد