ایران پرسمان

آخرين مطالب

250 جت شخصی در ایران تحلیل روز

250 جت شخصی در ایران
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
آزاد‌سازی‌ خرید و فروش جت های گران قیمت و هواپیماهای شخصی
خرید و فروش جت‌های شخصی در ایران آزاد شد. اعلام این خبر کافی بود تا حسابی بحث‌های فضای مجازی درباره این مسئله بالا بگیرد؛ از چانه‌زنی‌ها درباره قیمت این هواپیماهای لاکچری تا ضرورت آزاد‌سازی‌ خرید و فروشش آن. خیلی‌ها خرده گرفته‌اند که ایرانی‌ها اصلا از جت شخصی استفاده نمی‌کنند و ضرورتی نداشت این امر؛ اما رئیس سازمان هواپیمایی کشور می‌گوید: درست است که به تازگی خرید و فروش جت‌های شخصی در ایران آزاد شده و حالا هر که توان خریدش را داشته باشد می‌تواند صاحب یکی از این جت‌های 7نفره جمع و جور بشود اما به این معنی نیست که ایرانی‌ها تا حالا جت‌سواری نمی‌کردند چراکه تا پیش از این هم طرفداران جت‌های شخصی در ایران قابل توجه بودند ؛ از تاجران و فعالان اقتصادی گرفته تا برخی از مسئولان و تیم‌های ورزشی.
عده‌ای هم معتقدند وقتی هواپیماهای فوق سبک بود چه نیاز به جت شخصی داشتیم ؟ اما جالب است بدانید در حال حاضر 250فروند هواپیمای فوق سبک در ایران فعالیت دارند اما از این هواپیماها صرفا برای پروازهای تفریحی و آموزشی استفاده شود و برای مسیرهای سفری کاربردی ندارند؛ اما هواپیماهای بیزنس جت 6 و 7نفره هواپیماهایی هستند که قابلیت پروازهایی در اندازه سفر و جابه‌جایی‌ها در مسافت دور را هم دارند. البته استفاده از این جت‌ها شرط و شروطی هم دارد. اپراتور این جت‌ها صرفا بعد از اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی، تعمیر ، نگهداری ، عملیاتی و امنیتی می‌توانند مجوز پرواز کردن با آن را داشته باشد.
با وجود همه این توضیحات طی 2 روز گذشته شوخی‌های کاربران در فضای مجازی درباره این خبر حسابی داغ است و حتی هشتگ‌هایی هم در این زمینه راه انداخته‌اند. برخی‌ها به شوخی و جدی گفته‌اند:«پس بریم پرایدهای عهد بوقمان را بفروشیم و جت شخصی بخریم». کاربر دیگری هم به شوخی گفته است:«حالا کجا پارکش می‌کنن؟ گرفتارشده‌ایم».
معامله جت شخصی برای عموم آزاد شد
نمای سایت پرواز به تصویری کارت‌پستالی شباهت دارد که آسمانی پر از ابرهای کوچک و بزرگ در پس‌زمینه آن قرار گرفته است. در مرکز این تصویر رویایی هواپیماهای آماده پرواز جا خوش کرده‌اند که سرنشینان و مسافران زیادی ندارند. اینجا فرودگاه بین‌المللی پیام، یکی از آشیانه‌های مجاز نشست و برخاست هواپیماهای شخصی است و این هواپیماهای تیزپرواز متعلق به افرادی هستند که وسعشان به تهیه و خرید هواپیمای شخصی می‌رسد و می‌توانند از آن برای تفریح، گشت و‌گذار یا مسافرت‌های تجاری و اقتصادی خود استفاده کنند.
این هواپیماها جزو 250 فروند هواپیمای شخصی هستند که در 25سال اخیر و پس از رواج معاملات غیررسمی هواپیمای شخصی در آشیانه‌ها و سایت‌های پرواز کشور در رفت‌وآمدند، اما حتما پس از این و به موازات انتشار خبر آزاد شدن خرید و فروش هواپیماهای جت، شاهد افزایش شمار این نوع هواپیمای شخصی در سایت‌های پرواز کشور خواهیم بود. خبر آزاد شدن خرید و فروش هواپیماهای جت شخصی برای عموم مردم را رئیس سازمان هواپیمایی کشور دیروز اعلام کرده است:سال1379 برای نخستین بار هواپیماهای شخصی پرواز در آسمان ایران را تجربه کردند؛ البته آزاد شدن خرید و فروش این پرنده‌های آهنی به ‌طور رسمی اعلام نشده بود و متمولانی که از چراغ سبز قانون برای معامله این وسیله نقلیه خاص باخبر شده بودند، فقط برای آموزش و پروازهای محدود در مسافت و مسیری مشخص می‌توانستند این مرکب غیررایج را مورد استفاده قرار دهند. شمار بالای مشتریان این نوع هواپیماها سبب شد 3سال بعد وزارت راه وقت، به فکر تدوین لایحه‌ای برای آزادسازی معاملات هواپیمای شخصی بیفتد که اگر چه این لایحه به فرجام نرسید، اما باعث شد شرط و شروط مالکیت و بهره‌برداری هواپیماهای شخصی در قالب صدور آیین‌نامه‌ای رسمی، تعیین و معاملات هواپیماهای شخصی قانونمندتر از گذشته شود. در این آیین‌نامه هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت کشور مجاز است با رعایت قوانین و مقررات، برای خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی اقدام کند. براساس آمار رسمی پس از صدور این آیین‌نامه معاملات این وسایل نقلیه لاکچری به میزان 50درصد افزایش پیدا کرده و اکنون شمار آنها در 23آشیانه مجاز کشور به 250فروند رسیده است.
مالکان خاص و متمول
اگر چه خرید و فروش جت شخصی از دیروز برای عموم آزاد شده، به‌نظر می‌رسد هزینه کلان خرید و نگهداری این پرنده‌های آهنی اجازه ندهد معامله آنها هم بیش از گذشته عمومیت پیدا کند. قیمت هواپیمای شخصی از نوع تک‌موتوره فوق سبک که کاربرد تفریحی دارد، در بازار‌های جهانی 100 تا 150 هزار دلار است و در ایران بین 5 تا 7.5میلیارد تومان فروخته می‌شود. البته خرید هواپیمای شخصی علاوه بر پول کلان به مقدمات قانونی نیاز دارد و خریداران در نخستین قدم باید هواپیمای شخصی خود را در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت و مجوز‌هایی مانند لایسنس پرواز با هواپیمای شخصی و صلاحیت پرواز را کسب کنند. صدور مجوز اولیه 6 ماه زمان می‌برد و هر بار پرواز هواپیما به اخذ مجوز نیاز دارد. محل نگهداری هم فرودگاه است. اجازه پرواز هواپیمای شخصی پس از تأیید قابلیت‌های فنی و صلاحیت عوامل پرواز توسط سازمان هواپیمایی کشور صادر می‌شود. تعمیر، نگهداری و تامین قطعات هواپیمای شخصی هم باید زیرنظر سازمان هواپیمایی انجام شود. تعداد همسفران خلبانان هواپیماهای شخصی به شمار انگشتان 2 دست هم نمی‌رسد و حداکثر 6 نفر می‌توانند آنها را در پروازهایشان همراهی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1113186/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رنگین کمان زیبا در آسمان تهران

طرحی جالب در پیاده‌روهای کرمان

حرکت جالب یک گربه برای آسیب نزدن به دختر بازیگوش!

توضیحات یک ایرانی در مورد اوضاع آب لوله کشی در آمریکا

نهنگ تک‌شاخ، تازه‌ترین عروسک ریزگرانشی ناسا

انتشار «لی‌لا» نوشته مریلین رابینسون

اُمناء اطلاعیه داد؛ تاکید بر لزوم تغییر در ساختار و مدیریت مجلس آینده

سلیمی: اگر دهان باز کنم برخی نمایندگان نمی‌توانند به صورتم نگاه کنند

لفاظی وزیر دفاع آمریکا علیه ایران

صحبت‌های رهبر انقلاب و وحید شمسایی در دیدار امروز تیم ملی فوتسال با ایشان

چگونه حزب‌الله با یک عملیات پهپادی ضربه‌ای دردناک به ارتش اسرائیل وارد کرد؟

گالانت در رجزخوانی برای حزب الله: تابستان داغی خواهیم داشت!

موج انزجار دانشجویان از صهیونیست‌ها به دانشگاه لوزان سوییس رسید

دستگیری ده‌ها نفر در اردوگاه حامیان فلسطین دانشگاه جورج واشنگتن

بسته شدن یکی از بزرگترین خیابان‌های نیویورک توسط دانشجویان حامی فلسطین

اعلام آمادگی روسیه برای کمک به عادی‌سازی روابط باکو و ایروان

هشدار جدی روسیه به مکرون

هم‌میهن: چه کسانی از خشم و اعتراض مردم سودجویی می‌کنند؟

ثبت نام کن 30 هزار تومان بگیر

کارنامه تجارت خارجی دولت رئیسی در ماه اول سال

لحظه تماشایی به آب انداختن کشتی های غول پیکر

دره اژدهای کرمانشاه

نجات جان اردک بلعیده شده توسط یک پلیکان

برگی از تاریخ/ سرنوشت تلخ زنان فرانسوی پس از خوش آمدگویی به سربازان آمریکایی

«بزرگداشت مریم میرزاخانی» در اصفهان برگزار می‌شود

بنای ما بر حمایت جدی است

دستیار رئیسی: حقوق مصرح ملت در قانون اساسی را مجدانه پیگیری می‌کنم

خجسته: «والله»، «والله» بنده از رأی‌ام در قیامت دفاع می‌کنم

رئیس سازمان انرژی اتمی: انرژی هسته‌ای اقتدارآفرین و ثروت‌ساز است

شرایط پیچیده مصاحبه با سیدحسن نصرالله از زبان مرتضی غرقی

رسانه غربی: آیا بن سلمان به سمت تولید سلاح هسته‌ای می‌رود؟

کشف اجساد بدون سر در بیمارستان «الشفا» در غزه

واکنش کرملین به اتهام دخالت روسیه در سوءقصد به جان زلنسکی

تصویر دیدار حاشیه ساز؛ تل آویو: روابط با جمهوری آذربایجان را مستحکم‌تر می‌کنیم

استراتژی جدید برادر محسن؟

صنعت دستاوردسازی در فرزندآوری!

اختیارات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تمدید شد

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

گوناگون/ هیچ فضیلتی بدون رنج حاصل نمی شود

لحظه‌ وقوع تصادف زنجیره‌ای در مشهد با حرکت عجیب پژو 405

گوناگون/ شهر بدون کوچه ایران کجاست؟

چرا مرغ های دریایی "رقص باران" را انجام می دهند؟

حباب‌های مرموز در داخل زمین

وزیر ارشاد: مردم کتاب را رها نکردند

شرکت‌کنندگان در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران بیانیه منتشر کردند

تذکر رهبر انقلاب به نیروهای نظامی از زبان فرمانده بلندپایه ارتش

ضوابط اجرایی قانون بودجه سال جاری ابلاغ شد

محسن رضایی زیر ذره‌بین؛ از دوستی قدیمی با قالیباف تا تغییر استراتژی

بحران‌طلبی یک جریان سیاسی در زنگ حساب

مدیرمسئول همشهری نوشت: بغض وحدت ساز