ایران پرسمان

آخرين مطالب

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است تحلیل روز

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
یکی از ساکنان روستاهای چابهار در گفت‌و گو با «اعتماد»: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است
با گذشت کمتر از دو ماه از وقوع سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان، هفته قبل سازمان هواشناسی با صدور پررنگ‌ترین هشدار برای جنوب این استان نسبت به وقوع دوباره سیل هشدار داد که به دنبال این هشدار هم بارش‌های سیل‌آسا در جنوب استان، باز هم منجر به جاری شدن سیلاب شد اما اخباری که طی روزهای گذشته درباره خسارات جدید سیلاب در 6 شهر جنوب استان منتشر شده، نشان می‌دهد که در این بازه دو‌ماهه هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای انجام نشده است . 
در سیل اسفند 1402 چه بر سر سیستان و بلوچستان آمد ؟
بعد از بارش‌های سیل‌آسا در هفته اول اسفند، اعلام شد که بیش از 59 هزار نفر از جمعیت جنوب استان و ساکن در 1947 روستا و 16 شهرستان، از سیلاب آسیب دیده‌اند که طبق اعلام رییس سازمان مدیریت بحران کشور، بیشترین روستاهای خسارت دیده در شهرستان‌های چابهار (480 روستا) و شهرستان نیک شهر (330 روستا) بودند .
خسارات اولیه به تاسیسات آب و برق و مخابرات و جاده‌ها و خانه‌های مسکونی در ایرانشهر و کنارک و دشتیاری و قصرقند و چابهار و نیک شهر 22 هزار میلیارد ریال برآورد شده بود، میزان خسارت وارده به راه‌های مواصلاتی جنوب استان حدود 1700 میلیارد تومان تخمین زده می‌شد علاوه بر اینکه اخباری از انسداد راه دسترسی و آبگرفتگی محورهای 178 روستا و زمان‌بری 10 روزه برای ترمیم و بازگشایی حدود 2 هزار کیلومتر راه‌های آسیب دیده و ریزش بیش از 200 دستگاه پل و آب نما و محورهای در حاشیه کوهستان و تراشه‌های سنگی در ایرانشهر، کنارک، دشتیاری، قصرقند، چابهار و نیک‌شهر منتشر شد . در حالی که دولت تلاش می‌کرد بر کمبودهایی که منجر به اعتراضات مردمی شده، سرپوش بگذارد و با ارایه گزارش‌های آماری از میزان کمک‌های امدادی، نشان دهد که وضعیت مردم سیلزده، بد نیست و مشکلات در حال حل است، مردم در فضای مجازی تصاویر خانه‌های آب‌گرفته سیلزده‌ها و واقعیت آنچه بر جنوب سیستان و بلوچستان می‌گذشت را منتشر کردند . در این میان، برخی مدیران میانی از کمبودهایی که کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده را دشوار و در مواردی، غیر ممکن می‌کند، انتقاد کردند چنان‌که فرماندار شهرستان نیک‌شهر گفت: « ساخت پل روی رودخانه‌ها و تکمیل جاده نیک‌شهر ضروری است در حالی که حتی جاده‌های روستایی از ابنیه فنی و آبنما محروم هستند و با کمترین بارندگی مسیر آنها بسته می‌شود و هیچ راهی به جز امداد هوایی برای امدادرسانی و انتقال بیماران وجود ندارد. » 
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیک‌شهر هم گفت: « با کمبود شدید ماشین‌آلات مواجهیم . هم‌اینک در بیش از 30 روستای منطقه، به دلیل نوع خاک و لغزندگی مسیر خاکی، تردد ماشین‌آلات سنگین و حتی لودر سخت است و مردم هم مشکلات زیادی برای رفت و آمد دارند . » 
تخمین اولیه از خسارت 12 هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی شهرستان‌های زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران و مهرستان حکایت داشت آن هم در حالی که معاش مردم این منطقه به کشت و زرع وابسته است . مسوولان استانی هم اعلام کردند که جاری شدن سیلاب، شبکه آبرسانی 252 روستای جنوب استان را تخریب کرده است. تخریب شبکه آبرسانی در حالی بود که مهم‌ترین مشکل جنوب سیستان و بلوچستان، تامین آب شرب بوده و این منطقه، سال‌هاست که با تبعات خشکسالی و سوءمدیریت در دریافت حقابه هیرمند از افغانستان مواجه است اما در حالی که میزان بارش در سیل اسفند‌ماه، بیش از میانگین برآورد شده بود، هیچ تدبیر موثری برای ذخیره این‌بارش و جبران کم آبی منطقه صورت نگرفت و به همین سبب بود که نمایندگان مجلس زبان به انتقاد از مسوولان استانی گشودند و به سوءمدیریت‌هایی که وضعیت این استان محروم را در زمان وقوع حوادثی مثل سیل، بدتر از گذشته خواهد کرد اعتراض کردند . یکی از منتقدان، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بود که در جلسه مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، از بی‌تدبیری برای جلوگیری از هدررفت حدود 2 میلیارد متر مکعب آب حاصل از بارش‌ها و سرریز این حجم وسیع آب به دریا آن هم در استان همیشه تشنه سیستان و بلوچستان انتقاد کرد . 
در همین جلسه که چند روز بعد از سیل اسفند‌ماه برگزار شد، استاندار سیستان و بلوچستان با قاطعیت گفت که: « هیچ مشکلی در حوزه اعتبارات وجود ندارد و به همه دستگاه‌ها تاکید کردیم هیچ مشکلی وجود نداشته باشد. » و تاکید کرد که « با توجه به اینکه این مناطق مستعد سیلاب است باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که در سنوات آتی نیز دچار مشکل نشویم. » 
استاندار سیستان و بلوچستان زمانی این وعده‌ها را داد که از بارش سیل‌آسای پاییز و خسارت 5 هزار میلیارد تومانی وقوع سیل در جنوب استان فقط 4 ماه می‌گذشت . 
بعد از سیل اسفند‌ماه در جنوب سیستان و بلوچستان، فعالان اجتماعی و موسسات خیریه به کمک مردم سیلزده شتافتند و بنیاد هاسب (بنیاد همدلان آینده‌نگر سیستان و بلوچستان) در بیانیه‌ای به دنبال حضور اعضای این انجمن خیریه در منطقه سیلزده، در شرح مشکلاتی که باعث خسارات متعدد برای مردم منطقه شده اعلام کرد: « سیل نیمه دوم اسفندماه سال 1402 در شهرستان‌های سواحل و پسکرانه‌های مکران، سومین سیل گسترده‌ای است که در 4 سال گذشته در این منطقه جاری شده است. این سیل، خسارات و آسیب‌های زیادی را به ویژه در شهرستان‌های دشتیاری، قصرقند و زرآباد، وارد کرده است. بارش‌های شدید در این سواحل به علت کمبود پوشش گیاهی و جنس خاک، نقصان سیل‌بندها و زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و از همه مهم‌تر عدم اتخاذ تدابیر اساسی و پیش‌بینی‌های به موقع، تبدیل به سیل شده و این نعمت خدادادی بدل به نقمت می‌شود زیرا موجب هدررفت صدها میلیون متر‌مکعب آب شیرین و اتلاف حجم زیادی از خاک ارزشمند بر سر راه خود و ایجاد پدیده فرسایش خندقی خاک (با نام محلی گرگروک) گردیده است. سیل اخیر خسارات زیادی به زیربناهای منطقه اعم از راه‌ها، پل‌ها و آب نماهای جاده‌ها، خانه‌های مردم، مدارس، مراکز و خانه‌های بهداشت، مزارع و محصولات کشاورزی وارد کرده و در اکثر شهرها و روستاهای سیل‌زده، کیفیت آب شرب مردم و بهداشت محیط را به مخاطره انداخته است. کدورت و آلودگی آب شرب، به خطر افتادن بهداشت و نشر بیماری‌های واگیردار از پیامدهای نگران کننده سیل در این منطقه گرمسیری است. » 
در بخش دیگری از این بیانیه اعلام شده بود: « نظر به اقلیم سواحل مکران و سابقه بارش باران‌های شدیدی که تبدیل به سیل می‌شود، لازم است تدابیر و تمهیدات لازم و پیشگیرانه در طول این سواحل و حتی شهرستان‌های پسکرانه آن اتخاذ شود. هرچند سدهای پیشین، شکلک، زیردان و کهیر در سواحل مکران، ظرفیت ذخیره بالغ بر 770 میلیون مترمکعب از روان‌آب‌های این منطقه را فراهم آورده اما جا دارد دستگاه تخصصی یعنی وزارت نیرو و آب منطقه‌ای استان، با بهره‌گیری از مطالعات انجام شده و دانش بومی جامعه محلی، در احداث و گسترش سازه‌های ذخیره آب و کنترل و پخش سیلاب (به زبان محلی دگار و هوتک) و احداث تعداد بیشتری از گودال‌های طبیعی و دست‌ساز ذخیره آب (به زبان محلی هوتک) نسبت به هدایت سیلاب‌ها و نگهداری آب شیرین در روستاها و حاشیه رودخانه‌ها با همکاری مردم، از هم اکنون اقدام کند. مدیریت سدهای منطقه و تکمیل مستحدثات پایین‌دست سد، لایروبی رودخانه‌ها و رهاسازی به موقع آب با استفاده از دانش هواشناسی و تجارب ساکنان، از وزارت نیرو مورد انتظار است. به ویژه اینکه رهاسازی آب سدها در آستانه بارش‌های شدید یا همزمان با آن موجب تشدید خسارات و آسیب‌های بیشتر می‌گردد. از خسارات عمده سیلاب در منطقه علاوه بر هدررفت حجم زیاد آب و خاک، ایجاد گرگروک‌ها یا خندق‌های فرساینده خاک است که زمین‌های حاصلخیز را تخریب، راه‌های مواصلاتی را مسدود و روستاها را غیر‌قابل سکونت می‌سازند.برای جلوگیری از خسارات سیل و تخریب خاک، باید ضمن لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها توسط وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی نسبت به انجام طرح‌های آبخیزداری در بالادست و تقویت پوشش گیاهی، با هدایت و آموزش مردم محلی، برای ترمیم گرگروک‌ها در منطقه، برنامه عملیاتی هم در بعد ترمیم هم در بعد پیشگیری داشته باشد. »
در بخش دیگری از این بیانیه آمده بود: « از معضلات این منطقه، تامین آب شرب بهداشتی، چه حین سیل و چه حتی قبل و بعد از آن است. در سیل اسفند 1402، درجه کدورت آب شرب شبکه‌های آبرسانی، به میزانی رسید که کاملا غیر قابل شرب بوده، حتی برای مصارف بهداشتی نیز مناسب نبوده است. از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انتظار می‌رود در اسرع وقت، نسبت به تکمیل دو تصفیه خانه پیرسهراب در شهرستان دشتیاری و تصفیه‌خانه چابهار که سال‌هاست نیمه کاره مانده، اقدام عاجل نماید. با توجه به گرمای بالای منطقه، تجمیع آب راکد در محیط شهرها و روستاهای سیل‌زده، تخریب سبتیک‌ها و تداخل آن با آب‌های سطحی و در مواردی با آب انبارهای مختص شرب، اتلاف دام‌ها و پراکندگی لاشه آنها در محیط زندگی مردم، وجود پشه‌های آئداس و مالاریا، پراکنده شدن مارهای سمی و عقرب و رتیل در اثر سیل، خطر شیوع انواع بیماری‌های واگیردار مثل وبا، مالاریا، تب‌دانگی و... وجود دارد. از وزارت بهداشت انتظار می‌رود اقدامات پیشگیرانه در این امر مهم را تسریع کنند. هرچند راه‌های ارتباطی بین شهرها و روستاهای منطقه معمولا نامناسب است، اما سیل اخیر با خسارات خود این معضل را مضاعف ساخته است. تخریب پل‌ها، آب‌نماها و آب‌بردگی جاده‌ها، بسیاری از راه‌های مواصلاتی شهرها و روستاهای منطقه را مسدود یا صعب‌العبور ساخته است. از معاونت راهداری وزارت نیرو که در سیل اخیر در منطقه مستقر شده بود، انتظار می‌رود نسبت به ترمیم و بازگشایی راه‌ها و پل‌ها اقدام عاجل نماید. » 
باز هم ویرانی و تخریب و خسارت
هفته گذشته، همانطور که سازمان هواشناسی با بالاترین سطح هشدار پیش‌بینی کرده بود، به دنبال بارش سیل‌آسا در استان سیستان و بلوچستان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (28 و 29 فروردین) در نقاط مختلف جنوب استان سیل جاری شد که خسارات اضافه‌ای بر زندگی و معاش مردم این استان وارد کرد . 
مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان از جاری شدن سیلاب در 300 روستای جنوب استان و قطع ارتباط مخابراتی 60 روستای شهرستان‌های زرآباد، کنارک و چابهار خبر داد و مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان گفت که 2150 واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب آسیب دیده‌اند که از این تعداد، 1500 واحد مسکونی روستایی نیازمند تعمیرند اما 500 واحد مسکونی روستایی و 150 واحد مسکونی شهری کاملا تخریب شدند و باید از نو ساخته شوند . یکی از مسوولان شهرستان چابهار هم اعلام کرد که علاوه بر خسارات سنگین در بخش‌های راه، کشاورزی و زیرساخت‌های شهری و روستایی این منطقه، بارندگی شدید، مسیر روستایی چابهار به تعدادی از روستاهای همجوار را مسدود کرده و خانه و اراضی کشاورزی ساکنان 21 روستای چابهار با سیلاب و گرگروک (فرسایش خندقی خاک) محاصره شده است . 
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، در این نوبت جدید از جاری شدن سیلاب، تاسیسات آب 289 روستا و 6 شهر استان آسیب دید در حالی که به دلیل آسیب وارد شده به راه‌های استان و طغیان رودخانه‌ها، تا سه روز بعد از وقوع سیل، احیای شبکه آبرسانی بیش از 140 روستا ممکن نبود . 
روز 30 فروردین در یک برآورد اولیه اعلام شد که در سیل اخیر، علاوه بر خسارات بخش کشاورزی، با انسداد بیش از 270 محور روستایی، اصلی و فرعی، قطع برق 345 روستا به دلیل تخریب شبکه و تخریب شبکه آبرسانی، بیش از 18 هزار میلیارد ریال خسارت ایجاد شده که در ارزیابی دقیق‌تر این رقم حتما افزایش خواهد یافت .
خسارات جدید بعد از وقوع سیل در روزهای پایانی فروردین‌ماه در حالی بود که مسوولان استانی روز 27 فروردین اعلام کرده بودند: « با اعلام استانداری، استان در وضعیت اضطراری و آماده باش صددرصد قرار گرفته و تمام دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان برای کاهش میزان خسارات احتمالی آماده شده‌اند و سدهای جنوب استان به اندازه کافی تخلیه شده تا ظرفیت پذیرش بارندگی جدید را طی این مدت داشته باشد. با توجه به هشدار سطح قرمز هواشناسی و احتمال وقوع سیل در برخی مسیرهای ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان، تمام تیم‌های راهداری در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند و تجهیزات راهداری به‌طور کامل آماده به‌کارگیری شده و 124 نیروی راهدار با ماشین‌آلات سنگین در راه‌های شمال سیستان و بلوچستان و در مسیرهای شهرستان‌های خاش، سراوان، گلشن، سیب و سوران و مهرستان مستقر شده‌اند . » 
با وجود این اخبار اما در این نوبت از جاری شدن سیل، باز هم شهرستان نیک شهر متحمل خسارات زیادی شد چنان‌که فرماندار نیکشهر اعلام کرد: « بارش سنگین باران موجب مسدود شدن راه 154 روستای این شهرستان شده. هم اینک پس از گذشت چند روز ماشین‌آلات راهسازی و راهداری برای بازگشایی راه‌های نیکشهر وجود ندارد و نیاز است مسوولان استانی و کشوری به کمک مردم روستایی بشتابند. هم اکنون برق 12 روستای این شهرستان قطع است.متاسفانه راه مسدود است و محور باز نیست و امکان بررسی و بازدید خط در حال حاضر ممکن نیست و نیروهای برق منتظر باز شدن راه هستند تا خاموشی را برطرف و روستاها را برقدار کنند.» 
فرماندار نیک شهر که با خبرگزاری ایسنا صحبت می‌کرد، از آبگرفتگی خانه‌های مردم و تخریب سازه‌های خشت و گلی در سیلاب اخیر خبر داده بود و در همین صحبت‌ها، اشاراتی داشت که نشان می‌داد برخلاف ادعای مسوولان استان، طی دو ماه اخیر برای جلوگیری از خسارت جدید اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت نگرفته است: « همچنان پس از گذشت چند روز از وقوع سیلاب راه دسترسی بیش از 100 روستا در نیکشهر کاملا مسدود است و مردم برای تامین مایحتاج زندگی یا انتقال بیماران با مشکل جدی مواجه هستند. سیلاب در چندین نقطه از شهرستان به خطوط مخابراتی و خطوط انتقال برق آسیب وارد کرد که در حال حاضر بیش از 20 بخش‌ و روستای این منطقه در خاموشی کامل هستند و به دلیل قطع شبکه مخابراتی امکان اطلاع‌رسانی ندارند . به دلیل حجم بالای خسارت‌ها در حوزه راه، برق و مخابرات، امدادرسانی به روستاها با مشکل مواجه شده و امدادرسانی در کانون‌های بحرانی با بالگرد امکان‌پذیر است که لازم است مسوولان بالگرد اعزام کنند . علاوه بر ضرورت جبران خسارت سیل برای آسیب‌دیدگان ساکن در این منطقه، برای جلوگیری از مسدود شدن راه‌ها در زمان بارندگی و خسارات جدید باید در تمام محورهای روستایی و فرعی بیش از 500 دستگاه پل جدید و ابنیه فنی و آبنما ساخته شود، بیش از 2 هزار کیلومتر راه خاکی آسفالت و استاندارد‌سازی شود، جاده ترانزیتی در معابر مواصلاتی محدوده نیک‌شهر باید ایمن‌سازی شود تا رانندگان عبوری از ریزش کوه و خسارات جانی در امان باشند و با توجه به اینکه سیلاب به یک تهدید جدی برای بیش از 30 روستای این منطقه تبدیل شده، سیل بند تخریب شده 10 روستای این منطقه باید هرچه سریع‌تر از نو ساخته شود وگرنه با تشدید بارش‌ها یا سامانه جدید وضعیت این مناطق بحرانی خواهد شد. » 
انسداد راه‌ها بر اثر جاری شدن سیلاب، بلای جان بناهای و محوطه‌های باستانی منطقه سیل‌زده هم شد چنان‌که روز یک‌شنبه، مجتبی سعادتیان؛ معاون میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان به خبرگزاری ایلنا گفت: « حجم سیلاب آنقدر زیاد است که مسیرها هنوز برای اعزام یگان حفاظت میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان و کارشناسان میراث فرهنگی و برآورد خسارات وارد شده به بناها و محوطه‌های تاریخی این منطقه باز نشده و نمی‌توانیم آمار دقیقی از اتفاقات رخ داده برای آثار تاریخی جنوب سیستان و بلوچستان داشته باشیم احتمال می‌دهیم به دلیل آنکه سنگ نگاره‌های تاریخی در مناطق صخره‌ای واقع شده‌اند، خسارت کمتری به آنها وارد شده باشد اما تمام بناها از جمله قلعه بمپور که منتسب به دوره ساسانی است و تپه‌ها و قلعه‌ها در معرض تخریب ناشی از سیلاب قرار دارند چون اغلب بناها و قلعه‌های تاریخی استان از خشت و گل ساخته شده‌اند که در برابر آسیب‌های ناشی از سیلاب و ناپایداری‌های جوی به‌شدت آسیب پذیرند. »
یک ریال خسارت به روستاهای سیلزده چابهار نداده‌اند
یکی از ساکنان روستای « وشنام دری » در 20 کیلومتری بندر چابهار در گفت‌وگو با « اعتماد » در توضیح مشکلاتی که برای اهالی این روستا و روستاهای اطراف بعد از وقوع سیل و بارش‌های اخیر ایجاد شده می‌گوید: « سیل اسفند‌ماه به زمین‌های کشاورزی منطقه آسیب زیادی زد ولی خانه‌ها خسارت کمتری دید چون مردم روستا با نگرانی از ورود سیلاب به خانه‌های‌شان، به محض شروع بارندگی، بندهای کشاورزی (گودال‌های ذخیره آب باران برای کشاورزی دیم) را باز کردند تا آب به جای سرریز شدن به خانه‌ها به سمت دریا برود . اگر مردم این بندها را باز نمی‌کردند حتما شاهد خرابی گسترده در روستا بودیم .» 
این فعال اجتماعی می‌گوید آب بندهای کشاورزی در حالی به ناچار به دریا سرازیر شد که روستای وشنام دری مثل تمام روستاهای چابهار، محروم از آب شرب است در حالی که کنار شهری است که آوازه‌اش در کل کشورهای منطقه پیچیده و بندرچابهار، یک گذرگاه بسیار مهم برای تجارت خارجی کشورهای منطقه است. این فعال اجتماعی می‌گوید بعد از سیل اسفند‌ماه، دولت تنها اقدامی که انجام داد این بود که فرم‌های اعلام خسارت به شوراها و دهیاری‌ها فرستاد تا مردم اعلام خسارت کنند اما تا امروز که فروردین به پایان رسیده و سیل دوم هم خسارت جدیدی به کشاورزی مردم وارد کرده، هیچ رقمی از خسارت‌های سیل اسفند به مردم پرداخت نشده است. این ساکن روستای وشنام دری به « اعتماد » می‌گوید که کشاورزان برای ایجاد بندهای کشاورزی باید با هزینه شخصی تراکتور اجاره کنند که هزینه اجاره هر تراکتور بابت هر ساعت شخم زدن و حفر بند، 500 هزار تومان است و ایجاد هر بند هم حدود دو روز زمان می‌برد . به گفته این ساکن روستای وشنام دری، تنها منبع امرار معاش 90 درصد مردم این روستا و روستاهای اطراف، کشاورزی و کشت محصولاتی مثل ذرت و ماش است اما تاکید می‌کند که جوانان روستا دیگر حاضر به کشاورزی نیستند و سه ماه از سال و خارج از فصل صید، برای کارگری به شهرهای دور و نزدیک می‌روند و در فصل صید (بهار، پاییز و زمستان) سراغ لنج‌داران بندر چابهار می‌روند تا به عنوان « جاشو» راهی آب‌های آزاد شوند اما صاحب لنج فقط به شرط صید، به کارگرانش مزد می‌دهد و در غیر این‌صورت، کارگر باید از جیب خودش پول خوراک و خدمات آن سه‌ماه را به ناخدا بپردازد. این فعال اجتماعی روستای وشنام دری، می‌گوید که برادر و پسردایی‌اش، هفته قبل و بعد از سه ماه جاشویی برای ناخدا، به روستا برگشته‌اند در حالی که لنج در این سه ماهی که در آب‌های آزاد سرگردان بوده، فقط 20 تن ماهی صید کرده که این حجم صید آن هم برای سه ماه، معادل هیچ است و به همین دلیل هم ناخدا به هر کارگر بابت این سه ماه کمتر از 15 میلیون تومان مزد داده است . این فعال اجتماعی می‌گوید که حالا فقط سالمندان روستا مشغول کشاورزی هستند اما آنها هم با سیل اسفند و فروردین متضرر شده‌اند چون دولت نه تنها خسارت تخریب بندها را پرداخت نکرده و حتی برای ایجاد چاه‌نیمه‌ای که محل ذخیره آب باران باشد، اقدامی نمی‌کند، حتی یک دستگاه تراکتور برای کمک به مردم به منطقه نفرستاده و مردمی که بابت سیل، خسارت دیده‌اند حالا باید از جیب خودشان برای اجاره تراکتور هزینه کنند. سوءمدیریت در استفاده بهینه از آب بارندگی اسفند و فروردین در سیستان و بلوچستان البته مورد انتقاد اغلب کارشناسان قرار گرفت، به خصوص که طبق اعلام سازمان هواشناسی شدت بارش‌ها در اسفند و فروردین در حدی بود که بیش از یک تا سه برابر میانگین بارش سالانه در جنوب سیستان و بلوچستان ثبت شد. ساکن روستای وشنام دری در توضیح بخش دیگری از مشکلاتی که بعد از سیل اسفند و فروردین برای مردم این منطقه ایجاد شده، به قطع برق و سیستم‌های مخابراتی اشاره می‌کند و می‌گوید: « در طول هفته فقط یک روز اینترنت داریم . آنتن دهی تلفن همراه، در تمام ساعات روز مختل است و هیچ راهی برای اطلاع‌رسانی نداریم . با اختلال اینترنت، برگزاری کلاس‌های درس آنلاین دچار مشکل شده و کسب و کار مردم هم به خطر افتاده چون با قطع اینترنت، دستگاه کارتخوان مغازه‌ها هم کار نمی‌کند . هفته گذشته و در روز وقوع سیل، به شهر رفته بودم ولی به دلیل قطع برق وعدم آنتن‌دهی تلفن همراه، تا سه روز نتوانستم با خانواده‌ام تماس بگیرم و بعد از سه روز که جاده‌ها باز شد، توانستم به روستا برگردم . » 
مشکلات بی‌آبی و اختلال اینترنت و عدم‌آنتن‌دهی تلفن همراه روستای وشنام دری در حالی با وقوع سیل اسفند و فروردین تشدید شده که این روستا، مرکز دهستان و روستای قمر است و 25 روستا را تحت پوشش دارد و این فعال اجتماعی می‌گوید که وضعیت باقی روستاها چه ازنظر خرابی‌ها و خسارات سیل و چه از نظر بی‌آبی، بسیار بدتر از وشنام دری است چرا که در بعضی روستاهای دورتر، محصولاتی مثل موز کاشته می‌شده که با وقوع سیل، کل مزرعه از بین رفته است .

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1113606/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اردوغان: به تجارت 9.5 میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم

بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله

سی ان ان: توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل است

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

خلاقیت هنرمندانه با شیشه

نظر خاص امام صادق (ع) درباره ولایت امیرالمومنین علی (ع)

مداحی «سلام علی جعفر ابن محمد» با نوای میثم مطیعی

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

طرح آتش‌بس مصر؛ توقف جنگ یا خرید زمان برای اسرائیل؟

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

روضه خوانی سید مجید بنی فاطمه در شب شهادت امام جعفر صادق (ع)

داده‌های 22 ساله‌ی رصدخانه‌ی پرتو ایکسِ «چاندرا»از سحابی crab

شعری زیبا از عطار نیشابوری

محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در سراسر کشور

حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه

ادعای تل‌آویو درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری

حمایت دانشجویان دانشگاه نیومکزیکو از فلسطین

ناگفته‌های استاد بازداشت شده در اعتراضات آمریکا

نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

مداحی حاج محمود کریمی در شب شهادت امام جعفر صادق(ع)

کشف رفتار جالب یک اورانگوتان در مواجهه با زخم

نگاه نزدیک کاوشگرِ استقامت به صخره ای در مریخ

دره مرگ نمرده بود،خوابیده بود

عکس قدیمی احمدی‌نژاد و سعید جلیلی در بازگشت از آمریکا

آتش‌‌سوزی در کارخانه صنایع نظامی آلمان

اردوغان میزان تجارت پایان یافته ترکیه با رژیم صهیونیستی را 9.5 میلیارد دلار اعلام کرد

آینده مبهم چشم‌انداز 2030 بن‌سلمان

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

ترفندی جالب و عجیب روی تخم‌مرغ

رشیدی کوچی: همان‌هایی که بیرون از مجلس موافق صیانت بودند، وارد مجلس آینده شده‌اند

گزارش «فارس» از تناقض‌های اسناد بی‌بی‌سی دربارۀ نیکا شاکرمی

کامرون ایده ماکرون در مورد اعزام نیرو به اوکراین را رد کرد

سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح منجر به یک فاجعه انسانی می‌شود

تجمع دانشجویان فرانسه در اعتراض به جنگ علیه غزه

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

حمید معصومی‌نژاد وارد ایران شد

تصویر روز ناسا؛ کهکشانی مارپیچی با طراحی عظیم

رک بگویم از همه رنجیده‌ام

محسن رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزئی را کنار بگذارد

آنروا: روزانه 37 کودک در غزه مادر خود را از دست می‌دهند

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

وصف شرح حال امام جعفر صادق(ع) در آخرین لحظات عمر