ایران پرسمان

آخرين مطالب

پایان شگرد گران‌فروشی «عجله» برای اسنپ و تپسی اقتصاد روز

پایان شگرد گران‌فروشی «عجله» برای اسنپ و تپسی
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - مهر /بعد از حذف «عجله دارم» با توجه به دستور تعزیرات حکومتی نوبت به حذف گزینه «عجله ندارم» رسید؛ گزینه‌ای که از نگاه برخی کاربران کارآمد و از نگاه برخی دیگر یک شگرد هوشمندانه در قیمت‌گذاری بود.
مدتی است که استفاده از واژه «عجله» توسط شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی، نقل محافل خبری شده است؛ گاهی با عنوان «عجله دارم» و گاهی تحت عنوان «عجله ندارم». اسنپ از سال 1399 گزینه‌ای تحت عنوان «عجله دارم» را به سفرهای خود اضافه کرد. این گزینه که باعث افزایش بی‌قاعده نرخ کرایه اسنپ بود. بعد از آن شرکت تپسی هم این گزینه را در دسترس کاربران خود قرار داد. افزودن گزینه «عجله دارم» واکنش‌های‎ گسترده‌ای در فضای مجازی به همراه داشت.
تا اینکه در تاریخ 16 بهمن 1402 «محمدعلی اسفنانی» سخنگوی سازمان تعزیرات اعلام کرد: «این گزینه مصداق گران‌فروشی است و تخلف محسوب می‌شود». اسنپ و تپسی بعد از فشارهای تعزیرات مجبور به حذف این گزینه شده‌اند. اما قبل از اینکه تعزیرات به این ماجرا ورود کند، تپسی از تاریخ 5 دی‌ماه 1402 گزینه‌ای تحت عنوان «عجله ندارم» به سفرهای خود اضافه کرده بود. کارکرد گزینه عجله ندارم به صورتی بود که اگر مسافر تا پنج دقیقه برای رسیدن تاکسی صبر می‌کرد، بخشی از مبلغ کرایه سفر او کم می‌شد.
دور زدن ممنوع
بی‌قاعدگی که درباره گزینه «عجله دارم» وجود داشت در مورد «عجله ندارم» نیز به چشم می‌آمد. مسافران با این سوال مواجه بودند که آیا هزینه‌ای که به عنوان کرایه اصلی به مسافر ارائه می‌شد، قیمت واقعی آن بوده؟ آیا پس از کم شدن مبلغی از کرایه، مسافر به علت عجله نداشتن و منتظر ماندن واقعاً تخفیفی دریافت کرده است؟
تجربه کاربران می‌گوید تپسی، مبلغ سفر را افزایش می‌داده و در واقع پس از فعال شدن گزینه «عجله ندارم» همان مبلغی که سایر تاکسی اینترنتی‌ها در حالت معمول برای سفر نشان می‌دهند را از مسافر می‌گیرد. شماری از آنان نیز در فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان دادند. یکی از کاربران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تپسی در اقدامی عجیب عجله دارم را حذف کرده است اما عجله ندارم را دست نزده است.» کاربر دیگری گفت: «تپسی هنوز گزینه عجله ندارم دارد و در کل، نرخ‌هایش از اسنپ بالاتر است.» یک حساب کاربری در توضیح گزینه «عجله ندارم» نوشت: «این گزینه در واقع عجله دارم را دور زده است. قیمت پیش فرض‌اش شده قیمتِ عجله دارمِ قدیم، و اگر بخواهی ارزان‌تر بشود باید عجله ندارم را بزنی!»
کاربری در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «وقتی حکمرانی شوخی باشد این می‌شود که پلتفرم سرکش در ازای حذف گزینه عجله دارم و کسب سود مازاد نهایتاً 70 درصد اوقات، سود مازاد همیشگی را با اضافه کردن گزینه تمسخرآمیز عجله ندارم جایگزین می‌کند…»

ایران پرسمان


ذره‌بین تعزیرات
گرچه اسنپ و تپسی بلافاصله بعد از ورود جدی تعزیرات به ماجرا، مجبور به حذف گزینه «عجله دارم» از سفرهای خود شده و سعی داشتند کمتر در معرض تذکر قرار بگیرند؛ اما تعزیرات که به نظر می‌رسد تمرکز خودش را روی این شرکت‌ها گذاشته، در پی گلایه این شرکت‌ها خطاب به آنها اعلام کرد: «اگر نگران رانندگان خود هستند کمیسیون خود را کاهش دهند».
در این بین شرکت تپسی با گزینه «عجله ندارم» خیلی آرام به کار خود ادامه می‌داد؛ اما باز هم نتوانست از ذره‌بین تعزیرات راه به جایی ببرد. در نهایت از ابتدای هفته جاری (8 اردیبهشت ماه) با دستور دوباره تعزیرات این گزینه هم از دسترس خارج شد.
روابط عمومی تپسی روز گذشته (10 اردیبهشت) اعلام کرد که گزینه عجله ندارم به دستور قضایی از ابتدای هفته جاری از تپسی حذف شده است؛ سازمان تعزیرات می‌خواهد نظارتی بر قیمت تاکسی‌های آنلاین داشته باشد و با هر گزینه‌ای که قیمت کرایه را تغییر دهد مخالف است.
تخفیف‌های فیک
بارها شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد درصد تخفیفی روی محصولات بوده‌ایم و بدون آنکه قیمت‌های تخفیف خورده را با قیمت واقعی محصولات در سایر فروشگاه‌ها مقایسه کنیم دست به خرید زده‌ایم؛ چرا که ترجیح داده‌ایم فکر کنیم محصول موردنظرمان را برای مثال با 20 درصد تخفیف خریداری کرده‌ایم؛ غافل از آنکه این تخفیف ممکن است غیرواقعی و صرفاً برای جذب مشتری باشد.
این تخفیف‌ها به نوعی در تصمیمات و انتخاب‌های مردم اثر می‌گذارد و این اثر در همه حوزه‌ها دیده می‌شود. نمونه قابل لمس آن واکنش کاربران شبکه اجتماعی ایکس به حذف گزینه «عجله ندارم» است. نگاهی به شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد بیشتر کاربران، نسبت به حذف گزینه «عجله ندارم» ابراز ناراحتی کرده‌اند. یکی از کاربرانی که از حذف گزینه عجله ندارم گلایه دارد، نوشته است: «دستور قضایی طبق کدام قانون دستور به حذف گزینه «عجله ندارم» داده است؟ آیا عجله نداشتن و پرداخت هزینه کم‌تر هم جرم است؟»
به نظر می‌رسد این کاربران نیز شبیه همان کسانی که در ردیف فروشگاه‌های زنجیره‌ای برچسب تخفیف را باور می‌کنند، در دام تبلیغات افتاده‌اند؛ البته از میان آن‌ها عده‌ای سعی داشته‌اند که پشت پرده ماجرای گزینه «عجله ندارم» را برای دیگران شفاف‌سازی کنند. برای مثال یکی از آنها خطاب به سایرین نوشت: «جناب علاقه داری به گول زدن خودت؟ عجله ندارم ارزان‌تر چه فرقی با عجله دارم گران‌تر دارد، جز جابه‌جایی نقطه صفر مبنا؟»
کاربر دیگری هم حذف گزینه عجله ندارم و عجله دارم را منطقی دانسته و در توضیح آن خطاب به کسانی که گفته بودند از این گزینه‌ها راضی بودند نوشته است: «در واقع هر دوتا منطقی است. بابت پول مازادی که برای عجله دارم پرداخت می‌شد کاری انجام نمی‌گرفت. بابت پولی که برای عجله ندارم کسر می‌شد از خدمات ارائه شده کاسته نمی‌شد. در ربا هم هر دو طرف راضی باشند بازم حرام است. رضایت شرط کافی نیست!»
به فکر راننده هم باشید!
تمرکز ویژه سازمان تعزیرات حکومتی روی گزینه‌های تاسی‌های اینترنتی این بار هم تغییراتی را ایجاد کرد اما همانطور که حذف گزینه عجله دارم اعتراض رانندگان و سفیران را در پی داشت؛ به نظر می‌رسد این بار هم تصمیم جدید منجر به گلایه‌مندی این گروه شود. گزارش‌های قبلی مجله مهر و گفت‌وگو با رانندگان اسنپ و تپسی حاکی از آن است که این گروه به شدت از قیمت‌های پایین و کمیسیون‌های بالا ناراضی هستند؛ تا جاییکه در قسمت نظرات تعداد زیادی از آنها یکدیگر را دعوت به اعتصاب کرده‌اند.
خبرها حاکی از آن است که افزایش کمیسیون‌ها، نارضایتی نسبت به کرایه‌ها، عدم دریافت سهمیه بنزین و عوامل دیگری صدای اعتراض رانندگان اسنپ و تپسی را بلند کرده است و بیش از یک ماهی است که برخی از آنها دست از کار کشیده‌اند. چند روز قبل و تقریباً همزمان با حذف گزینه «عجله ندارم» نیز خبر رسید این اقدام گسترش و تداوم پیدا کرده است. با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد سازمان تعزیرات حکومتی نه فقط به نفع مسافران بلکه برای دفاع از حقوق رانندگان نیز باید نظارت خود را ادامه دهد.

ایران پرسمان


لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1115612/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توییت فرزند شهید همت درباره شهادت آیت الله رئیسی/ خدایا شکرت که رای‌ام لایق شهادت بود

بیانیه مجمع نمایندگان طلاب جانباز حوزه‌های علمیه در پی شهادت رییس‌جمهور و همراهان

شگفت انگیز ترین دریاچه کردستان

چین 4 ماهواره را به فضا پرتاب کرد

ناگفته‌هایی از محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

میرسلیم خطاب به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید

تصاویر منتشر نشده از حضور آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش

تصاویری از حال و هوای آخرین جلسه مجلس یازدهم

عزیز جمهور

مقطع حساس

کاهش قیمت نفت شتاب گرفت

پیام تسلیت مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره سازمان سلامت کوثر

بیانیه مجمع نمایندگان طلاب جانباز حوزه‌های علمیه پیرامون شهادت رئیس جمهور و همراهان

شبیه سازی موج های خروشان دریا در لندن

پارک سان گراتو یک ذخیره‌گاه گیاه‌شناسی در سوئیس

دلیل حسادت از دید سوگل مشایخی

ماجرای تماس آیت‌الله آل‌هاشم بعد از سانحه بالگرد چه بود؟

عطوان: امیرعبداللهیان معمار سیاست خارجی ایران بود

وزیر کشور: امروز رئیس‌جمهور شهید ما و وزیر خارجه همانندحاج قاسم الگویی برای خدمت ساختند

تصاویر هوایی از تشییع باشکوه پیکر شهدای خدمت در تبریز

عکسی از تابوت ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه، امام جمعه تبریز و دیگر همراهان رئیس‌جمهور

پیکر امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی کجا تدفین می‌شود؟

آغاز به‌کار دوره ششم مجلس خبرگان رهبری؛ هیئت‌رئیسه سنی مشخص شد

مراسم بدرقه شهدای خدمت در تبریز؛ وزیر کشور: رئیس جمهور الگویی برای خدمت بود

مشاور پوتین: رییس جمهور اوکراین هدف مشروع ما است

دیپلماتِ عقلانیت انقلابی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

برگزاری آئین عزاداری شهادت رئیس جمهور و هیات همراه در سمنان

حضور نمایندگان ویژه دکتر قاضی زاده هاشمی در مراسم بدرقۀ شهدای حادثۀ سقوط بالگرد رئیس جمهور و همراهان

جزیره پادار؛ سومین جزیره بزرگ در اندونزی

با میکروکره‌ها و مزایای آنها در دارورسانی آشنا شوید

شاعرانه/کودکی دیدم ماه را بو می‌کرد

لایحه برنامه هفتم توسعه جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شد

ویدئویی درخصوص انتقال پیکرهای مطهر شهید رئیسی و همراهانش از معراج شهدای تبریز

طرح «اصلاح قانون مجازات اسلحه و دارندگان مهمات غیرمجاز» اصلاح شد

برگزاری جلسات شورای نگهبان با وزارت کشور درباره زمان انتخابات؛ دوره ریاست‌جمهوری جدید چند ساله است؟

جای خالی رئیسی در جلسه سران قوا

مدرسی یزدی: 37 نفر جدیدالورود به خبرگان هستند

حضور مردم تبریز در مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش

اخبار لحظه به لحظه شهادت رئیس‌جمهور و همراهان؛ برگزاری مراسم بدرقه شهدای خدمت در تبریز

آغاز مراسم بدرقه شهدای خدمت در تبریز

پایگاه «الراهب» رژیم صهیونیستی زیر آتش حزب‌الله لبنان

شهادت 5 فلسطینی در یورش اشغالگران به شهر جِنین

سرمقاله شهروند/ جلوه‌های همبستگی در میانه اشک و آه

گزارش نیویورک تایمز از نمایش قدرت ایران در منطقه

عزیز مردم

1000 روز جهاد اقتصادی رئیسی بدون تعطیلی و خستگی‌ناپذیر

قیمت گوشت تنظیم بازاری اعلام شد

رئیس‌جمهور، همچون شهید بهشتی مظلوم بود

اقدامات احتیاطی توسط قبیله بانا برای محافظت در برابر مارها