ایران پرسمان

آخرين مطالب

جنگ کریدورها در خاورمیانه تحلیل روز

جنگ کریدورها در خاورمیانه
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی یوسف-اقتصاددان و تحلیلگر امور مالی عمومی| رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مسیری به طول 1200کیلومتر را که خلیج‌فارس را از طریق جاده، راه‌آهن و بنادر به ترکیه وصل می‌کند، به عنوان «جاده ابریشم جدید» توصیف می‌کند. «پروژه جاده توسعه» عراق در نهایت تلاش می‌کند کانال سوئز را در زمینه حمل‌ونقل از آسیا به اروپا به چالش بکشد. با اختلالات اخیر در عبور کالا از دریای سرخ، سیاستمداران هر دو کشور امیدوارند که کریدور اقتصادی عراق-ترکیه به جایگزین مناسبی برای آن تبدیل شود. به این منظور، بغداد و آنکارا باید ابتدا بر اختلافات سیاسی، مناقشات مربوط به حقوق آب و مسائل امنیتی که می‌تواند تهدیدی بر پروژه پیشنهادی «جاده توسعه» باشد غلبه کنند؛ پروژه‌ای که می‌‌‌تواند ده‌‌‌ها میلیارد دلار در سال ارزش داشته باشد. «پروژه جاده توسعه» پس از تکمیل، زمان سفر بین آسیا و اروپا را کوتاه می‌کند.
در اواخر ماه مارس، نخست‌وزیر محمد السودانی با رئیس‌جمهور اردوغان در آنکارا دیدار کرد. این دیدار چند ساعت به طول انجامید و در نهایت اردوغان اعلام کرد که کار «پروژه جاده توسعه» آغاز خواهد شد. با وجود اینکه ترکیه نقش اصلی را در اجرای این پروژه دارد، اما دولت عراق به دنبال مشارکت سایر بازیگران منطقه‌ای در این پروژه بوده است؛ در درجه اول برای جذب سرمایه‌گذاری و بودجه، سپس برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی و تقویت روابط به عنوان حائلی در برابر درگیری‌های احتمالی.
این پروژه دارای پتانسیل اقتصادی عظیمی برای عراق در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تامین مواد وارداتی از خارج است. البته ذکری از بازده مالی مستقیم از طریق کارمزد و مالیات به میان نمی‌آوریم. به گفته احمد الراوی، اقتصاددان، «جاده توسعه در صورت جدیت در اجرا، نمایانگر چشم‌‌‌اندازی بلندپروازانه است و در توسعه زیرساخت‌‌‌های کشور در حوزه حمل‌‌‌ونقل و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی عالی با ایجاد بیش از 250‌هزار شغل (با تکمیل پروژه) نقش عملی خواهد داشت.» بخشی از «پروژه جاده توسعه» ایجاد یک «کانال خشک» در جنوب عراق است که بندر بزرگ «فاو» را از طریق تونل‌های غوطه‌ور به بندر «ام‌قصر» متصل می‌کند. این مسیر در مقایسه با حمل‌ونقل از طریق کانال سوئز، دوهفته در زمان صرفه‌جویی می‌کند.
اجرای پروژه‌ای با چنین مقیاس، به‌ویژه در عراق، با چالش‌هایی مواجه است. از آنجا که «جاده توسعه» به تکمیل بندر بزرگ فاو وابسته است، اولین مانع کمبود بودجه بوده است. تاکنون تنها پنج اسکله از 99اسکله‌ای که پیش‌بینی شده، ساخته شده است. اگر بودجه در این سطح ضعیف ادامه یابد، تکمیل بندر بزرگ فاو بیش از 20سال طول خواهد کشید. در مورد چالش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای، بندر «مبارک» در کویت که در حال ساخت است، قصد دارد ترافیک کشتیرانی را به سمت کویت هدایت کند. کویت با پیش‌بینی اینکه بندر مبارک قبل از بندر بزرگ فاو به بهره‌برداری می‌رسد، تلاش کرده است دولت عراق را متقاعد کند که بندر مبارک را از طریق راه‌آهن به «جاده توسعه» متصل کند. این کار می‌تواند بندر بزرگ فاو را به‌شدت تضعیف کند؛ زیرا کویت کنترل بیشتری بر خطوط کشتیرانی خواهد داشت و مزیت‌های اقتصادی عراق در «جاده توسعه» را کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1116475/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربات فضانوردی که به زودی به ایستگاه فضایی چین می‌رود

خبر تازه درباره فعالیت دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان در ایران

داستانک/ می‌خواهم شاگرد مکانیک شوم

صخره “فیل” در بیابان ربع الخالی عربستان سعودی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در هفته آینده

استحکام جالب پوست آناناس در برابر گوی هزار درجه‌ای

یک سرخس جنگلی تو جنگلهای برزیل که میتواند تتوی چند روزه ایجاد کند

گزارش صداوسیما از اولین روز سفر استانی رئیس جمهور به استان مازندران

تایلند کشته شدن دو اسیر خود در غزه را تأیید کرد

چگونه لابی‌های باکو، آمریکا را علیه ایران می‌شورانند؟

رشد 86 درصدی خروج سرمایه از بورس

آنان که بخاطر دنیا، علی (ع) را کنار گذاشتند دنیا را هم از دست دادند

تصاویری پربازدید از مسابقه بین گربه‌ها برای دویدن روی تردمیل

گریه و زجر کشیدن تلخ یک کودک چینی زیر تمرینات سخت

تجهیز «ChatGPT» به حافظه دائمی

گلایه‌ خطیب نماز جمعه تهران از مجلس برای تصویب تعطیلی شنبه‌ها

پلیس فرانسه یک فرد مسلح را به ضرب گلوله کشت

حمله بالگرد رژیم صهیونیستی به ماهیگیران در دریای غزه

حق‌طلبی و عدالت‌خواهی امروز در مقابل نظام سلطه به برکت خون شهدا حاصل شده است/ پارک موزه دفاع مقدس ساری می‌تواند یکی از مراکز گردشگردی برای مردم با هر سلیقه‌ای باشد

توجه به بدن و آراستگی ظاهری نباید افراطی باشد

فرار بزرگ! خرگوش‌ها چگونه از دست شکارچیان فرار می‌کنند؟

ربات جای مربی مهدکودک را گرفت!

«خوابیدن» سموم مغز را دفع نمی‌کند!

نابغه‌ ایرانی که نامش در کنار نام نیوتن و پاسکال ثبت شده است

مولوی عبدالحمید به خارج از کشور رفت؟

رئیس جمهور: هر جا بانوان را در محاسبات‌مان ندیدیم، جامعه زیان کرد

حملات القسام و سرایاالقدس علیه صهیونیست‌ها

راهپیمایی میلیونی امروز مردم یمن در حمایت از غزه

روزنامه آمریکایی: پیشروی‌های روسیه کاخ سفید را نگران کرده است

عجیب اما باورنکردنی؛ قیمت انواع خودرو 40 سال قبل را ببینید

لحظه برخورد کشتی با کوه یخی

نقلی از آیت الله بهجت درباره شهود امام رضا(ع)

کیف کردن سوسمار از خاراندن پشتش

چرا بشر هنوز به مریخ نرسیده‌ است؟

ساعت بازدید نمایشگاه کتاب در پایان هفته تمدید شد

مهاجری: مجلس دوازدهم رئیس نخواهد داشت و مبصر خواهد داشت

بازدید امیرعبداللهیان از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

نظر مردم روستایی که دیگر بیکار ندارد درخصوص دولت

مقاومت عراق «ایلات» را هدف قرار داد

گسترش درگیری‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان

حمله حزب‌الله با پهپاد رزمی حامل راکت به پایگاه صهیونیست‌ها

شمار شهدای غزه به 35 هزار و 303 نفر افزایش یافت

سازمان امور مالیاتی: پزشکان بدون کارتخوان متخلفند

‌ مالیاتی که می‌دهیم کجا خرج می‌شود؟

دختران شهدای گیلان تجلیل شدند

نماهنگ زیبا تقدیم به محضر امام رئوف با مداحی علی کارگر

مبارزه شجاعانه یک کانگورو با چند سگ

خبر تازه درباره سفارت جمهوری آذربایجان در ایران

خلجی: در دولت سیزدهم صبح جمعه تعطیل نیست

پیشنهاد به رئیس جمهور برای برکناری 10 مدیر ناکارآمد در مازندران