ایران پرسمان

آخرين مطالب

سلیمی: برخی چندتا شاسی‌بلند گرفتند و باز می‌گویند ما عدالت‌خواهیم سیاست روز

سلیمی: برخی چندتا شاسی‌بلند گرفتند و باز می‌گویند ما عدالت‌خواهیم
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - تسنیم / کاندیدای انتخابات مجلس گفت: مجلس دوازدهم انقلابی خواهد ماند و احتمال می دهم در این مجلس دو فراکسیون «نیروهای انقلاب» و «اصلاح طلبان» تشکیل شود. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده فعلی محلات در مجلس شورای اسلامی و نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران با حضور در خبرگزاری تسنیم در یک گفت‌وگوی تفصیلی درباره دوازدهمین دوره انتخابات مجلس به سؤالات مختلفی اعم از انتخاب و ترکیب هیئت رئیسه مجلس آینده، عملکرد مجلس یازدهم در حوزه قانون گذاری و نظارت پاسخ گفت.
حجت‌الاسلام سلیمی تاکنون در چهار دوره از ادوار مجلس از حوزه انتخابیه دلیجان و محلات در مجلس حضور داشته اما در دوره دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران وارد کارزار رقابت انتخاباتی شد که در مرحله اول موفق به کسب حداقل 20 درصد آرای صحیح نشد و هم‌‌‌اکنون کاندیدای مرحله دوم انتخابات از حوزه انتخابیه تهران است.
متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:
تسنیم: شما فکر می‌کنید مهمترین خواسته و مطالبه مردم از نمایندگان مجلس چیست؟
مردم حل مسائل کشور را می‌خواهند. مردم این بازی‌های سیاسی را امروز بر نمی‌تابند. بازی‌های سیاسی در یک لایه خاص و افراد خاص شکل می‌گیرد اما عامه مردم در این فضا نیستند. یعنی مردم در مجلس به دنبال کسانی هستند که بتوانند مشکلاتشان را حل بکنند. مشکلات مردم مسکن، معیشت و... است.
مقام معظم رهبری در پیام نوروزی‌شان اشاره کردند که در سال گذشته تلخی‌هایی داشتیم. مردم دنبال آن هستند که آن بخش تلخ با سرپنجه پنجه‌های انقلابی حل بشود. این خواست مردم است.
انتخابات مرحله اول نشان داد که مردم دیگر زیر بار لیست‌ها نمی‌روند. جستجو می‌کنند که ببینند که کسانی می‌توانند مشکلاتشان را حل بکنند. همه اطراف انقلابی هستند. در این جرگه و دایره و کانال، مردم جستجو می‌کنند که چه کسانی بهتر می‌توانند مسائلشان را حل بکنند. حرف‌هایی که زده می‌شود به نظرم بخشی از مسائل کاربرد انتخاباتی دارند و مردم این را متوجه می‌شوند. بعضی‌ها دنبال دو قطبی هستند، مردم هم متوجه هستند آقا هم به بحث دو قطبی‌های جعلی را اشاره کردند و از این دو قطبی‌ها نهی کردند. مردم با ظرافت این دو قطبی‌های جعلی را متوجه می‌شوند که پاسخ خواست و نیاز آنها را نمی‌دهد. مردم در دوره‌ گذشته از این موارد عبور کرده‌اند از نام‌ها و نشان‌ها و لیست‌ها از همه لیست‌ها عبور کردند.
جالب است که در مرحله اول می‌گفتند نه به لیست. الان می‌گویند آری به لیست!. چطور دچار تغییر شدند؟ این نشان می‌دهد که همه اینها پولتیک‌های انتخاباتی بوده. یعنی حرفشان مبنا نداشته است. به همین خاطر اول می‌گفتند که به لیست رای ندهید؛ الان می‌گویند مردم به لیست ما رای بدهید. این نشان می دهد که اینها همه یک مبنای عقلانی و منطقی نداشت و اینها صرفاً به دنبال بهره‌برداری‌ها از این شعارها بودند و هستند. اینها باید یادشان باشد که مردم حواسشان هست. مردم را نباشد فراموشکار قلمداد کرد. پس مردم از لیست‌ها عبور کردند و دنبال افراد کارآمد هستند.
دوم اینکه مردم دنبال افراد انقلابی هستند. سوم دنبال افراد سالم و کاربلد هستند. کار هم ندارند که این فرد در کدام جرگه و لیست و جریان تعریف شده است. البته این اضلاع باقیمانده همه انقلابی هستند. مردم حواسشان هست و هوشیارانه مسائل را دنبال می‌کنند؛ مسائل و مشکلات مردم باید حل بشود. از جمله بحث نظام بانکداری، مردم نسبت به این موضوع واقعا مسئله دارند. مردم در حوزه خودرو سوالاتی دارند می‌گویند ما چطور موشک نقطه‌زن داریم اما خودرو بی‌کیفیت تولید می‌کنیم. مردم بحث اجاره مسکن است، الان این حوزه چه وضعیت آشفته‌ای دارد. یک جوان باید صد سال کار بکند تا بتواند خانه بخرد آیا کسی صد سال عمر می‌کند؟ اینها مسائل مردم است حفظ عزت کشور.
الان مردم دنبال این هستند که چه کسانی اینها را می‌تواند حل بکند. مردم از شعار عبور کرده است. مجلس بعدی هم برخلاف تصور بعضی‌ها، الحمدالله انقلابی است. این چند نفری هم که ماندند عمده انقلابی هستند. بنابراین مجلس مجلس انقلابی است حالا در انقلابی‌ها مردم جستجو می‌کنند که چه کسانی بهتر هستند. دنبال حجت شرعی هستند مردم. بعضی‌ها با یک فیگورهای سیاسی می‌خواهند یک فضاسازی‌های خاصی انجام بدهند این فیگورهای سیاسی را مردم تشخیص می‌دهند. مردم پیش‌قراول هستند و واقعا از ما جلوتر هستند.
تسنیم: لیستی که شما هستید مثل شانا راهکاری برای مسائل مردم دارد؟
من خودم را عرض کردم، بنابراین من به صورت جریانی نیامدم، ولی بنده در مجلس اهل مطالعه و بررسی در طرح‌ها بوده و هستم. برای این مسائل ما برنامه داریم در حوزه مسکن و خودرو برنامه داریم بخش‌هایی هم پیگیری کردیم.
در حوزه مسکن ما اصلاً قانون نداشتیم سه قانون جان دار در این مجلس مثل قانون جهش تولید مسکن و قانون مالیات بر خانه های خالی تصویب شد. یا بخش تشکیل صندوق، این اقدامات شروع شده و حتما تاثیرگذار است. این به آن معنا نیست که اینها به هر کیفیت نقصی ندارد. هر چیز دست ساز بشر نقص دارد. ما قانون داشتیم که امروز تصویب شده اما دو ماه بعد نمایندگان آن را تغییر دادند. در مجالس قبلی هم بوده بنابراین در این حوزه ما راهکار داریم.
مثلاً در حوزه بانک بانک مرکزی و جلوگیری از نقدینگی راهکار داریم. بحث قانون بانکداری را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم دهها ساعت وقت گذاشتیم. در مجلس یازدهم وقت گذاشتیم اما نهایی نشد اما پیگیری می‌کنیم و انشاءالله در مجلس جدید نهایی می‌شود.
الان بانک‌های خصوصی یله هستند و عمده نقدینگی توسط بانک‌های خصوصی ایجاد می‌شود. بانک مرکزی می‌تواند اعمال قدرت بکند. یعنی قانون بانک مرکزی را تغییر دادیم و از 17 خرداد این قانون اجرا می‌شود. در حوزه بانک‌ها این تغییر ریل آنها از تجاری به سمت بانک‌های توسعه‌ای انجام می‌شود که هزاران ساعت کار روی آن انجام شده است.
تسنیم: شما به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم، عملکرد این مجلس را چگونه دیدید؟
مجلس یازدهم به نظر من در حوزه تقنین خوب عمل کرده است. دیدی که مقام معظم رهبری هم از مجلس یازدهم در حوزه قانونگذاری تقدیر کردند. ما در مجلس یازدهم 125 قانون تصویب کردیم که 25 قانون آن مادر بود اما در حوزه نظارت ضعیف بودیم.
باید در مجلس دوازدهم نقاط قوت مجلس یازدهم را تقویت و نقاط ضعف آن را پوشش بدهیم. البته اینکه می‌گویم در مجلس یازدهم نظارت ضعیف بود به معنای آن نیست که نظارت تعطیل بود نظارت به اندازه کافی نبود.
شما ببینید در مجلس یازدهم مثلاً استیضاح وزیر بهداشت 90 امضا می‌آید یک دفعه امضاها می ریزد این نشان می‌دهد که سبک نظارتی مجلس یازدهم سبک خوبی نیست. یا از هزاران سوال بیست سوال به صحن می‌آید این نشان می‌دهد که ما در حوزه نظارت ضعف معناداری داریم که باید پوشش داده بشود.
در حوزه تذکرات، همینطور تذکرات در همه چیز مطرح می‌شود خروجی آن چه بوده؟ این مهم است. یا در بحث تحقیق و تفحص، این همه تحقیق و تفحص در مجلس یازدهم کلید زده شد چقدرش به صحن آمد؟ چرا باید در کمیته‌های تحقیق و تفحص همانجا موضوع تحقیق و تفحص رسوب کند؟
تسنیم: به نظر شما و با توجه به تغییرات گسترده نمایندگان، تصور می‌کنید که هیئت رئیسه مجلس دوازدهم برای کدام گروه باشد و چه کسی رئیس شود؟
اولاً تعدادی از نمایندگان جدید هستند و تعدادی از اعضای هیئت رئیسه قبلی هم رای نیاوردند. بخش زیادی از نمایندگان جدید الورود هستند و اینها باید تصمیم بگیرند.
تسنیم: شما سامانه شفافیت راه‌اندازی کردید اما واقعاً اکنون وضعیت عملکرد نمایندگان شفاف است؟
سامانه شفافیت برای چیست؟ برای اینکه تعداد آرا را بررسی کنید. مثلاً این آقا اینقدر می‌توانسته رای بدهد الان اینقدر رای داده است. شما باید بررسی بکنید به مردم گزارش بدهید. وقتی کسی در صحن و کمیسیون‌ها حضور منظم ندارد این یک نوع فساد اداری است. فساد سیاسی هم هست. آیا این فساد منشاء فساد اقتصادی می‌شود یا نمی‌شود؟ چون اگر من درست ریل‌گذاری نکنم موجب فساد در بیرون می‌شود. منی که زمینه‌ساز فساد هستم می‌توانم روی پرچمم بنویسم مبارزه با فساد؟
تسنیم: مثلا درباره شاسی‌بلندها مجلس شفاف عمل کرد؟
من همین الان هم می‌گویم باید تکلیف شاسی بلندها مشخص شود. باید اسامی کسانی که خودرو گرفتند مشخص شود؛ برخی نه یکی، بلکه چندتا شاسی بلند گرفته‌اند اما می‌گویند ضد فساد هستیم؟ می‌گویند من عدالتخواه هستم و با فساد مبارزه می‌کنم! می‌گویند انقلابی هستیم کدام انقلابی‌؟ یکی از الزامات انقلابی‌گری اخلاق و ادب است. انقلابی‌گری یعنی مردم داری. یعنی شفافیت. انقلابی‌گری یعنی ما عاقلانه و عالمانه در مجلس حضور پیدا کنیم. فردی که مطالعه نمی‌کند و در طرح‌ها و لوایح نظری ندارد چطور می‌تواند بگوید که انقلابی هستم؟ انقلابی‌گری یعنی طرف مطالعه بکند پژوهش بکند و تحقیق بکند و فعالانه در مجلس حضور داشته باشد. چرا نباید حضور فعال داشته باشد؟ انقلابی‌گری یک منش و سیره است نه یک اسم. یک شعار فقط نیست. یک سیره است و در چه کسانی بروز و ظهور کرده مهم است.
عرض ما این است که بعضی از شعارها با بعضی از رفتارها همخوان نیست و این انسان را رنج می‌دهد. این رفتارهای متناقض و پارادوکسیکال یعنی انسان را رنج می‌دهد چطور می‌شود که به چشم انسان نگاه می‌کنند و می‌گویند من انقلابی هستم اما رفتارهایش اینگونه نیست! این نمی‌شود.
تسنیم: به نظر شما ترکیب مجلس چگونه خواهد بود و چند فراکسیون در مجلس دوازدهم وجود خواهد داشت؟
مجلس انقلابی خواهد ماند؛ قابل پیش‌بینی نیست که دو یا سه فراکسیون تشکیل بشود. من فکر می‌کنم که دو فراکسیون بشود فراکسیونی اصلاح‌طلبان و یک فراکسیون بچه‌های انقلابی است.
پیش بینی من دو فراکسیون است. آقا به ما گفتند وحدت. منویات حضرت آقا را باید بچه‌های انقلاب بیشتر رعایت بکنند. آقا فرمودند وحدت، وحدت یعنی تنزل کن از این مسئله؛ البته نه از اصول. منظور مسائل شخصی و جزئی است. از اینها تنزل بکنند و یک فراکسیون را با انسجام تشکیل بدهند. مردم اگر ببینند در مجلس دوازدهم دعوا شد، اینجا نقطه آغازین ناامیدسازی مردم از بچه‌های انقلابی است. این را مردم از ما نمی‌خواهند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1117843/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه فروش و پیش فروش چند خودرو داخلی

بدعهدی دولت، سد راه رشد بازار سرمایه

فهرست خودروهای برقی وارداتی در سامانه مشخص شد

برگزاری مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر موجب وحدت در جامعه هستند

همزمان با روز دختر تجلیل از دختران شهدا در سراسر کشور صورت گرفت

مدیرکل دفتر مددکاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران از روابط عمومی بنیاد تجلیل کرد

شرح حدیثی از حضرت امام رضا (ع) توسط رهبر

تا به حال درخت دارچین دیده بودین؟!

از دعا کردن خسته نشویم

دینداری که عقل ندارد ارزش ندارد

دستگاه نوار قلب خانگی تولید شد

تصویری زیبا از کهکشان LEDA 42160 توسط تلسکوپ فضایی هابل

شعرخوانی زیبا از دکتر سوگل مشایخی

اولین تصاویر از امدادرسانی در محل سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور

استوری ساعتی قبل یکی از همراهان تیم رئیس جمهور که نشان از مه‌آلود بودن منطقه می‌دهد

ایلنا: اعزام تیم‌های امدادی و سگ‌های زنده‌یاب برای پیدا کردن محل حادثه فرود سخت بالگرد رئیس‌جمهور

جستجوی گروه‌های امدادی در مناطق صعب‌العبور/ نزدیک شدن به محل ارسال آخرین جی‌پی‌اس هلیکوپتر

روایت سخنگوی دولت از جلسه هیئت وزیران

اعزام 8 آمبولانس اورژانس به محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

فیلمی از پرواز رئیس جمهور یک ساعت قبل از «فرود سخت»

در بالگرد حامل رئیس‌جمهور چه کسانی حضور داشتند؟

خبرنگار صداوسیما: هیچ‌گونه اطلاع دقیقی از وضعیت بالگرد رئیس‌جمهور نداریم

اعتراض مقام‌های هیروشیما و ناگازاکی علیه آزمایش اتمی آمریکا

موضع‌گیری جدید وزیر خارجه اردن درباره غزه

بایدن: ترامپ برای انتقام جویی می‌آید

شمار شهدای غزه از 35 هزار و 450 نفر گذشت

دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس

دکتری که جان سناتور آمریکایی را نجات داد از ترک غزه امتناع کرد

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

5 اشتباه رایج هنگام بررسی قند خون افراد دیابتی

راهنمای خرید بهترین مغز گردو: انواع گردو کدامند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: باید مشاغل بر سودشان مالیات دهند

بهترین تولیدکنندگان ماشین آلات صنایع غذایی کدامند؟

یک شب زیبا در شهر وینِ اتریش

خورشیدگرفتگی بر فراز رصدخانه ای در شیلی

حکمت/ توصیه رسول خدا (ص) برای ازدیاد جمعیت

گوناگون/ جایگاه امام رضا (ع) در میان اهل سنت

حضور زائران امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی در غروب میلاد حضرت

یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین کشف شد

حکایت جالب از ضرب المثل کسی که خرش از پل گذشت یعنی چه؟

آن بر سر گنج است که چون نقطه به کنجی

معرفی مجموعه نگاه کن برای کودکانی که حوصله آن‌ها همیشه سر می‌رود

3 گزینه ریاست مجلس ششم خبرگان رهبری؛ رئیسی برای ریاست کاندیدا می‌شود؟

حمله ایران به اسرائیل را چه کسی رهبری کرد؟

تکذیب شایعه منتشر شده درباره هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور؛ رئیسی به‌صورت زمینی راهی تبریز شد

فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان دستگیر شد

انتقاد مجری تلویزیون از پاس کاری کشاورزان در دستگاه های دولتی

انتقاد روزنامه فرهیختگان از قرارداد با هند؛ "اشتباه چابهار!"