ایران پرسمان

آخرين مطالب

دیدید ‌آبه خبر خوب

دیدید ‌آبه
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اولین جلسه بازجویی از ‌آبه شینزو به اتهام فساد مالی برگزار شد
ثمانه اکوان/ جشن شکوفه‌های گیلاس آبه شینزو، نخست‌وزیر پیشین ژاپن کار دستش داد و او که چند ماه پیش از سمت خود استعفا کرده بود تا از شر دادگاه‌ها در این باره رهایی یابد، حالا در مقابل دادستان‌های توکیو نشسته تا نخستین جلسه بازجویی او به اتهام فساد اقتصادی برگزار شود. 
مراسم جشن شکوفه‌های گیلاس معمولا هر سال توسط نخست‌وزیر ژاپن برگزار می‌شود اما مراسم سال 2020 آبه، به قدری بر هزینه‌های این جشن افزود که مردم این کشور و رسانه‌ها بشدت از آبه و عملکرد مالی‌اش انتقاد کردند. گفته شده در سال آخر دوران نخست‌وزیری او، از تمام هم‌حزبی‌های آبه تقدیر شده و هر کدام با هدایای گرانقیمتی جشن شکوفه‌های گیلاس را ترک کرده‌اند. در نهایت اما برای خاموش شدن سر و صداهای ناشی از این میهمانی تجملی، تمام اسناد مربوط به آن از بین رفت. با این حال از بین بردن اسناد منجر به تبرئه آبه از اقدامات و اتهامات فساد مالی‌اش نشده و او حالا قرار است برای اقداماتش پاسخگو باشد. 
آبه مردادماه سال جاری مسائل مرتبط با سلامتی‌اش را بهانه کرد تا از سمت خود استعفا کند. بازرسان قضایی اما تهدید کردند در صورتی که او برای توضیح درباره منابع کمپین‌های انتخاباتی و مراسم جشن شکوفه‌های گیلاس توضیحی ندهد، پرونده‌ای قضایی علیه یکی از وزرای او به راه می‌اندازند تا در این باره توضیح دهد. گفته می‌شود علت اصلی پیگیری‌ها درباره مراسم جشن شکوفه‌های گیلاس این است که این مراسم با هزینه یکی از شرکت‌هایی برگزار شده که از حامیان مالی آبه در زمان انتخابات بوده است. دولت آبه و وزرای او نتوانستند فهرست تمام هزینه‌های انجام شده برای این مراسم را به مسؤولان قضایی بدهند و در گزارش سالانه مالی حزب نیز به این هزینه‌ها اشاره‌ای نکردند؛ این مساله دقیقا خلاف قوانین و مقررات مالی مرتبط با چهره‌های سیاسی و کمک‌های سیاسی به شخصیت‌های مختلف این کشور است. آنطور که آساهی شیمبون نوشته است، کسانی که به دعوت آبه از غرب ژاپن به توکیو سفر کرده بودند، در هتل‌های گرانقیمتی اسکان داده شده بودند و با آنکه گفته شده بود آنها خودشان هزینه سفر را پرداخت کرده‌اند اما مشخص شده است هر کدام تنها 36 دلار (5 هزار ین)، برای اقامت در هتل‌های گران‌قیمت و صرف شام و شرکت در مراسم جشن شکوفه‌های گیلاس پرداخته‌اند. این در حالی است که رسید‌های هتل نشان می‌دهد هزینه کامل غذاهای این 2 هتل لوکس در طول 5 سال گذشته برای چنین جمعیتی حدود 23 میلیون ین می‌شده است.
گروه حامی مالی آبه که توسط یکی از وزرای او اداره می‌شده، متهم است در طول این 5 سال، حدود 16/9 میلیون ین از این هزینه‌ها را پرداخت کرده است و این مساله از نظر قوانین مالی ژاپن کاملا غیرقانونی است. بازرسان قضایی در ژاپن روز گذشته اعلام کردند سوالاتی را درباره هزینه‌های این میهمانی بزرگ از آبه پرسیده‌اند. اما نکته مهم‌تر که نگرانی زیادی را در میان هم‌حزبی‌های آبه ایجاد کرده، مساله میراث آبه در ژاپن است. او که به دلیل رابطه خوبش با ترامپ، به آوردن رونق اقتصادی به ژاپن شهره شده است، حالا در شرایطی مورد بازخواست قرار گرفته که احتمال می‌رود جانشین او، یوشیهیده سوگا نیز از عواقب و تبعات این پرونده فساد مالی دور نماند. سوگا که حالا نخست‌وزیر ژاپن است، در طول 8 سال دوران کاری سیاسی آبه، سخنگوی او بوده است و زمانی که آبه استعفای خود را تقدیم کرد، شخصا اشاره کرده بود بهتر است حزب از او برای نخست‌وزیری حمایت کند. در عین حال سوگا نیز زمانی که این اتهامات مطرح شده بود، با قدرت تمام از آبه حمایت کرد. اکنون آبه تحت فشار است تا در جلسه استماع کمیته بودجه پارلمان ژاپن حاضر شود و درباره اتهاماتش توضیح دهد. نمایندگان مخالف او معتقدند نخست‌وزیر پیشین ژاپن باید توضیح دهد این میزان حمایت مالی از کجا آمده و این در شرایطی است که حزب آبه تاکنون هرگونه کمک گرفتن از شرکت‌ها و گروه‌های سیاسی و انتخاباتی را تکذیب کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری کیودو، 53 درصد رای‌دهندگان به حزب آبه، معتقدند او باید در پارلمان حاضر شده و به سوالات در این باره پاسخ گوید. این اتفاق اما در یکی از حساس‌ترین زمان‌ها برای سوگا، نخست‌وزیر فعلی ژاپن رخ داده است زیرا او ماه سپتامبر سال آینده میلادی رقابت برای ریاست حزب را در پیش دارد و انتخابات مجلس نیز در ماه میلادی بعد آن برگزار خواهد شد. محبوبیت سوگا به دلیل نوع برخوردش با بحران کرونا دستخوش تغییرات منفی زیادی در طی ماه‌های گذشته شده است. مخالفت او با برداشته شدن یارانه‌های سفر در ژاپن که تا همین ماه پیش نیز ادامه داشت، باعث گسترش کرونا در ژاپن شد و میزان محبوبیت دولت او از 56 درصد به 39 درصد سقوط کرد. انتقادات به سوگا اما از زمانی که خود او بارها در مراسم‌های شام با مجامع سیاسی و اجتماعی دیده شده بالا رفته است، زیرا او بارها خواستار لغو هرگونه مراسم شام و خوراکی خوردن گروهی در ژاپن شده و هشدار داده بود مراسم‌های خانوادگی و اداری باعث پر شدن بیمارستان‌های ژاپن از بیماران کرونایی شده است.
* دیگر اتهامات آبه
همان‌طور که «وطن امروز» شهریورماه سال جاری نیز گزارش داد، مسأله پرونده‌هایی که نام آبه را با خود یدک می‌کشند همین‌جا پایان نمی‌یابد. ماه ژوئن سال جاری میلادی کاتسویوکی کاوایی، وزیر دادگستری ژاپن ـ که از نزدیکان آبه نیز هست ـ به همراه همسرش که عضو مجلس اعلای ژاپن است، متهم شدند در جریان انتخابات مجلس، اقدام به خرید رأی کرده‌اند و در عین‌حال حزب لیبرال- دموکرات (حزب آبه) نیز 150 میلیون ین (معادل 4/1 میلیون دلار) به این فرد پرداخت کرده است. البته آبه شینزو در این پرونده نیز اعلام کرد نقشی در این ماجرا نداشته است و آقا و خانم کاوایی نیز بعد از مدتی از اتهامات تبرئه شدند. در 2 پرونده دیگر نیز آبه متهم شده بود امکانات و زمین‌های دولتی را به ‌صورت غیرقانونی در اختیار دوستان یا همفکران سیاسی‌اش قرار داده است و در یک مورد زمینی را به یکی از دوستانش برای احداث مدرسه داده که از قضا، همسر آبه نیز در آن پروژه سهم داشته است. 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/233802/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون