ایران پرسمان

آخرين مطالب

انیس نقاش، مبارز خستگی‌ناپذیر جهان مقاومت تحلیل روز

انیس نقاش، مبارز خستگی‌ناپذیر جهان مقاومت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فارس /متن پیش رو در فارس منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«انیس نقاش» مبارز سرشناس لبنانی پس از دهها سال مجاهدت امروز (دوشنبه) درگذشت؛ مردی که هیچ زمانی از مبارزه خسته نشد و بر آرمان خود ایستادگی کرد.
 «انیس نقاش» مبارز سرشناس لبنانی امروز (چهار اسفند 1399) به علت ابتلا به کرونا در بیمارستانی در دمشق درگذشت. فردی که تمام روزهای عمر خود را در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی در عرصه‌های مختلف صرف کرد.
انیس نقاش در سال 1951 در بیروت به دنیا آمد و در مدرسه «المقاصد الاسلامیه» در بیروت درس خواند. در همان کودکی در تظاهراتی برای حمایت «جمیله بوحیرد» انقلابی سرشناس الجزائری علیه استعمار فرانسه شرکت کرد.
در سال 1964 به طور مخفیانه به جنبش «فتح» پیوست و گروه «خلیه المقاصد» را تأسیس کرد. چند سال بعد در سال 1969 در اعتراض به سکوت دولت لبنان و کشورهای عربی در خصوص حمله نیروهای کماندوی رژیم صهیونیستی به فرودگاه بیروت دست به اعتصاب غذا زد، تا جایی که کارش به بیمارستان کشید. همان سال نیز فعالیت نظامی خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.
وبگاه شبکه المیادین در مورد وی می‌نویسد: «روزها در تظاهرات دانشجویی شرکت می‌کرد و شب‌ها علی رغم کمبود سلاح به کار نظامی می‌پرداخت. در جنگ 1973 (جنگ رمضان) به اولین گروههای پیوست که به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین راکت پرتاب می‌کردند.»
با این حال، در جنگ داخلی لبنان در آوریل 1975 ورود نکرد و در نامه‌ای به رهبران جنبش فتح درباره فجایع این جنگ هشدار داد. او در مصاحبه‌ای نیز با وبگاه «ساجد» در سال 1387 می‌گوید: «آن زمان بحبوحه جنگ‌های داخلی لبنان بود، اما من در این جنگ‌ها دخالتی نداشتم. آن موقع جنوب لبنان از آرامش برخوردار بود. آن هم به خاطر جنگ‌های داخلی که لبنانی‌ها را مشغول خود می‌ساخت. من برای خودم برنامه‌ریزی کردم که مبارزه و جنگ خودم را معطوف جنوب کنم. آن جا تشکیلاتی از بچه‌ها را درست کردم و به محض این که جنگ داخلی لبنان آرام شد، تشکیلات ما رفت در جنوب و علیه اسرائیل وارد عمل شد...»
همزمان با یورش ارتش صهیونیستی به لبنان در سال 1978 به جنوب رفت و تصمیم گرفت که از جنبش فتح جدا شده و گروه خود را تأسیس کند. (هرچند جنبش همواره او را یکی از خود می‌دانست و امروز نیز اولین بیانیه در تسلیت درگذشت وی را جنبش فتح صادر کرد.) «انیس نقاش» فورا دو گردان لبنانی در «کفرشوما» و «بنت جبیل» تأسیس کرد که یکی از اعضای آن شهید «عماد مغنیه» بود. دو گردانی که بعدها هر یک از اعضای آن از فرماندهان جبهه مقاومت لبنان شدند.
ارتباط با انقلاب اسلامی ایران
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران او آمال و خواسته‌های خود را در این انقلاب و شخص امام خمینی (ره) دید و نقش هماهنگ کنندگی را میان رهبران فلسطینی و مسئولان ایرانی را بر عهده گرفت. او همچنین روابط گسترده‌ای با شخصیت‌های انقلاب داشت و کار هماهنگی و همکاری‌های آموزشی، امنیتی و نظامی میان جمهوری اسلامی ایران و مبارزان فلسطینی را پیش می‌برد. شبکه المیادین در این باره می‌گوید: «انیس نقاش گمگشته خود را در انقلاب اسلامی ایران یافته بود.»
با این حال ارتباط انیس نقاش با انقلابیون ایران به پس از پیروزی انقلاب محدود نمی‌شد و پیش از پیروزی انقلاب نیز برخی از شخصیت‌های ایرانی در لبنان تحت فرماندهی وی آموزش دیده بودند. خود وی در مصاحبه‌ای می‌گوید: «من مسئول پرونده ارتباط فلسطینی‌ها با ایرانی‌ها بودم؛ همه مبارزینی که از ایران می‌آمدند، می‌آمدند به اردوگاهی آموزشی در جنوب بیروت بنام "اردوگاه دامور" که البته حاج عماد هم آن جا بود. توی جاده خلده - بیروت. یک اردوگاه دیگر در شهر صور بود که خیلی از ایرانی‌ها می آمدند. مخصوصاً از تشکیلات جلال الدین فارسی و محمد منتظری که می‌آمدند اسلحه و مبارزه و مواد منفجره می آموختند. الفتح حیطه ارتباطش خیلی باز بود. یعنی به هر کس که می آمد کمک می‌کرد...»
اولین هسته‌های مقاومت اسلامی لبنان
«انیس نقاش» از جمله کسانی که نقش پر رنگی در جذب و آموزش جوانان لبنانی برای مبارزه با رژیم صهیونیستی را داشت. هرچند دایره جذب وی بسیار گسترده بود و این چنین نبود که صرفا نیروهای اسلامگرا و شیعه را آموزش دهد. به گفته خود او در اردوگاههای آموزشی در جنوب لبنان گروه‌های زیادی مثل مارکسیست‌ها، مائوئیست‌ها، ناسیونالیست‌ها و گروهی هم از اعضای مسلمان اخوان المسلمین در آن جا آموزش می‌دیدند. بخشی از جوانانی که در این اردوگاهها آموزش دیدند جوانان شیعه لبنانی از جمله شهید «عماد مغنیه» بودند که بعدها وارد تشکیلات حزب‌الله لبنان شدند.
او درباره آشنایی‌اش با شهید مغنیه می‌گوید: «حدودا سال 1355، که من عضو "سازمان الفتح" به رهبری "یاسر عرفات" بودم و مسئولیت آموزش نیروهایی را در اردوگاهی در جنوب لبنان برعهده داشتم، او آمد پیش من؛ سنش تقریباً پانزده سال و نیم این طورها بود. آن زمان اکثر گروه‌های مبارز، چپی‌ها و کمونیست‌ها بودند، و بچه‌های مومن (مسلمان) در بیروت خیلی کم بودند. عماد آمد و گفت: "ما یک گروه از بچه های مومن هستیم، به من آموزش نظامی بدهید، من می‌خواهم با صهیونیست‌ها بجنگم." من قبول کردم.»
با این اوصاف مبارزات انیس نقاش صرفا در بخش نظامی محدود نشد و او تا کنون مقاله‌های بسیاری در دفاع از جبهه مقاومت نوشته و به عنوان تحلیلگر سیاسی در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی منطقه‌ای و جهانی حضور یافته است و در همین راستا در سال 2009 «اندیشکده پژوهش‌های استراتژیک امان» را راه‌اندازی کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/260487/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه