ایران پرسمان

آخرين مطالب

رئیس جامعه مدرسین: اگر حوزویان از امام فاصله بگیرند انقلابی بودن آنها زیر سؤال می‌رود سیاست روز

رئیس جامعه مدرسین: اگر حوزویان از امام فاصله بگیرند انقلابی بودن آنها زیر سؤال می‌رود
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - جماران / رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: من معتقدم کار بزرگ شما این است که علاوه بر آثار امام که جنبه منبع بودن برای سایر مباحث را دارد، طلبه های ما باید با مبانی امام آشنا شوند.
حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه و عضو مجلس خبرگان رهبری دیدار کرد.
آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در این دیدار گفت: ان شاء الله بتوانید منویات حضرت امام و مقام معظم رهبری را در عمل محقق کنید. برای شما آرزوی توفیق دارم و مسئولیت جدید شما را تبریک می گویم.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه افزود: حضرت امام تابلو و نماد انقلاب ما است و به تعبیر مقام معظم رهبری در دنیا انقلاب ما بی نام «خمینی» شناخته شده نیست. این واقعیت انکار ناپذیری است. حتی کسانی هم که از نزدیک امام را ندیده اند جذب منش، رفتار و سلوک امام شده اند. کسانی که اهل سلوک معنوی بودند جذب سلوک معنوی ایشان شدند. کسانی که مسأله زهد و پارسایی و از این دست مسائل برای آنها مهم بود امام را الگوی زندگی خودشان قرار دادند.
وی ادامه داد: کسانی که در بُعد ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار و مسائل این شکلی در جهان پر غوغای امروز منتظر بودند که فریاد زننده ای فریادی بلند کند تا آنها بتوانند زیر این پرچم حضور پیدا کنند و مدافع مردم محروم مظلوم در سراسر دنیا باشد، امام را به عنوان الگوی خودشان قرار دادند. مردم مظلوم فلسطینی که سالیانی زیر ظلم و ستم صهیونیست ها بودند موقعی که فریادهای امام را قبل از انقلاب در دفاع از فلسطین می شنیدند روزنه امیدی به روی آنها باز می شد.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه امام شخصیتی دارای ابعاد مختلف بود، تأکید کرد: اگر کسی فریادهای کوبنده امام در فیضیه و در مقابل با طاغوت شاه را می دید و به ظاهر ابعاد معنوی و عرفانی امام به ذهنش نمی آمد. بالأخره بهره ای از ویژگی های جدّشان امیرالمؤمنین علی(ع) برده بودند که هم مرد میدان مبارزه و هم یک انسان عاطفی، مهربان و دلسوز بودند.
وی یادآور شد: در کلماتی که امام به کار می برد دو واژه «خدا» و «مردم» برجسته بود. این نشان می دهد که هم ارتباط او با خدا و هم دلسوزی او نسبت به مردم معنای خاصی داشت. در کمتر کسی این ویژگی یافت می شود که جای جای کلمات او دلسوزی های نسبت به مردم باشد و دلیل اینکه این همه مردم به او پیوستند همین بود که با دست خالی، نه دست به اسلحه برد و نه اجازه داد کسی دست به اسلحه ببرد و از طریق امکانات تسلیحاتی در مقابل دشمن به پیروزی برسد و بلکه احساس کرد مردم باید به این درک برسند، واقعیت موجود را بشناسند و ببینند که یک انسان دلسوز به فکر محرومین و پابرهنگان است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: من هیچ گاه نهیب های ایشان را فراموش نمی کنم که به مسئولین نهیب می زد چرا به فکر پابرهنگان و محرومان جامعه نیستید. اینها عاطفه ها را به هم گره می زند و رابطه ها را برقرار می کند و لذا امام مقتدا می شود و شعار یکپارچه مردم ما این می شود که خدایا خدایا تا انقلاب مهدی امام را برای ما نگهدار. کمتر جایی در دنیا سراغ داریم که مجموعه ای از مردم به این شعار مشترک نسبت به رهبرشان برسند.
وی با بیان اینکه امام تجسمی از ایمان و عمل صالح بود، افزود: امروز در شرایطی هستیم که امام در میان ما نیست. اما همان طور که ما امامان معصوم(ع) را از طریق گفتار و سیره عملی آنها می شناسیم، طبیعتا شناخت حضرت امام هم امروز با گنجینه گرانبهایی که از کلمات گوهربار ایشان به عنوان یک میراث در اختیار ما است می شناسیم و مواضع مختلف ایشان در بزنگاه ها و بحران ها و شرایط سخت و دشوار که افراد معمولی جرأت چنین اظهار نظر و موضع گیری نداشتند و حتی در آستانه پیروزی انقلاب همه نگران بودند که چه خواهد شد. ولی روح آرام ایشان به همه آرامش داد که مشکلی انقلاب را تهدید نمی کند و این انقلاب پیروز خواهد شد.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه دو مسئولیت متوجه شما است، تصریح کرد: یک مسئولیت عبارت از این است که همان طور که نام مؤسسه شما مؤسسه ترویج و نشر آثار حضرت امام هست، واقعا آنچه که امام مطرح کرده اند، نه به صورت بخشی نگری، بلکه به صورت موضوعی و دسته بندی شده کار خود را انجام دهید و گزینشی برخورد نکنید. چون امام اهل این نبود که مطلبی را بگوید و مطلبی را نگوید. امام معتقد بود هر چیزی باید در جای خودش گفته شود؛ ممکن بود به مذاق عده ای خوش بیاید و به مذاق عده ای خوش نیاید.
وی تأکید کرد: همان طور که امام مذاق ها را در نظر نمی گرفت و رضایت الهی را در نظر می گرفت، ما هم که متولی نشر آثار حضرت امام هستیم باید هدفی که او تعقیب می کرد که چه چیز موجب جلب رضایت الهی است را مدنظر قرار دهیم. به صورت رسمی شما مسئول نشر آثار امام هستید ولی کل روحانیت و کل کسانی که معتقد به این انقلاب هستند و بنده وظیفه داریم که در وقت خودش از افکار و آرمان های امام صحبت کنیم. باید بی کم و کاست و برای طبقات مختلف جامعه این افکار و آرمان ها را عرضه کنیم.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: من معتقدم کار بزرگ شما این است که علاوه بر آثار امام که جنبه منبع بودن برای سایر مباحث را دارد، طلبه های ما باید با مبانی امام آشنا شوند. پس بخش اول به نظر بنده حراست، حفاظت و امانتداری شما نسبت به آثار امام و توزیع مناسب فهم جامعه است. نه تنها برای نسل امروز، بلکه کارهای ماندگاری که نسل های آینده از آن بهره ببرند. امام شخصیت دیروز و امروز نیست و شخصیت تاریخ است. یعنی از چهره های ماندگار در تاریخ است.
وی با اشاره به اینکه شناخت نسبت به حضرت امام از مرزهای کشور ما عبور کرده، اظهار داشت: طوری طراحی و برنامه ریزی کنید که با عنوان یک رهبر بی بدیل امام را بشناسند. لذا در تمام جلسات مقام معظم رهبری عکس امام در کنار ایشان است. یعنی احساس می کند باید امانتدار حرکت امام و در مسیر امام باشد. طبعا من معتقدم که مجموعه شما باید با خلف صالح امام پیوند بخورد و اگر غیر از این اتفاق بیفتد، اتفاق مورد نظر امام رخ نخواهد داد.
آیت الله حسینی بوشهری افزود: کسانی تقریراتی نوشته اند و مؤسسه نشر آثار امام همت می کند و اینها را چاپ می کند و کارهای خوبی در جهت گسترش فکر علمی امام است و جنبه تشویقی برای دیگران هم دارد اما حوزه ارتباط وثیقی که باید با آثار و افکار امام داشته باشد را ندارد. البته حوزه کار خودش را می کند و بحث من ارتباط کار است. وظیفه قهری هرکدام از حوزویان است و اگر از امام فاصله بگیرند انقلابی بودن آنها زیر سؤال می رود.
وی تأکید کرد: گره خوردن کار شما با بدنه طلاب و اساتید حوزه نیاز به گام بلندتری دارد. گامی که تا کنون برداشته شده آن گام بلند نیست. یعنی باید سراسر حوزه های مختلف همان طور که زمان خود حضرت امام شخصیت هایی کنار ایشان بودند و ناشر افکار و دیدگاه های امام بودند، الآن هم باید افرادی به این شکل عمل کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: نکته دوم این است که هرچه شخصیت بزرگتر باشد بیشتر مورد هدف دشمن قرار می گیرد. به خاطر اینکه آن فرد احساس می کند در پرتو آن شخصیت می تواند خودش را نشان بدهد. بزرگی شخصیت امام را از زبان مقام معظم رهبری و شاگردان امام بارها شنیده ایم. شما به عنوان یک امانتدار قوی باید از هر نوع سوء برداشت فرمایش امام و هر نوع فهم غیر نظر امام جلوگیری کنید. یعنی واقعا آنچه امام خواسته درست فهم شود و این می تواند کار شما را رشد و ارتقا بدهد.
وی یادآور شد: ممکن است افرادی بخواهند زیر چتر و سایه امام حرف های خودشان را بزنند و یک جمله هم از امام استناد کنند و همین جمله را طوری پرورش بدهند که چیزی که ما می گوییم همان چیزی است که امام گفته است. ولی صدر و ذیل این جمله را باید درست شناخت که آیا این همان است که امام خواسته و یا تفسیر به رأی است. اجازه تفسیر به رأی از کلام و فرمایشات امام داده نشود و این خطر بزرگی است که هر کسی از هر گوشه ای به شکلی بخواهد کلام امام را ترجمه و تفسیر کند.
آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: اگر دیدید جایی کسی جمله ای را مطرح می کند، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام یک موضع قاطع و روشن بگیرد. آن موضع قاطع و روشن برای دیگران عبرت است که اینجا ورود ممنوع است؛ امام مرز دارد. درست هست که از نظر نفوذ در دل ها مرز ندارد ولی از نظر اینکه باید افکار امام حفظ شود، مرز دارد. هرکس به هر بهانه ای نمی تواند مدعی تبیین فکر و اندیشه امام باشد. به نظر بنده اگر محکم پای این کار بایستید می توانید در پیشبرد انقلاب و آرمان های امام نقش داشته باشید.
وی تأکید کرد: کسانی که در خارج تحت عنوان ضد انقلاب می نشینند تکلیفشان روشن است. آنها با ماهیت انقلاب ما مشکل داشتند. طبیعتا کسی که با ماهیت انقلاب مشکل دارد با امام هم مشکل دارد. ولی کسانی که به ظاهر مدعی همراهی با انقلاب بوده اند و در برهه ای هم با امام و انقلاب همراهی کرده اند گاهی اظهار نظرهای ناشیانه می کنند و ضربه می زنند و دل ارادتمندان امام را به خاطر این اقدامات خون می کنند، این حرکت بایسته از شما لازم است که به صحنه بیایید.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهار داشت: همان طوری که برای مسائل دینی مراکزی وجود دارد که به شبهات پاسخ بدهند، درباره شخصیت امام هم اگر کسی شبهه ایجاد می کند مرکزی وجود داشته باشد که به شبهات پاسخ بدهد و مواضع امام تبیین و روشن شود. هرکدام از مواضع امام بر اساس حکمتی بوده و متناسب با مقتضیات زمان ایشان سخن گفته اند. این ما هستیم که باید شرایط زمان و مکان که امام خیلی روی آن تکیه می کردند را در نظر بگیریم و متناسب با آن تبیین کنیم.
وی در پایان گفت: کار شما خیلی مقدس و رسالت شما خیلی سنگین است. ارتباط ایجاد کنید و مجموعه بدنه جامعه را در دفاع از امام به 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/262140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز