ایران پرسمان

آخرين مطالب

سراب حق شرط تحلیل روز

سراب حق شرط
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
به رغم تلاش‌های کارشناسانه مجمع در فهم موضوع، اقدام مجمع تشخیص در بازگذاشتن پرونده FATF و عدم تصمیم‌گیری در این خصوص، درواقع نقطه ضعف ماجرا بوده و به نظر می‌رسد چنین روشی در برخورد با موضوع بیش از آنکه تقویت‌کننده منافع ملی باشد، به پازل «فشار شرطی دشمن» کمک کرده است.
 اخیرا در پی ارسال نامه‌ای از سوی ریاست محترم جمهور به رهبر معظم انقلاب، دستور تمدید مهلت بررسی لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام داده شده و این پرونده مجدد در آن نهاد باز شده است.
لوایح چهارگانه موسوم به لوایح FATF شامل اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، پیوستن ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) هستند که با تایید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، یک لایحه از لوایح چهارگانه یادشده، تایید شورای نگهبان را دریافت کرد و سه لایحه باقی ماند. درنهایت به‎صورت لوایح اختلافی به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد.
مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به حکم عقل و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب به دور از «عجله و شتابزدگی» و «غفلت از جزئیات»، مسائل پیرامون لوایح مربوطه را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و در این مسیر، بسیاری از مشکلات همچون ارجاع مبهم برخی لوایح اصراری از مجلس به دولت و نیز برخی فشارهای رسانه‌ای به مجمع برای هدایت تصمیمات این نهاد به سمت‎وسویی خاص را نادیده گرفت. ربط دادن موارد نامرتبطی همچون عدم امکان پرداخت به مربی سابق فوتبال و عدم امکان پرداخت برای خرید واکسن و همچنین برخی نقل‌قول‌های ناقص از عدم همکاری مالی برخی کشورها به‎دلیل FATF‌در زمره این فشارهای رسانه‌ای بودند که نادرستی آنها یکی پس از دیگری عیان شد.
درنهایت لایحه مبارزه با پولشویی به‎عنوان یک قانون داخلی در مجمع تشخیص به تصویب رسید و جمع‌بندی نهایی برای کنوانسیون‌ها طبق اظهارات برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی‌بر عدم تصویب بود لکن در دو نوبت زمستان 1397 و زمستان 1398، به بهانه‌های مختلف، این موضوع تعیین‎تکلیف نشد. به‎عنوان مثال می‌توان به اظهارات ‌‌مجید انصاری به‎عنوان یکی از موافقان FATF در مجمع رجوع کرد که امکان رد پالرمو درصورت رای‌گیری را دلیل تعویق این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان می‌کند.1 به این ترتیب مهلت بررسی لوایح مذکور در مجمع تشخیص مصلحت نظام به اتمام رسید بدون آنکه تصمیمی در این خصوص اتخاذ شود.
به‎رغم تلاش‌های کارشناسانه مجمع در فهم موضوع، اقدام مجمع تشخیص در بازگذاشتن پرونده FATF و عدم تصمیم‌گیری در این خصوص، درواقع نقطه‎ضعف ماجرا بوده و به نظر می‌رسد چنین روشی در برخورد با موضوع بیش از آنکه تقویت‌کننده منافع ملی باشد، به پازل «فشار شرطی دشمن» کمک کرده است.
گویا این ضعف از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام نهاد نیز عیان شده و لذا به گفته‌ محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام قرار است تعیین‎تکلیف این لوایح در اسفندماه 1399 به سرانجام خود برسد.
با توجه به روند مذکور و اظهارات متعددی که از سوی برخی اعضای مجمع تشخیص صورت گرفته از یک‎سو و فقدان تحول جدید از سوی دیگر، بدیهی است که پذیرش بدون شرط کنوانسیون‌ها و همچنین مسکوت گذاشتن آنها از دستورکار خارج بوده و عملا دو سناریو پیش‎روی اعضای مجمع تشخیص قرار دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.
سناریوی اول: پذیرش مشروط لوایح
همان‌طور که پیش از این گفته شد، تصویب کنوانسیون‌ها، در مجمع با اقبالی روبه‎رو نیست، لذا سناریوی دیگری که اخیرا از سوی حامیان FATF دنبال می‌شود، پذیرش این لوایح و پیوستن به این کنوانسیون‌ها با گذاشتن حق شرط لغو تحریم‌هاست و علت مطرح شدن این سناریو از سوی برخی اعضای مجمع نزدیک شدن به انتخابات 1400 و ترس از عواقب رد این لوایح است.
این پیشنهاد در آخرین مکاتبه ریاست محترم جمهور با مقام‌معظم‌رهبری درخصوص لوایح FATF‌این‎گونه مطرح شده که برای FATF، شرط عدم ارائه اطلاعات دور زدن تحریم گذاشته شود.2
سناریوی مذکور از منظر منافع ملی قابل‎پذیرش نیست، زیرا براساس ماده 19 کنوانسیون حقوق معاهدات، حق شرطی که با هدف و روح معاهده در تعارض باشد، پذیرفته نخواهد شد. هدف از این کنوانسیون پالرمو طبق ماده (1) آن، ارتقای همکاری‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با جرائم سازمان‎‏یافته فراملی است؛ بر این اساس هر شرطی ازجمله شرطی که از سوی دولت مطرح شده است، مغایر با این هدف قلمداد شده و پذیرفته نخواهد شد.
در معاهده CFT نیز درمورد تعریف تروریسم بیان شده است که معاهده هیچ استثنایی را نمی‌پذیرد. در ماده 6 معاهده بیان شده است که نباید مسائل مذهبی، نژادی، قومی و... تعریف تروریسم را محدود کند. لذا حق شرط در این کنوانسیون نیز نمی‌تواند کارایی داشته باشد، که در این صورت FATF، اجرای کامل معاهدات مذکور را از ایران مطالبه خواهد کرد.
لازم به ذکر است که حتی قانون داخلی مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز به‎دلیل اصرار FATF برای تغییر تعریف تروریسم، توسط آن نهاد مورد پذیرش قرار نگرفته است.
نکته قابل‎توجه دیگر این است که موضوع حق شرط در کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1397 مورد بررسی قرار گرفته و با اکثریت مطلق رای اعضا، فاقد ارزش تشخیص داده شد. پس طرح مجدد این پیشنهاد و بررسی مجدد آن فاقد مزیت و ارزش‎افزوده است.
سناریوی دوم: رد لوایح
اما سناریوی دوم در این زمینه، رد قاطع این لوایح و پایان دادن به این بلاتکلیفی چندساله است. اگرچه جریان غرب‎گرا و بازوهای رسانه‌ای آن همچنان تلاش می‌کنند با ایجاد رعب و وحشت نسبت به تبعات رد این لوایح، سیاست‌های خود را پیش ببرند، باید توجه داشت این تصمیم تنها سناریوی در دسترس، امکان‌پذیر و معقول برای ایران است. زیرا:
اولا علی‌رغم قرار گرفتن در لیست سیاه FATF از حدود یک سال پیش تاکنون، وضعیت تجارت خارجی ایران ازجمله هزینه‌های مربوط به تراکنش‌های مالی و بانکی و وضعیت صادرات نفت، نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.
ثانیا با توجه به راهبرد دولت بایدن در قبال ایران که همچنان به‎دنبال ادامه سیاست دیپلماسی با پشتوانه فشار است، بعید است تغییری در ساختار تحریم‌های آمریکا ایجاد شود. بنابراین افق روشنی برای لغو تحریم‌ها در آینده نزدیک وجود ندارد. اقدامات دیپلماتیک اخیر آمریکا در رابطه با پس‎گرفتن نامه پمپئو، وزیر امورخارجه سابق دولت آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل جهت بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت و همچنین برداشتن محدودیت کنترل مسافرتی داخلی نمایندگان ایران در نیویورک، مثال خوبی در رابطه با این سیاست است، زیرا این اقدامات از منظر برداشتن تحریم‌ها، فاقد ارزش است.
ثالثا حتی برخی مقامات دولتی همچون عبدالناصر ‌همتی، رئیس بانک مرکزی در اسفندماه 1398 بیان داشتند که در شرایط تحریمی ضررهای همکاری با FATF از منفعت آن بیشتر است. در چنین شرایطی رد لوایح مرتبط باFATF ، هزینه سیاسی زیادی را متوجه مجمع تشخیص مصلحت نظام نخواهد کرد، ولی می‌توان امیدوار به منافع اقتصادی آن بود، زیرا با وجود تحریم‌ها از یک‎سو و فقدان افق روشن در روابط با FATF از سوی دیگر، نااطمینانی در تصمیمات اقتصادی، ثمره‌ای جز فلج شدن اقتصاد کشور را در پی ندارد. باید از تصمیمات شرطی‌ساز تا حد امکان دوری جست و اگرچه از هیچ تلاشی برای رفع تحریم‌ها فرو‌گذار نکرد، اما با پیگیری استراتژی خنثی‌سازی تحریم‌ها و با فرض ماندگاری تحریم‌ها، اصول سیاستگذاری اقتصادی را بر آن قواعد استوار کرد.
FATF از نگاهی دیگر
از آنجا که این روزها موافقان و مخالفان FATF اظهارنظرهای مختلفی را بدون شرح و بسط دقیق مطرح می‌کنند، نگاهی به گذشته و بررسی برخی اظهارنظرهای مهم مسئولان دولتی یا کارشناسان غربی می‌تواند گره‌گشای همه این رفت‌وآمدهایی باشد که تا امروز بی‌نتیجه بوده و صرفا با تکیه بر جنجال‌های رسانه‌ای، بر ابهامات درمورد این توافق افزوده است. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از اظهارنظرهایی است که موافقان اجرای مقررات FATF در ایران داشته‌اند؛ حرف‌هایی که به‌نظر می‌رسد بیان شده تا در روز موعود و زمانی که از آنها درباره نتایج پیوستن به FATF سوال شد، به ردی که قبلا از خود به‌جا گذاشته بودند، اشاره کنند و بگویند ما نگفته بودیم با اجرای مقررات گروه اقدام مالی مشکلات کشور مرتفع می‌شود. از سوی دیگر نگاهی گذرا به برخی سخنان و تحلیل‌های کارشناسان غربی و مسئولان وقت FATF که البته برخی از آنها همزمان در دولت ایالات‌متحده هم سمت‌هایی داشته‌اند، توضیح‌دهنده نیت واقعی از تحمیل مفاد مقررات گروه ویژه اقدام مالی به ایران است.

ایران پرسمان

ایران پرسمان

پی نوشت:
1. https://www.khabaronline.ir/news/1335139
2. http://www.irna.ir/news/84229693

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/262281/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم