ایران پرسمان

آخرين مطالب

جمهوری‌خواهان سوار قطار ترامپ شدند تحلیل روز

جمهوری‌خواهان سوار قطار ترامپ شدند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کنفرانس کمیته اقدام سیاسی محافظه‌کار در حالی به روز پایانی خود نزدیک شد که در آن افراد برجسته‌ای از محافظه‌کاران از جمله تد کروز و مایک پمپئو و دونالد ترامپ سخنرانی کردند. با این حال افرادی مانند مایک پنس، میچ مک کانل و لیز چنی در این کنفرانس شرکت نکردند. هر چند سخنرانی ترامپ به‌دلیل فاصله زمانی ایران با آمریکا به این گزارش نرسید اما سخنرانی او بنا به گفته مشاورانش حول انتقاد از جو بایدن و اقدامات اخیرش خواهد چرخید. در این کنفرانس همچنین در مورد تقلب، کلیدواژه ترامپ پس از باخت در انتخابات سال 2020 بحث شد و همپای آن بوی تغییرات بزرگ درخصوص قانون رای‌گیری در انتخابات می‌آید. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جمهوری‌خواهان براساس یک ادعای غلط قرار است تغییرات بزرگی را پیگیری کنند. این تغییرات مربوط به انتخابات و سایر جنبه‌های حکمرانی خواهد بود. دعوای اصلی در حال حاضر در آمریکا بر سر قوانین رای‌گیری ممکن است تغییرات مهمی در پی داشته باشد.
با هدایت وفاداران ترامپ که کورکورانه ادعای ترامپ را مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری پذیرفته‌اند، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در سراسر آمریکا به‌دنبال تغییراتی در قانون‌های ایالتی خواهند بود. در راس این تلاش‌ها، تعداد زیادی لوایح وجود دارد که موانع جدیدی را برای ارسال آرا به‌وجود می‌آورد، به‌ویژه رای‌گیری‌های پستی که دموکرات‌ها در انتخابات 2020 از آن سود فراوان بردند. اما اقدامات دیگر بسیار فراتر از آن است؛ از جمله تعدیل و اصلاح قوانین کالج‌های انتخاباتی و قوانین قضایی انتخابات به سود جمهوری‌خواهان. همچنین قرار است ممنوعیت‌هایی برای کمک‌های مالی خصوصی برای انتخابات در نظر بگیرند یا اینکه مانع شیوه‌های جدید رای‌گیری هنگام انتخابات شوند.
به‌رغم اینکه به‌دلیل برگزاری انتخابات سال 2020 ترسیم نقشه‌های سیاسی به تاخیر افتاده است، اما به‌نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان در قلمرو تحت حاکمیت خود قصد دارند به شکل تهاجمی عمل کنند و دست به تغییر قوانین انتخاباتی بزنند. حزب جمهوری‌خواه در سطح ملی نیز طی هفته گذشته با ایجاد کمیته‌ای برای صحت انتخابات دست به بررسی دقیق قوانین انتخابات ایالتی زد و این کمیته نیز به این جنبش پیوست. در این راستا آنها از اقدامات مشابه جمهوری‌خواهان در تعدادی از مجالس قانون‌گذاری ایالتی حمایت کردند. جمهوری‌خواهان دیر زمانی است که متوجه شده‌اند آرای آنان در شهرهای بزرگ کم است و دموکرات‌ها طرفدار دارند اما هر نقطه‌ای که آرا کمتر بوده است، ورق به سود این حزب محافظه‌کار چرخیده است. اما سیاستمداران نسبت به هر نوع تغییر در نوع رای‌گیری هشدار می‌دهند و می‌گویند آمریکا را وارد عصر تاریکی خواهد کرد.
همپای این موضوع، جمهوری‌خواهان از روز 25 فوریه به مدت سه روز کنفرانسی به نام «اقدام سیاسی محافظه‌کار» برگزار کردند. به‌نظر می‌رسد کناره‌گیری ترامپ از قدرت باعث نشده است که نام او نیز کمرنگ شود. او همچنان مرد قدرتمند حزب جمهوری‌خواه است و این کنفرانس سه روزه تحت تاثیر نام او قرار گرفت. جاناتان مارتین در نیویورک‌تایمز می‌نویسد: یک روز پیش از سخنرانی ترامپ، تنها نام او در این اجلاس تکرار شد. چند تن از قانون‌گذاران و افراد برجسته جمهوری‌خواه روز شنبه در این کنفرانس درخصوص ترامپ صحبت کردند و از بازگشت وی به قدرت حمایت کردند. در میان تعجب اما نام کسانی دیده می‌شود که تا چندی پیش ترامپ را به‌دلیل تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره مورد انتقاد قرار داده بودند، از جمله کوین مک‌کارتی که از ترامپ خواسته بود استعفا دهد در این کنفرانس سالانه جمهوری‌خواهان دست به ستایش از او زد و دستاوردهای او را در این چهار سال بسیار بیشتر از حد تصور دانست. او در این کنفرانس گفت: «می‌دانید چرا ما در مجلس نمایندگان توانستیم 14 کرسی نسبت به دوره قبل بیشتر به دست آوریم، برای اینکه دونالد ترامپ این شرایط را برای ما فراهم کرد.» او گفت به یاد می‌آورد حتی زمانی که ترامپ به‌دلیل بیماری در دوران قرنطینه دور از همه بود، با تلفن‌هایش کارزارهای انتخاباتی نامزدهای جمهوری‌خواهان را مورد حمایت قرار داد.
این کنفرانس نشان داد، به‌رغم اینکه افرادی مانند لیز چنی همچنان مخالف ترامپ هستند، اما هم‌قطاران وی نشان داده‌اند دیگر تمایلی ندارند در قطاری باشند که هدایت آن به دست لیز چنی است و آنها با تغییر ریل سوار بر قطار ترامپ شده‌اند، قطاری که از روز یکشنبه به راه افتاد و احتمالا در ماه نوامبر 2024 برای بازگشت به قدرت دوباره سوت بکشد.
ترامپ بازمی‌گردد؟
کنفرانس کمیته اقدام سیاسی محافظه‌کار مجالی برای جمهوری‌خواهان فراهم کرد تا نقشه راه این حزب قدیمی در آمریکا بعد از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری آشکار شود. این کنفرانس در حالی روز اول خود را با سخنرانی افرادی همچون پمپئو از سر گذراند که حالا منتظر سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا است؛ کسی که حالا بیش از پیش احتمال حضورش در انتخابات 2024 قوت گرفته و حتی دشمن درون‌حزبی‌اش میت رامنی نیز پیروزی او را در انتخابات سال 2024 بسیار محتمل دانسته است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، عمدتا روسای جمهور آمریکا پس از کناره‌گیری از قدرت ترجیح می‌دهند در گوشه‌ای از خاک آمریکا آرام بگیرند و از دوران بازنشستگی سیاسی خود لذت ببرند اما این مورد برای دونالد ترامپ صدق نمی‌کند. مگی هابرمن در این روزنامه نوشت: «برای دهه‌ها روند عادی خروج از کاخ سفید این بود که روسای جمهور از کار کنار رفته آرام می‌گرفتند و اجازه می‌دادند تا جانشین‌شان عرصه را برای چند ماه نخست کشور‌داری‌شان از آن خود کنند. اما دونالد ترامپ نه رئیس‌جمهور نرمالی بود نه دوران پس از ریاست‌جمهوری‌اش عادی خواهد بود. او به قدری غیر عادی بود که دو ماه پس از برکناری‌اش، تازه جلسه استیضاحش برگزار شد و در آن نیز برای بار دوم تبرئه شد. حالا سخنان ترامپ در کنفرانس کمیته اقدام سیاسی محافظه‌کار، تبدیل به یکی از جالب توجه‌ترین سخنرانی‌ها خواهد شد.
جیمز کارویل، استراتژیست دموکرات که در سال 1992 دستیار بیل کلینتون بود، می‌گوید: «ریاست‌جمهوری او شبیه هیچ‌کسی نبود، پس چرا باید انتظار داشت دوران پساریاست‌جمهوری‌اش عادی باشد؟» وقتی بیل کلینتون در سال 2001 کاخ سفید را ترک کرد، او نیز در زمره روسای جمهوری قرار گرفت که در تاریخ آمریکا استیضاح شده است. اما کلینتون پیش از اینکه به گروه‌های بشردوستانه بپیوندد، برای مدتی دور از نظرها ماند.»
کارویل در مورد ترامپ گفت: «بسیار تعجب‌آور بود اگر او کنار می‌رفت و روی خاطره‌نویسی یا یک کار فرهنگی دیگر متمرکز می‌شد.» ترامپ قرار است در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کار، سخنرانی پایانی را داشته باشد. یک مشاور ترامپ در این زمینه گفت: «این سخنرانی احتمالا انتقادات تند و تیز او درخصوص ریاست‌جمهوری بایدن خواهد بود. بایدن دکمه معکوس‌سازی کارهای ترامپ را فشار داده است، از برنامه‌های مهاجرتی گرفته تا بسته نگه داشتن مدارس به‌دلیل شیوع کرونا.»
این مشاور گفت که انتظار نمی‌رود او لیست طولانی از دستاوردهای خود را در این سخنرانی ارائه دهد و سخنرانی او بیشتر شبیه عملکردش در دوران نامزدی‌‌اش در سال 2016 است تا نوع مبارزاتی که در سال 2020 داشت. در این راستا او تا حدودی به آینده حزب جمهوری‌خواه توجه خواهد کرد.
زمانی که باراک اوباما کاخ ریاست‌جمهوری را ترک کرد، از او عکس‌هایی منتشر شد که سوار بر کایت شده است و لبخندی به پهنای صورت دارد و اینگونه به‌نظر می‌رسید که از دوران کناره‌گیری‌اش به بهترین نحو برای استراحت استفاده می‌کند. پیش از او نیز جورج دبلیو بوش، بی‌اشتیاقی‌اش را به واشنگتن و ترجیحش برای فرار از دشواری این وظیفه نشان داده بود. کارل روو، معمار کارزار انتخاباتی جورج بوش، بر این باور است که بسیار نامعمول است که یک رئیس‌جمهوری که تازه از کار کنار رفته است، اجازه ندهد تا رئیس‌جمهور جدید نفس بکشد و در آرامش کار خود را پیش ببرد.
ترامپ از زمان ترک کاخ سفید در صحبت‌های عمومی‌اش بسیار کوتاه و گزیده صحبت کرده است؛ چراکه مشاورانش به وی هشدار داده‌اند که ممکن است با سخنانش مورد هدف دادستان‌ها قرار گیرد یا اینکه این سخنان را به پرونده‌های پیشین وی ارتباط دهند. ترامپ بدون حساب کاربری‌اش در توییتر و حضور در جمع خبرنگاران، دستش از در راس اخبار قرار گرفتن کوتاه شده است. با این حال قدرت او در حزب جمهوری‌خواه بر هیچ کسی پوشیده نیست. حتی اعضای کنگره از ترس از دست دادن آرای طرفداران ترامپ در کنار او قرار گرفتند و هم‌بازی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در مورد تقلب در انتخابات شدند. ترامپ مدعی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 تقلب بزرگی شده و زمینه آن با رای‌گیری پستی فراهم شده است. در این راستا در روز نخست کنفرانس محافظه‌کاران ترامپ بیشترین ستایش را از سوی هم‌حزبی‌هایش داشت. سناتور تد کروز از تگزاس گفت: «بگذارید چیزی به شما بگویم. دونالد ترامپ جایی نمی‌رود.» حتی سناتور میچ مک‌کانل که احتمال داده می‌شد در استیضاح دوم رای به محکومیت دونالد ترامپ بدهد، هفته گذشته به فاکس نیوز گفت: اگر ترامپ در سال 2024 نامزد شود، او از نامزدی‌اش حمایت خواهد کرد.
تاکنون ترامپ برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 بسیار مصمم نشان داده است. در حالی که برخی دستیاران انتظار دارند وی در نهایت با این پیشنهاد روبه‌رو نشود، اما نظرات وی می‌تواند در مهمانی جمهوری‌‌خواهان بسیار موثر واقع شود یا اینکه اصلا خود بازیگر اصلی این مهمانی شود.
مت شلاپ، رئیس اتحادیه محافظه‌کاران می‌گوید: هیچ وقت به اینکه دوباره جورج دبلیو بوش نامزد شود، توجهی نشد. اما ترامپ در جایگاه متفاوتی قرار دارد و او همچنان در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است و ممکن است برای انتخاب مجدد به وی رای بدهند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/262282/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

طبیعت زیبای لرستان

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کره برای ترغیب جوانان به ازدواج

تصاویری از خودسوزی یک نفر مقابل دادگاه ترامپ

شولتس: جنگ اوکراین احتمالا چندین سال طول می‌کشد

هنیه برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

آمریکا اولین اورانیوم غنی شده 90 کیلویی را تولید کرد

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

تفال/ تاب بنفشه می دهد طره مشک سای تو

زباله های فضایی در مریخ

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

خانواده های اسرای صهیونیست بزرگراه اصلی تل آویو را بستند

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

حمله به یک پایگاه نظامی عراق