ایران پرسمان

آخرين مطالب

بازگشت جانی تحریم تحلیل روز

بازگشت جانی تحریم
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«ریچارد نفیو» طراح تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوران ریاست‌جمهوری اوباما به عنوان معاون «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران انتخاب شد. اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» از انتخاب نفیو به عنوان معاون «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران خبر داد. 
به گزارش «وطن‌‌امروز»، نفیو از معماران شبکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دولت اوباما و نویسنده کتاب «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» است. این مذاکره‌کننده پیشین ایالات‌متحده در زمان مذاکرات منتهی به برنامه جامع اقدام مشترک- برجام- با ایران، محقق ارشد دانشگاه کلمبیا و تحلیلگر ارشد بروکینگز است. نفیو همچنین از چهر‌‌ه‌‌های اصلی تیم پشتیبانی مذاکره‌کنندگان توافق هسته‌ای ایران در امور تحریم‌ها در وین بوده و پیش از آن، به‌مدت 10 سال مسؤول امور ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید و قائم‌مقام هماهنگی سیاست تحریم در وزارت خارجه‌ آمریکا بوده است. پیوستن ریچارد نفیو به دولت بایدن در شرایطی است که دولت آمریکا تلاش دارد با اهرم تحریم‌های گسترده‌ای که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده، با تحت فشار گذاشتن ایران، به توافقی گسترده‌تر از برجام که در حقیقت هدف نهایی تیم ترامپ- پمپئو بود، دست یابد. این انتصاب به معنای آن است که دولت جدید آمریکا می‌خواهد دور جدیدی از تحریم‌های هوشمند ضدایرانی را در دوره جو بایدن اعمال کند. ترامپ پس از خروج از توافق هسته‌ای ضمن باز اعمال تحریم‌های قبلی، تحریم‌های جدیدی نیز وضع کرده و شناسه تحریم‌های هسته‌ای ایران را نیز به تروریسم تغییر داد. در این شرایط انتصاب نفیو توسط بایدن با هدف مدیریت و استفاده بهینه از این تحریم‌ها ارزیابی می‌شود. 
 نفیو در کتاب معروف خود «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» به تشریح چارچوب فکری و عملی‌اش در طراحی تحریم‌ها علیه ایران با هدف افزایش تأثیر و موفقیت آنها پرداخته است. در آغاز این کتاب که سال 2017 توسط دانشگاه کلمبیا منتشر شد- و مهم‌ترین کتاب در زمینه‌ تحریم به شمار می‌رود- در معرفی او می‌خوانیم:
«ریچارد نفیو به‌مدت 10 سال مسؤول امور ایران در شورای امنیت ملی در کاخ سفید بوده است. وی مسؤول تیم خاورمیانه و اداره امنیت بین‌الملل و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در وزارت امور خارجه ایالات‌متحده طی سال‌های 2011- 2008 بوده است که هماهنگی سیاست تحریم‌ها را دنبال می‌کرده است». نفیو در صفحه 41 کتاب «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» به صراحت هدف از اعمال تحریم را درد و رنج برای مردم کشور هدف و تحت تحریم می‌داند. او در این رابطه می‌نویسد: «اعمال درد و فشار در یک کشور هدف، در تحریم‌ها اگر بخواهد فارغ از آثار آن درد و نیز امکان تفوق اعمال درد انجام شود، هیچ نتیجه‌ خاصی در بر نخواهد داشت. به ‌عبارت بهتر، طراح تحریم باید بداند که این درد چه نتایجی را به دنبال می‌آورد و آمادگی برداشتن فشار در زمانی که کشور هدف رفتارش را تغییر می‌دهد را داشته باشد». 
نفیو سال گذشته هم طی گفت‌وگویی با انتقاد از سیاست‌های ترامپ عنوان کرد: تحریم‌ها می‌تواند بخش مفیدی از سیاست خارجی باشد اما تنها در صورت ادغام در یک استراتژی کامل و آن هم با در نظر گرفتن جنبه‌های دیپلماسی، همکاری بین‌المللی و تقویت فشار. ریچارد نفیو در آغاز پاندمی کرونا و تاثیر تحریم‌ها در راه مبارزه ایران با «کووید-19» در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی اذعان کرد: تحریم‌های آمریکا دادوستد با ایران را چنان مشکل کرده که حتی اقلامی مانند دارو و غذا را که قانونا مجاز به دریافت آنهاست، نمی‌تواند دریافت کند. 
معاون جدید «رابرت مالی» درباره شروع فعالیت‌های خود که با تمرکز بر تحریم‌های ضدایرانی بود، می‌گوید: اوایل کار، حدود سال 2007، با یکی از روسایم درباره سرعت برپایی سانتریفیوژها در ایران صحبت می‌کردیم که گفتم به نظرم داریم بازی را می‌بازیم و سرعت‌مان به اندازه آنها نیست. رئیسم گفت: «گوش کن! این بازی، یک بازی طولانی است. یک بازی خیلی طولانی. کار حتی شاید تا زمانی که تو از دولت خارج شده باشی هم تمام نشود. پس نگران کوتاه‌مدت نباش، فقط مطمئن باش از قافله عقب نمی‌مانیم». به نظرم احساس من راجع به تحریم‌ها هم همین بود. هیچ وقت فکر نکردم داریم بازی را واگذار می‌کنیم. بعضی مواقع فکر می‌کردم تحریم‌ها بهتر جواب می‌دهند و گاهی بدتر. اما تنها زمانی که واقعا نگران بودیم، اواسط سال 2013 بود و آن هم به 2 دلیل؛ اول اینکه بالاخره موفق شده بودیم به تولید و صادرات نفت ایران ضربه بزنیم. این اقدام بزرگی بود و باید آن ‌را نگاه می‌داشتیم برای زمانی که امکان واقعی سوق دادن ایران به سمت فضاهای دیپلماتیک را داشته باشیم. به نظرم این گلوله‌ای بود که خرجش کردیم و حالا یا باید جواب می‌داد یا تنها گزینه پیش ‌روی ما، تحریم‌های بسیار شدید می‌بود که بر مسائل بشردوستانه تاثیر می‌گذاشتند. گفتنی است پس از انتصاب رابرت مالی به عنوان مسؤول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، برخی مقامات دولت روحانی و رسانه‌های حامی دولت از این انتصاب استقبال کرده ‌بودند! به عنوان نمونه حسام‌الدین آشنا در واکنش به انتخاب احتمالی رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با ذوق‌زدگی در توئیتی نوشته بود: انتخاب احتمالی رابرت مالی حامل پیامی روشن درباره یک رویکرد کارآمد برای حل سریع و موثر مناقشه است. 
رابرت مالی به عنوان مدیر گروه بین‌المللی بحران در آخرین گزارش این اندیشکده به صورت شفافی نظراتش را درباره توافق هسته‌ای بیان کرده است. به عنوان مثال گروه بحران در 26 دی‌ماه امسال (حدود 2 هفته قبل از انتصاب رسمی رابرت مالی) در گزارشی با عنوان «پنجمین سال اجرای برجام، تولدی دوباره» ناراحتی خود از قدرت گرفتن صنعت هسته‌ای ایران را اعلام می‌کند. گروه تحت نظر رابرت مالی به صراحت شروع غنی‌سازی 20 درصد ایران و مصوبه مجلس - اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران- درباره محدود کردن فعالیت بازرسان را نگران‌کننده می‌داند. 
گروه بحران در این گزارش در نهایت در ارائه راه‌حل باز هم همان حرف‌های دولت ترامپ را با ادبیاتی جدید تکرار می‌کند. 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/263012/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

نحوه مصاحبه ایلان ماسک با افراد جدید هنگام استخدام

ویدیویی با بازدید میلیونی؛ تمساح‌ها از چه چیزی وحشت دارند؟

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند

تعرض بیش از 430 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی

گسترش خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

گوناگون/ در این شهر هیچ کولری روشن نمی‌شود!

کشتن کفتار توسط شیرهای عصبانی

تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر «تل شیطان»

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

مهاجری خطاب به ذوالنور: از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب‌کشی کنید

یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

طلوع زیبا و بارانی همراه با صدای نقاره‌ها در حرم مطهر رضوی

تعادل موقع موتور سواری یعنی این!

واکنش سردار فدوی درخصوص احتمال ورود سپاه به صنعت خودروسازی: هرجا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کنیم

علی لاریجانی پیام داد

ایران دفعه بعد، 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟

نقوی حسینی: پایداری‌ها از اصطلاح «پشم» خیلی ناراحت شدند

برخورد خشن با دانشجویان آمریکایی معترض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در شمال رفح

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

4 گوشه دنیا/ جزیره‌ای که مرگ در آن فراموش می‌شود!

در صورت بلعیدن اجسام خارجی توسط کودکان چه واکنشی باید داشته باشید؟

حرکت جنون‌آمیز مرد جوان وسط خیابان؛ نشستن روی سقف خودرو!

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

تو که با عاشقان درد آشنایی

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

روسیه: توافقنامه‌های امنیتی با ایران و 3 کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد موفقیت‌آمیز بود؛ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل و ارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها