ایران پرسمان

آخرين مطالب

ادبیات داستانی ترکیه؛ آشنای ناشناخته خردنامه

ادبیات داستانی ترکیه؛ آشنای ناشناخته
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / آثار داستانی ادبیات ترکیه امروز برای مخاطبان ایرانی آشناست، در سال‌ها اخیر آثار قابل توجه و پرشماری از نویسندگان ترک زبان به فارسی برگردانده شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است، با این حال و با وجود شباهت‌های فرهنگی میان ایران و ترکیه، شناخت ما از ادبیات ترک نه تنها کامل نیست بلکه در مواردی به بیراهه رفته است.
این هفته به مناسبت درگذشت یاشار کمال که او را پدر رمان نویسی ترکیه می دانند، با آثاری از این سرزمین آشنا شوید که نمایندگان خوبی برای معرفی ادبیات امروز ترکیه هستند.
جزیره‌ آقا کمال
یاشار کمال، با نام رسمی کمال صادق گوکچلی، 6 اکتبر 1923 در روستایی کردنشین متولد شد. دوران کودکی را در تنگدستی و سختی پشت سر گذاشت و کودکی 5 ساله بود که در یک تصادف یک چشم خود را از دست داد.
پس از آن شاهد قتل پدرش شد و دیدن قتل پدر چنان تاثیر تلخی بر کمال گذاشت که او را به لکنت زبان مبتلا کرد و پس از هفت سال از این لکنت رهایی یافت.
یاشار کمال در 9 سالگی به مدرسه رفت، در سال 1940 در سایه برقراری ارتباط با نویسندگان و دست اندرکاران مجله چبغ یعنی بهمن که در آدانا منتشر می شد، اشعار خود را در این مجله به چاپ رساند و اولین داستان خود را در سال 1944 زمانی که در سربازی بود نوشت. نوشتن فکاهی و انجام مصاحبه برای روزنامه جمهوریت یکی از نقاط حساس زندگی هنری کمال به شمار می‌رود.

ایران پرسمان


اولین رمان او در سال 1955 با نام اینجه ممد او را به شهرت رساند و پس از آن نزدیک به 50 کتاب مشتمل بر قصه، رمان، فکاهی و مصاحبه را به چاپ رساند که به بسیاری از زبان های دنیا ترجمه شد.
کمال در سال 1973 نامزد جایزه‌ نوبل ادبیات شد و در سال 1977 جایزه‌ صلح ناشران و کتاب‌فروشان آلمان را از آن خود و در سال 2008 نشان ویژه ریاست جمهوری ترکیه را دریافت کرد.
از آثار یاشار کمال که به فارسی ترجمه شده است می‌توان به کتاب‌های اگر مار را بکشند، آن سوی کوهستان، تنهایی، قصه جزیره سه گانه، قهر دریا، پرندگان نیز رفتند، درخت انار روی تپه، پیت حلبی، زمین آهن است و آسمان مس اشاره کرد.
وی در 28 فوریه 2015، 10 اسفند 1393، درگذشت.

ایران پرسمان


مجموعه قصه جزیره ، شامل سه کتاب است که در زمان های متفاوت منتشر شده اند در عین حال که به هم پیوسته هستند، می توان جداگانه آن ها را خواند.
بنگر فرات خون است، اولین کتاب از این مجموعه است، قصه آن در روستایی اتفاق می افتد که شاهد وقایع جنگ‌های ترک‌ها و یونانی‌هاست.

ایران پرسمان


آب خوردن مورچه، کتاب دوم این مجموعه و روایتگر فاجعه ای است که میلیون ها انسان را از سرزمین شان می راند و اکنون این انسان های رانده شده در تلاشند تا خود و هویتشان را باز یابند.

ایران پرسمان


خروس‌خوان، سومین کتاب از این مجموعه به شمار می‌رود و روایتی حماسی از زندگی انسان‌های پریشان و جنگ زده است که می‌کوشند جزیره‌ای را به سرزمین دوم خود تبدیل کنند.

ایران پرسمان


داستان‌های یاشار کمال اکثراً در روستاهای کشورش رخ می‌دهد اما روستایی‌نویسی او برای خواننده کتاب از هر ملیتی که باشد قابل درک است. مجموعه سه گانه جزیره ، قرار بود جلد چهارمی نیز داشته باشد که هنوز به فارسی ترجمه نشده است.
این مجموعه با ترجمه علیرضا سیف‌الدینی در سه جلد، توسط نشر ققنوس منتشر شده است.
بازی خطرناک آقای آتای
اغوز آتای، یکی از مهم‌ترین نویسندگان ادبیات ترکیه و از پیشگامان رمان‌ مدرن در این کشور است. او در سال 1934 در کاستامونوی ترکیه متولد شد. پدرش قاضی و عضو حزب جمهوری‌خواه بود. آتای دوران کودکی خود را در آنکارا گذراند، در دانشگاه استانبول در رشته مهندی عمران تحصیل کرد و عضو هیئت‌علمی این دانشگاه شد.
رمان جدا افتاده ، اولین رمان آتای در سال 1971 منتشر شد، این کتاب مشهورترین اثر اوست که در نظرسنجی یونسکو به‌عنوان برجسته‌ترین رمان ادبیات قرن ترکیه انتخاب شد. این کتاب تاکنون به زبان های گوناگون ترجمه شده است.

ایران پرسمان


پس از انتشار آثار او بود که بسیاری از نویسندگان ترک‌زبان به شیوه‌های جدید روی آوردند و جریان جدیدی در ادبیات ترکیه شکل گرفت.
اغوز آتای سپتامبر سال 1997 براثر تومور مغزی و پیش از آنکه بتواند آخرین کتاب خود را به پایان برساند درگذشت.
بازی های خطرناک اثر او از شکست و تحول سخن می‌گوید و روایت حکمت بنول در دوران جنگ است، مردی که احساس می‎‌کند کسانی که حاکم بر جامعه هستند، در برابر مشکلات موجود در جامعه و اتفاقات با مردم صادق نیستند و این موضوع خطرناک است. آنها به گونه ای در شرایط مختلف واکنش نشان می‌دهند که انگار آنها در حال بازی هستند و این بازی را تا جایی ادامه می دهند که خطرناک است. آتای در بازی خطرناک این شرایط خطرناک و نحوه واکنش افراد با آنها را به وضوح بیان می کند.
این کتاب با ترجمه عین‌له غریب، در 864 صفحه توسط نشر نگاه منتشر شده است.

ایران پرسمان


بادبادک‌های فریده خانم
فریده چیچک اوغلو ، از نویسندگان معاصر ترکیه در سال 1951 در آنکارا متولد شد، پس از آنکه تحصیلاتش را در آمریکا به پایان رساند، به ترکیه برگشت و در دانشگاه میدل ایست به تدریس مشغول شد.
در سال 1980 پس از کودتای نظامی در کشورش، چیچک اوغلو بازداشت و به زندان محکوم می شد و چهار سال از عمرش را در زندان‌های سیاسی ترکیه می گذراند. پس از آزادی معماری را کنار گذاشت و به نویسندگی روی آورد. او تاکنون چند اثر داستانی منتشر کرده که برخی از آن‌ها به فارسی هم ترجمه شده‌اند. چند فیلم نامه نیز نوشته است که مشهورترین‌شان با عنوان سفر امید در سال 1991 برنده جایزه اسکار برای بهترین فیلم خارجی شد. وی تا سال‌های اخیر ویراستار ناشران صاحب نام ترکیه بود.

ایران پرسمان


داستان نگذار به بادبادک‌ها شلیک کنند، روایتی تخیلی از دوران زندان اوست و درباره نامه‌های به مقصد نرسیده یک پسر کوچک است. باریش در زندان زنان بزرگ شده چون مادرش زندانی است و او بیرون از زندان کسی را ندارد. او در طول سال‌ها، به زندگی در زندان خو کرده است و در میان زندانیان، بیش از همه، به اینجی وابسته است اما اینجی آزاد می‌شود و باریش، غمگین از دوری اینجی، مرتب برایش نامه می‌نویسد اما نامه‌هایش به اینجی نمی‌رسد.
این داستان در قالب نامه‌نگاری است، نامه‌های باریش به اینجی نوشته شده که حکایت بند زنان زندان‌های ترکیه را در خود دارد.
نگذار به بادبادک‌ها شلیک کنند رمانی برای نوجوانان است، که در 120 صفحه توسط فرهاد سخا ترجمه شده و به همت نشر ماهی در قطع جیبی، به چاپ رسیده است.

ایران پرسمان


لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/263585/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون