ایران پرسمان

آخرين مطالب

هیاهوی سیاسی در پاکستان، عمران‌خان از سد مخالفان عبور می‌کند؟ جهان ما

هیاهوی سیاسی در پاکستان، عمران‌خان از سد مخالفان عبور می‌کند؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / تحولات پیرامون نتایج انتخابات اخیر مجلس سنای پاکستان و اعتراض دولت به کسب آرای مشکوک توسط نامزدهای اپوزیسیون، صحنه‌ای دیگر از رویارویی حزب حاکم و جناح مخالف را بوجود آورده و قرار است عمران‌خان برای غلبه بر جبهه مخالفان، در جلسه کسب رای اعتماد از مجلس پاکستان شرکت کند.
عمران‌خان نخست وزیر پاکستان در واکنش به پیروزی نامزد مشترک اپوزیسیون در برابر نامزد حزب حاکم برای کسب کرسی مجلس سنا از حوزه پایتخت، ائتلاف جناح مخالف موسوم به "جنبش دمکراتیک پاکستان" را به خرید آراء از برخی از نمایندگان حزب حاکم و فسادمالی متهم کرد.
وزرای دولت پاکستان نیز با حمایت از مواضع نخست وزیر، احزاب اپوزیسیون متشکل از حزب مسلم لیگ نواز، حزب مردم و جمعیت علمای اسلام را به تبانی و طرح برنامه مخفی برای کسب رای پیروزی نامزد مشترک اپوزیسیون مقصر دانستند.
تشدید تنش‌های فعلی سیاسی میان دولت و جناح مخالف در پاکستان با طرح چالش برانگیز عمران‌خان برای برگزاری جلسه کسب رای اعتماد به خود از مجلس ملی، وارد مرحله جدید شد.
نخست وزیر پاکستان قرار است در جلسه ویژه مجلس ملی با حضور تمامی نمایندگان حزب حاکم و احزاب مؤتلفه با دولت شرکت کند و با کسب رای اعتماد از نمایندگان، اپوزیسیون را به چالش بکشاند و ثابت کند که جناح مخالف دست به تقلب انتخاباتی زده است.
عمران‌خان پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات اخیر مجلس سنای پاکستان در سخنانی که از تلویزیون ملی این کشور پخش شد ، جنبش دمکراتیک متشکل از احزاب مخالف دولت را به چالش فراخواند و گفت که وی در صورت عدم کسب رای اعتماد از مجلس ملی، دولت خود را منحل و به کرسی‌های اپوزیسیون خواهد پیوست.
نخست وزیر پاکستان امروز درحالی برای کسب رای اعتماد به مجلس ملی خواهد رفت که هیچ یک از نمایندگان اپوزیسیون به مجلس نخواهد رفت و حزب جماعت اسلامی نیز اعلام کرده که به عمران‌خان رای اعتماد نخواهد داد.
«مولانا فضل الرحمان» رهبر جنبش دمکراتیک پاکستان که به همراه دیگر اعضای جناح مخالف همزمان با نشست امروز مجلس این کشور برای رای اعتماد به نخست وزیر، در شهر "سکهر" واقع در جنوب پاکستان گردهم آمده‌اند، اعلام کرد: هیچ یک از نمایندگان جناح مخالف در مجلس حضور نخواهد یافت و در حقیقت پیروزی اپوزیسیون بر رقیب حزب حاکم در انتخابات مجلس سنا، عدم صلاحیت دولت عمران خان را ثبات کرده است.
براساس قانون اساسی پاکستان، دولت و یا شخص نخست وزیر برای رای اعتماد از مجلس ملی که تعداد کرسی نمایندگان آن 342 نفر است، باید 172 رای موافق کسب کند. تعداد نمایندگان حزب تحریک انصاف به عنوان حزب حاکم پاکستان و سایر احزاب متحد در مجموع 180 کرسی و تعداد کرسی‌های نمایندگان جناح مخالف 160 است.
در عین حال عمران خان و حزب تحریک انصاف نسبت به کسب رای کامل اعتماد از نمایندگان مجلس ملی پاکستان اطمینان دارند و معتقدند که رای اعتماد مجدد بیانگر طرح غیرقانونی اپوزیسیون علیه نظام دمکراتیک در پاکستان و فرار از احتساب قضایی خواهد بود.
ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند که پیشقدمی عمران خان برای جلسه رای اعتماد مجلس ملی حکایت از پایه‌های لرزان دولت در مقابل اپوزیسیون است، موضوعی که حتی نخست وزیر پاکستان نیز به اذعان کرد و گفت که دست کم 16 نفر از نمایندگان حزب حاکم در انتخابات اخیر مجلس سنا رای خود را به جای نامزد حزب حاکم، برای نامزد مشترک اپوزیسیون انداختند.
منابع خبری نوشتند: پس از چالش رای اعتماد به نخست وزیر، حضور نمایندگان جدید مجلس سنا برای انتخاب رئیس و نایب رئیس جدید این مجلس نیز به صحنه‌ای دیگر از تقابل دولت و اپوزیسیون تبدیل خواهد شد.
تنش‌های سیاسی در پاکستان درحالی تشدید شد که پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات 2021 مجلس سنای پاکستان از سوی کمیسیون انتخابات این کشور، در اتفاقی غیرمنتظره و با وجود قدرت‌نمایی حزب حاکم در برابر ائتلاف احزاب مخالف، نامزد اپوزیسیون توانست در برابر رقیب خود از حزب تحریک انصاف کرسی پایتخت را تصاحب کند.
در اتفاقی غیرمنتظره که به اعتقاد ناظران سیاسی پاکستان ضربه‌ای به موقعیت حزب تحریک انصاف به عنوان حزب حاکم این کشور تلقی می‌شود، «سید یوسف رضا گیلانی» نخست وزیر پیشین و نامزد مشترک جنبش دمکراتیک (ائتلاف احزاب مخالف) با شکست رقیب خود «عبدالحفیظ شیخ» وزیر دارایی و نامزد حزب حاکم، توانست کرسی مجلس سنا از پایتخت پاکستان را کسب کند.
گفتنی است که احزاب مخالف عضو جنبش دمکراتیک پاکستان (PDM) قرار است اواخر ماه جاری میلادی دست به تظاهرات بزرگ در اسلام‌آباد بزنند و آنان هدف خود را مقابله با آنچه که مخالفان بی‌کفایتی دولت عمران خان در مدیریت کشور و اعتراض به تقلب در انتخابات عمومی سال 2018 خواندند، اعلام کرده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/263719/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز