ایران پرسمان

آخرين مطالب

آخرین گمانه زنی از انتخابات 1400؛ نامزدهای کلیدی در هاله‌ای از ابهام سیاست روز

آخرین گمانه زنی از انتخابات 1400؛ نامزدهای کلیدی در هاله‌ای از ابهام
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا /هر چه به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نزدیک‌تر می‌شویم، بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره چهره‌های کلیدی جریان‌های سیاسی برای حضور در این انتخابات بیشتر می‌شود. با این وجود اسامی ‌نامزدهای قطعی انتخابات پیش‌رو هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
همزمان با نزدیک‌ شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، به نظر می‌رسد بازار این انتخابات گرم تر از قبل شده است و گمانه‌زنی‌ها درباره حضور برخی چهره‌های سیاسی در این انتخابات بیشتر شده است.
رسانه‌ها از طیف‌های سیاسی مختلف، طی شبانه روز گذشته اخبار انتخاباتی جدیدی را منتشر کردند که بیشتر آنها حاکی از داغ‌تر شدن تنور انتخابات 1400 است. همچنین گمانه‌زنی درباره حضور برخی چهره‌های سیاسی در این انتخابات بخش مهمی از خبرها و تحلیل‌های انتخاباتی رسانه‌ها را به خود اختصاص دادند.
بحث‌های رقابتی میان طیف‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا و باید و نبایدهای یک انتخاب اصلح نیز از دیگر محورهای خبری و تحلیلی در رسانه‌ها بود. 
مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا
در بررسی اخبار رسانه‌ها، رسانه‌های اعتدالی بیشتر به گمانه‌زنی‌ درباره حضور برخی چهره‌ها در انتخابات پرداختند. رسانه‌های اصلاح‌طلب هم بر خطی مشی‌های اصلاحات برای حضور در انتخابات تاکید کردند.
در این میان بحث‌های رقابتی در رسانه‌های اصولگرا داغ بود.
رسانه‌های اعتدالی
تلاش عارف برای برپایی ستاد انتخاباتی
تارنمای خبری و تحلیلی خبرآنلاین از تلاش عارف برای تدارک ستاد انتخاباتی خبر داد و نوشت:
** حسن رسولی، عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان می‌گوید، آقای عارف به صورت بالقوه نامزد انتخابات هستند و مقدمات ستاد ایشان هم فراهم شده است و بستگی به این دارد که شرایط پیش رو چگونه خواهد بود.
رسانه‌های اصلاح‌طلب
نامزدی جلیلی در غیاب رییسی
روزنامه شرق از بازگشت احتمالی سعید جلیلی در غیاب حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی از جناح اصولگرا برای انتخابات 1400 خبر داد و نوشت:
** قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی و علی نیکزاد هم به گزینه‌های شورای وحدت اصولگرایان اضافه شدند.
** این سه فرد از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری‌اند که می‌توانند هم‌زمان گزینه هر دو جریان جبهه پایداری و شورای وحدت هم باشند. در میان اینها شانس سعید جلیلی از همه بیشتر است.
همبستگی بیشتر اصلاح‌طلبان در مقایسه با اصولگرایان
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان سه گام اصلاح‌طلبان برای انتخاب کاندیدا در انتخابات، بر هماهنگی بیشتر اصلاح‌طلبان برای رسیدن به اجماع بر سر یک نامزد در مقایسه با اصولگرایان نوشت و تاکید کرد:
** اصلاح‌طلبان قصد دارند در چارچوب نهاداجماع‌سازشان که همان «جبهه اصلاحات ایران» باشد، تصمیمات را بر اساس سازوکارهای از پیش تعیین شده اتخاذ کنند.
** برخی ناظران می‌گویند باتوجه به آنچه همین هفته‌ای که گذشت در مورد سیدحسن خمینی مطرح شد و نیز باتوجه به مشی و روش شورای نگهبان در مواجهه با بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، احتمالا این جریان سیاسی دیگر کاندیدای شاخصی در دست نخواهد داشت.
** برخی دیگر از ناظران هم تأکید دارند چنانچه چهره‌های مطرح وارد میدان شوند، باتوجه به احتمال مشارکت اندک، احتمال توفیق اصلاح‌طلبان چندان بالا نیست.
** با این حال هرچقدر که اصولگرایان تاکنون بلاتکلیف و سردرگم نشان داده‌اند و اختلافات ریز و درشت‌شان عیان شده، اصلاح‌طلبان دست‌کم با یکدیگر مشکل چندانی ندارند و به‌نسبت منسجم پیش‌روی می‌کنند؛ در نتیجه امید به دستیابی به کاندیدای واحد ازجانب اصلاح‌طلبان بسیار است.
لزوم جدایی مذاکرات از انتخابات
روزنامه آرمان ملی در یادداشتی با عنوان مذاکرات را از انتخابات جدا کنیم، ضمن تاکید بر اهمیت مذاکره برای لغو تحریم‌ها، از گره زدن مذاکرات با انتخابات انتقاد کرد و نوشت:
** به نظر می‌رسد باید موضوع انتخابات را از مذاکرات جدا کنیم و 80 میلیون ایرانی از مذاکره‌کنندگان حمایت کند. مذاکره‌کنندگانی که به خاطر ملت مذاکره می‌کنند و هدفشان لغو تحریم‌هاست، نه رقابت‌های انتخاباتی.
اهمیت مشارکت در انتخابات
خبرگزاری ایسنا به نقل از محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره اهمیت مشارکت در انتخابات نوشت:
** عدم مشارکت در انتخابات در حقیقت همان چیزی است که دشمن می خواهد.
**مشارکت در انتخابات پروژه رنگ باخته دشمن را نقش بر آب می‌کند.
چندوچون حضور حزب اعتماد ملی در انتخابات
خبرگزاری ایلنا به نقل از اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی، در گفت‌وگو با این رسانه نوشت:
** حزب اعتماد ملی ماه‌هاست که در حال فعالیت‌های انتخاباتی است و به دنبال این هستیم که نحوه و مکانیزم ورود به انتخابات را بررسی کنیم.
** با جبهه اصلاحات ایران همکاری می‌کنیم اما این همکاری منافاتی با فعالیت حزبی نخواهد داشت. بر همین اساس در فراخوانی اعلام شد که افرادی از حزب اعتماد ملی نامزد انتخابات خواهند شد. نهایتاً حزب تصمیم خود را تا پایان این هفته خواهد گرفت.
** اگر احساس کنیم جبهه اصلاحات ایران قصد تک‌روی دارد و نحله‌های فکری و سایر دیدگاه‌ها را مد نظر قرار ندهد، ممکن است حزب اعتماد ملی به تنهایی در انتخابات ورود پیدا کند اما در مجموع راهبرد حزب اعتماد ملی برای انتخابات، همکاری و هماهنگی با جبهه اصلاحات ایران است.
انتقاد از تمایل برخی چهره‌ها برای نامزدی در انتخابات
پایگاه خبری «نامه نیوز» به نقل ازمحمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا، درباره کاندیداتوری برخی افراد برای انتخابات نوشت:
** برخی برای افزایش رتبه سیاسی خود نامزد می‌شوند.
** چهره‌های اصلی احتیاط می‌کنند تا اعتبارشان خدشه‌دار نشود.
**برخی خودشان را با نامزدهای انتخاباتی در ادوار قبل که شایستگی نداشته و در مناظرات مضحکه شدند مقایسه کرده و تصور می‌کنند که باید نامزد شوند.
رسانه‌های اصولگرا
انتقاد جوان از رویکرد جهان‌صنعت به کاندیدا نشدن سیدحسن خمینی
روزنامه جوان در مطلبی با عنوان حمله روزنامه اصلاح‌طلب به سید حسن خمینی، به انتقاد از گزارشی در روزنامه جهان صنعت پرداخت که در آن به بررسی زوایای صرف‌نظر کردن سیدحسن خمینی از کاندیداتوری برای انتخابات پرداخته شده است. جوان در انتقاد از جهان‌صنعت می‌نویسد:
**روزنامه اصلاح‌طلب «جهان صنعت» سید حسن خمینی را یک «محافظه‌کار بازنده» نامید.
** جهان صنعت تلاش کرده به تحلیل و بررسی توصیه رهبری به سید حسن خمینی برای عدم کاندیداتوری در انتخابات بپردازد، اما در واقعیت، عصبانیت از واژه‌های نوشتار هویداست.
** حملات به سید حسن از سوی حامیان سابق، قابل پیش‌بینی بود. روشن بود که سید حسن برای بیشتر اصلاح‌طلبان ابزار اقدام سیاسی است.
** پذیرش دلسوزی پدرانه رهبر انقلاب از سوی سید حسن خمینی و اعلام برادرش یاسر خمینی مبنی بر اینکه او تصمیم «قطعی» برای کاندیدا نشدن گرفته است، باعث شد تا بازی اصلاح‌طلبان به هم بخورد.
** شاید حالا حسن خمینی تصویر روشن‌تری از جریان اصلاحات به دست آورده باشد.
نامزدی سیدحسن از اعتبار بیت می‌کاست
روزنامه صبح‌نو در گزارشی با اشاره به عدم کاندیداتوری خمینی جوان به توصیه رهبری نوشت:
** مدتی بود که اصلاح‌طلبان برای راضی کردن سیدحسن خمینی به نامزدی در انتخابات‌1400 مشغول تبلیغات وسیع بودند و سعی داشتند با محور قرار دادن کلیدواژه‌هایی نظیر «همه با هم» کمپین انتخاباتی او را داغ کنند.
** اصلاحات اینگونه می‌نمود که نواده امام همان نامزد ناب اصلاح‌طلبان برای انتخابات است.
** در کشور جایگاه‌ها و مرتبت‌های ویژه‌ای وجود دارند که در میان مردم صاحب اعتبار و وزانت اند و به همین دلیل، روا نیست متصدیان این جایگاه‌ها در معادلات معمول سیاسی، ورود کنند.
** سیدحسن خمینی نیز به‌دلیل انتساب به حضرت امام خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، دارای چنین شأنی است و بابت همین، ورود او به عرصه سیاسی اصلا به مصلحت نیست.
مقایسه رفتارهای انتخاباتی احمدی نژاد با سلطنت‌طلبان
روزنامه سیاست روز در یادداشتی با عنوان احمدی‌نژاد هر روز بدتر از دیروز، از سبقت احمدی نژاد از سلطنت‌طلبان نوشت و افزود: 
** آنچه که احمدی‌نژاد در پی آن است، حاشیه‌سازی و هزینه‌تراشی برای نظام است و اینکه وی افشای برخی حرف‌های مگو را به آستانه انتخابات معطوف می‌کند،‌ نشانه این است که وی می‌خواهد نامش را در اخبار بالا نگه دارد.
**فائزه هاشمی دختر مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس دولت سازندگی، در یکی از شبکه‌های اجتماعی خبر داد که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور سابق از وی برای پذیرش معاون اولی‌ خود دعوت کرده است.
** این اظهارات با تکذیب دفتر احمدی‌نژاد مواجه شد اما بررسی مواضع و عملکرد احمدی‌نژاد با توجه به آنچه برخی نزدیکان سابقش می‌گویند نشان از این دارد که وی مواضعی همراه با ضدانقلاب اتخاذ کرده و نگاه‌های او با اعتقادات براندازان تفاوت چندانی ندارد.
کیهان و انتقاد دوباره از شرق
روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان از ادعای ختم انقلاب تا جعل پشتوانه انقلابی برای نامزدها، به انتقاد از رویکرد روزنامه اصلاح‌طلب شرق در حمایت از کاندیداتوری برخی چهره‌ها برای انتخابات 1400 پرداخت و نوشت:
** روزنامه زنجیره‌ای غربگرا که چند سال قبل مدعی ختم انقلاب شد، حالا در حمایت از نامزدی افرادی مثل علی مطهری، سیدحسن خمینی و محسن هاشمی تیتر می‌زند «چهره‌های انتخاباتی با پشتوانه انقلابی»!
کاندیداتوری عارف
خبرگزاری مهر گفت‌وگویی را با محمدرضا خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، منتشر کرد که به آغاز فعالیت انتخاباتی محمدرضا عارف اختصاص دارد، خباز در این گفت‌وگو می‌گوید:
** از شعار انتخاباتی «عارف» خبر ندارم، اما از آمادگی او برای کاندیداتوری و آغاز فعالیت‌های انتخاباتی‌شان اطلاع دارم.
** عارف در سال 92 نامزد انتخابات شد اما برای اینکه آرا متفرق نشود، به پیشنهاد محمد خاتمی از عرصه انتخابات کناره‌گیری کرد. البته آنچه اتفاق افتاد از نظر ما اتفاق خوبی بود؛ بنابراین این دوره هم حضور خواهد داشت.
** از آنجا که عارف به عملکرد قانونی مقید است تا پیش از ثبت‌نام رسمی چیزی اعلان نخواهد کرد.
حمایت اصلاح‌طلبان از رییسی!
پایگاه خبری تحلیلی مشرق در گزارشی با عنوان حتی اصلاح طلبان هم از رییسی حمایت خواهند کرد، به نقل از لطف‌الله فروزنده عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، نوشت:
** هنوز نامزد اصلی جبهه اصولگرایان مشخص نشده اما مردم اقبال زیادی به آیت الله رئیسی دارند و اگر او حضور پیدا کند، محور و عامل وحدت برای کل نیروهای انقلابی است.
**اختلاف ها و جناح بندی‌ها با ورود وی از بین خواهد رفت و حتی اصلاح طلبان از رییسی حمایت خواهند کرد.
شکست نقشه اصلاح‌طلبان!
تارنمای خبری صراط نیوز در گزارشی با عنوان نقشه‌ دیرینه یک جریان سیاسی برای نوه امام خمینی(ره) در پاسخ به این پرسش که چرا رهبر انقلاب کاندیداتوری سیدحسن خمینی را به صلاح ندانستند؟ نوشت:
** برخی جریانات سیاسی،‌ طراحی چندلایه‌ای را برای سیّدحسن خمینی درنظر داشتند که فارغ از نتایج این طراحی برای طراحان، برای نوه امام(ره) حاصلی جز کاستن از جایگاه و اعتبار و ورود به حواشی بی‌انتها نداشت.
** چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب سعی می‌کردند با استفاده از القاب و عناوینی چون «آیت‌الله» و «علامه» برای سیّد حسن خمینی، اهداف خود را پیش ببرند و با قرار دادن وی در لیست انتخاباتی خود، بار دیگر دوگانه «بیت امام- حاکمیت» را راه بیاندازند.
نگاهی به کاندیداتوری نمایندگان مجلس
خبرگزاری دانشجو در گزارشی با عنوان چه افرادی از بهارستان سودای پاستور را دارند؟ / باز احساس تکلیف!، به انتقاد تلویحی از کاندیداتوری نمایندگان مجلس پرداخت و نوشت:
** چند تن از نماینده‌های مجلس با اعلام کاندیداتوری خود در انتخابات 1400 در حال گرم کردن تنور انتخابات ریاست جمهوری هستند.
** اما پرسشی که به وجود می‌آید این است که چه اتفاقی افتاده است که این افراد قصد دارند از پله نمایندگی مجلس پرشی به صندلی ریاست جمهوری بزنند؟
** اگر بخواهیم به طور خوشبینانه به این سوال پاسخ دهیم باید به جمله معروف کاندیدای انتخابات‌ها اشاره کنیم «احساس تکلیف کرده ام.»
** در نهایت باید گفت انتخابات ریاست جمهوری، انتخاباتی است که می‌تواند سرنوشت چهارساله کشور را رقم بزند یعنی باید فردی پای در این عرصه بگذارد که از تمام جهات حرفی برای گفتن داشته باشد و بتواند به درستی کشور را راهبری کند از این جهت افراد ابتدا باید شرایط خود را بسنجند و دریابند که آیا لایق این جایگاه هستند یا نه؟ و فقط به فکر قدرت طلبی هستند.
نامزد نشدن سیدحسن؛ شکست برنامه‌های اصلاح‌طلبان!
تارنمای خبری‌وتحلیلی الف، سخنان بیژن مقدم تحلیلگر مسایل سیاسی، درباره ابعاد توصیه رهبر انقلاب به سیدحسن خمینی برای انتخابات 1400 را بازتاب داد و به نقل از وی نوشت:
** رهبر انقلاب باعث حفظ شأن بیت امام(ره) شدند.
** اصلاح‌طلبان روی ردصلاحیت سیدحسن خمینی حساب باز کرده بودند.
** رهبر انقلاب نخواستند صلاحیت او تأیید نشود تا برخی نیروها با استفاده از این موضوع با او بازی‌های سیاسی کنند و بگویند نوه امام(ره) ردصلاحیت شد، و مردم را تهییج کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/276935/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تکنیک حیرت‌انگیز یک عنکبوت برای شکار یک مورچه بزرگ در حال حرکت!

گوناگون/ ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین

کل کل اتوبوس مسافربری و یک پژو که منجر به تصادفی شدید شد!

پناهگاه فیل ها در کنیا

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

سخنگوی وزارت خارجه: افکار عمومی جهان بیدار شده است

عروس امام خمینی(ره) درگذشت

لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

نحوه مصاحبه ایلان ماسک با افراد جدید هنگام استخدام

ویدیویی با بازدید میلیونی؛ تمساح‌ها از چه چیزی وحشت دارند؟

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند

تعرض بیش از 430 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی

گسترش خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

گوناگون/ در این شهر هیچ کولری روشن نمی‌شود!

کشتن کفتار توسط شیرهای عصبانی

تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر «تل شیطان»

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

مهاجری خطاب به ذوالنور: از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب‌کشی کنید

یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

طلوع زیبا و بارانی همراه با صدای نقاره‌ها در حرم مطهر رضوی

تعادل موقع موتور سواری یعنی این!

واکنش سردار فدوی درخصوص احتمال ورود سپاه به صنعت خودروسازی: هرجا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کنیم

علی لاریجانی پیام داد

ایران دفعه بعد، 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟

نقوی حسینی: پایداری‌ها از اصطلاح «پشم» خیلی ناراحت شدند

برخورد خشن با دانشجویان آمریکایی معترض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در شمال رفح

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس