ایران پرسمان

آخرين مطالب

نوعی مورچه‌ برای تبدیل شدن به ملکه، مغز خود را کوچک می‌کند خردنامه

نوعی مورچه‌ برای تبدیل شدن به ملکه، مغز خود را کوچک می‌کند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - زومیت / نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد نوعی مورچه برای تبدیل شدن به ملکه مغز خود را کوچک می‌کند؛ ولی اگر موفق نشود، می‌تواند اندازه مغز را به حالت قبلی بازگرداند.
مورچه جهنده هندی (Harpegnathos saltator) استعدادهای بسیاری دارد. این بندپا که حدود یک اینچ طول دارد، در دشت‌های سیلابی سراسر هند یافت می‌شود و می‌تواند به‌طور عمودی در حد 10 سانتی‌متر بپرد و این توانایی را دارد که طعمه‌هایی را شکار کند که تقریبا دو برابر خود او هستند. علاوه‌ بر‌ این، این مورچه‌‌ی شگفت‌آور می‌تواند اندازه‌ی مغز خود را تنظیم کند.
به گزارش نیویورک‌ تایمز، در مطالعه‌ای که اخیرا در مجله‌ی Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است، دانشمندان دریافتند که مورچه‌های جهنده هندی می‌توانند تا حدود 20 درصد اندازه‌ی مغز خود را کوچک کنند و سپس طی چند هفته آن را به حالت اول برگردانند. حشرات دیگر از جمله زنبور عسل نیز دارای توانایی افزایش اندازه مغز خود هستند؛ اما مورچه جهنده هندی اولین حشره‌ای است که می‌تواند اندازه‌ی مغز خود را هم کاهش بدهد و هم افزایش. پژوهشگران مطالعه‌ی جدید می‌گویند ماده‌های این گونه مورچه از این توانایی برای آماده‌سازی بدن خود برای تولید مثل استفاده می‌کنند.
همچون بیشتر کلنی‌های مورچه، کلنی مورچه‌های جهنده هندی از یک ملکه، نرها برای تولید مثل و گروهی از کارگران که همه ماده هستند، تشکیل می‌شود. ملکه مطلوب‌ترین موقعیت را در کلنی دارد. ملکه‌ها نه‌تنها مورچه‌های کارگر را در خدمت خود دارند بلکه بیش از پنج برابر بیشتر عمر می‌کند. در یک کلنی معمولی، ملکه تنها عضو ماده‌ای است که اجازه‌ی تولید مثل دارد.
در بیشتر گونه‌های مورچه، ملکه‌ها متولد می‌شوند و ساخته نمی‌شوند؛ اما در مورچه‌های جهنده هندی، مورچه‌های کارگر نیز گاهی این فرصت را به دست می‌آورند که برای رسیدن به مقام ملکه با هم رقابت کنند. وقتی ملکه مورچه جهنده هندی می‌میرد، حدود 70 درصد از ماده‌های کلنی وارد نبردی می‌شوند که تا 40 روز طول می‌کشد. در این رقابت، رقبا یکدیگر را با شاخک‌های خود می‌زنند تا درنهایت گروهی متشکل از 5 تا 10 برنده ظاهر شود. برندگان باید سایر روزهای عمر خود را فقط صرف تولید فرزند کنند.

ایران پرسمان


در کلنی‌های گونه‌های دیگر مورچه، ملکه‌ها زاده می‌شوند؛ اما مورچه‌های جهنده هندی برای مادر شدن با هم می‌جنگند
به محض شروع رقابت، ترشح هورمون‌ها مورچه‌های رقیب را به سمت تغییرات فیزیولوژیکی شدیدی سوق می‌دهد که آن‌ها را به مورچه‌های ملکه‌مانند دارای قدرت تولید مثل به نام «گیمرگیت» تبدیل می‌کند. اندازه‌ی مورچه‌های کارگر و گیمرگیت‌ها مانند هم اما آناتومی آن‌ها بسیار متفاوت است. کلینت پنیک، استادیار زیست‌شناسی دانشگاه ایالتی کنساو در جورجیا و از نویسندگان مطالعه‌ی جدید می‌گوید: «اگر به داخل بدن آن‌ها نگاه کنید، می‌توانید تحولات عظیمی که آن‌ها متحمل می‌شوند، ببینید.»
دکتر پنیک و همکارانش آناتومی کارگران و گیمرگیت‌ها را با هم مقایسه کردند و دریافتند که تبدیل شدن به گیمرگیت نه‌تنها موجب شده بود تخمدان‌های مورچه‌های کارگر 5 برابر اندازه‌ی طبیعی شود، بلکه باعث شده بود مغز آن‌ها نیز حدود 20 درصد کوچک‌تر شود.
پژوهشگران از فناوری تصویربرداری به کمک لیزر برای مطالعه‌ی مغز گیمرگیت‌ها استفاده کردند و دریافتند که در جریان این دگرگونی‌ها، لوب‌های نوری مغز آن‌ها بیشترین مقدار کوچک شدن را تجربه می‌کند. دکتر پنیک علت این امر را ناشی از این واقعیت می‌داند که گیمرگیت‌ها در لانه‌های زیرزمینی خود به دید خوبی نیاز ندارند. دکتر پنیک می‌گوید: «آن‌ها در تاریکی کامل زندگی می‌کنند؛ بنابراین دلیلی برای حفظ توانایی پردازش سیگنال‌های بینایی ندارند.»
در مغز میانی کارگرانی که به گیمرگیت تبدیل شدند نیز کاهش چشمگیری رخ داد. به اعتقاد دکتر پنیک، علت آن است که گیمرگیت‌ها نیازی ندارند وظایفی مانند یافتن غذا و دفاع از لانه در برابر شکارچیان را انجام بدهند که از نظر شناختی دشوار است. وی می‌گوید: «مورچه‌های کارگر برای انجام این وظایف شناختی به مغز بزرگی نیاز دارند؛ اما گیمرگیت‌ها نیازی ندارند زیاد فکر کنند. وقتی آن‌ها در رقابت پیروز شوند، چیزی بیش از یک ماشین تخم‌گذاری نخواهند بود.»
پژوهشگران برای این باورند که این مورچه‌ها برای صرفه‌جویی در انرژی مغز خود را کوچک می‌کنند. این نوع رفتار در حشره‌خوار اتروسی نیز دیده می‌شود؛ پستاندار کوچکی که در زمستان برای گرم نگه داشتن سایر قسمت‌های بدن، مغز خود را کوچک می‌کند. جیمز ترانیلو استاد زیست‌شناسی دانشگاه بوستون که در مطالعه مشارکتی نداشت، می‌گوید: «مغز ارگان پرهزینه‌ای است و برای فعالیت به انرژی زیادی نیاز دارد.»
دکتر ترانیلو که تکامل مغز را در گونه‌های دیگر مورچه مطالعه می‌کند، بر این باور است که وقتی مورچه جهنده هندی ماده به گیمرگیت تبدیل می‌شود، بیشتر انرژی که زمانی صرف مغز او می‌شد، به سمت قسمت‌هایی از بدن می‌رود که در تولید مثل نقش دارند.
دکتر پنیک و همکارانش برای بررسی این موضوع که آیا این تخصیص مجدد منابع قابل بازگشت است، چندین گیمرگیت به‌تازگی تغییریافته را جمع‌آوری و از کلنی‌هایشان جدا کردند. دکتر پنیک می‌گوید: «فکر می‌کردم آن‌ها احتمالا خواهند مرد؛ اما طی چند روز به وضعیت قبلی برگشتند. بسیار شگفت‌انگیز بود که می‌دیدیم آن‌ها می‌توانند مغز خود را دوباره به اندازه‌ی قبل از دگرگونی برگردانند.»
پژوهشگران گمان می‌کنند توانایی تغییر حالت بین کارگر و گیمرگیت احتمالا به‌عنوان ابزاری برای اطمینان از این موضوع تکامل پیدا کرده است که آن‌هایی که به ملکه تبدیل نمی‌شوند، بتوانند به نقش قبلی خود یعنی حفظ کلنی برگردند. دکتر پنیک می‌گوید:
این گونه هم در مرحله‌ی لاروی و هم هنگام بلوغ انعطاف‌پذیری بالایی نشان می‌دهد. به این علت، آن‌ها می‌توانند الگویی برای درک پدیده‌هایی مانند اپی‌ژنتیک و کنترل انعطاف‌پذیری در موجودات زنده باشند و نتایج حاصل از مطالعه‌ی آن‌ها حتی به انسان قابل تعمیم باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/278076/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

برای چند کار عجله کنید...

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس در پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

شتر‌ها در محوطه کاخ وینسنس فرانسه

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

خیاط زبردست طبیعت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد