ایران پرسمان

آخرين مطالب

قمار اصلاح‌ طلبانه تحلیل روز

قمار اصلاح‌ طلبانه
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
آنطور که به نظر می‌رسد، محمدجواد ظریف از بیشترین اقبال و محبوبیت برای اجماع در جبهه اصلاح‌طلبان برخوردار است. این را می‌توان از اظهارنظر فعالان اصلاح‌طلب متوجه شد. بااین‌حال هنوز ظریف به شائبه‌ها درباره حضور یا عدم حضور در آوردگاه 28خرداد به‌طور قاطع پاسخ نگفته است؛ هرچند انتشار پست اینستاگرامی اخیرش نشان از این دارد که وزیر امورخارجه برای پوشیدن ردای ریاست‌جمهوری، چندان بی‌میل نیست.
محمدجواد ظریف چندی پیش در متنی اینستاگرامی تلویحا تهدید کرد که اگر به‌زعم او، «افتراها و تهدیدها» ادامه یابد، نامزد شود. او نوشت: بر عزمم برای نامزد نشدن استوارم ولی تداوم فشارها، آزارها در اقبال عمومی و در این عزم، تاثیر معکوس دارد». پس از این متن، بسیاری متوجه شدند که ظریف برخلاف قسم آیه و جلاله پیشین، در شرایط فعلی به حضور در رقابت‌های انتخاباتی کم بی‌میل نیست. همین هم شد که برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نسبت‌به حمایت از او پالس مثبت نشان دادند؛ برای نمونه، محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی چندی پیش در گفت‌وگو با سایت «فردا» با اشاره به مصوبه این حزب برای حمایت از ظریف، تصریح کرد: با نیامدن سیدحسن آقای خمینی دست اصلاح‌طلبان خالی شد اما می‌تواند پر شود. شاید شخصا ظریف علاقه‌مند به نامزدی در انتخابات نباشد اما اگر اجماع روی او شود و منحصربه‌فرد باشد، از میل شخصی‌اش باید بگذرد. کارگزاران درباره ظریف صحبت کرد و حمایت از او در شورای مرکزی حزب مصوب شد. روز گذشته نیز محسن رهامی، فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه «فرهیختگان» درباره اجماع اصلاح‌طلبان روی ظریف، تاکید کرد: اگر ظریف در انتخابات حاضر شود، اقبال زیادی بین اصلاح‌طلبان خواهد داشت. لذا غیر از ظریف فرد دیگری که اقبال عمومی زیادی داشته باشد طوری که بگوییم کاندیدای اجماع‌ساز است، وجود ندارد.
چرا ظریف؟
اینکه چرا ظریف اینطور موردتوجه اصلاح‌طلبان قرار گرفته خود جای سوال دارد. دلیل اول شاید به عبور آن‌ها از سیاست ائتلاف و معرفی نامزد نیابتی بازگردد. اصلاح‌طلبان تاکنون بارها و با زبان‌های مختلف اعلام کرده‌اند که در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری از چهره‌ای خارج از منظومه اصلاح‌طلبی حمایت نخواهند کرد و دیگر زیر بار فردی هم‌سنخ و جنس روحانی نمی‌روند. همین عامل هم باعث شد تا اصلاح‌طلبان روی سیدحسن خمینی متمرکز شوند. اصلاح‌طلبان آنقدر در حمایت از سیدحسن خمینی و استفاده سیاسی از برند و اعتبار خاندان امام عجله و ذوق داشتند که برای او کمپین انتخاباتی تشکیل دادند و برای آن شعار هم تعیین کردند؛ «همه با هم». بااین‌حال، خروج سیدحسن خمینی از گردونه رقابت‌های انتخاباتی و کناره‌گیری از نامزدی، اصلاح‌طلبان را به این فکر واداشت تا روی اصلاح‌طلبی دیگر تمرکز کنند. در میان خیرالموجودین اصلاحات که بالقوه بتواند تاییدیه شورای نگهبان را بگیرد، کسی حضور نداشت و در این شرایط، شاید محمدجواد ظریف مناسب‌ترین گزینه برای ایشان بود. همین هم باعث شد تا اصلاح‌طلبان به‌طور همه‌جانبه داد حمایت از او را سر بدهند که اظهارنظر عطریانفر و رهامی که در ابتدا به آن‌ها اشاره شد، گوشه‌ای از این علاقه‌مندی را نشان می‌دهد. درست است که ظریف از لحاظ تشکیلاتی و سیاسی، جزئی از اصلاح‌طلبان به شمار نمی‌آید اما نوع رویکرد او به مناسبات بین‌المللی، اصلاح‌طلبان را بر آن داشته تا در شرایط فعلی لاجرم او را یکی از خود بدانند. ظریف البته برای به دست گرفتن اعتماد تام و تمام اصلاح‌طلبان، در ماه‌های منتهی به سال99 چندین و چند اظهارنظر نامعمول از خود داشت؛ از جمله اعتراض به اینکه اختیاری در حوزه سیاست خارجی ندارد و در وقت مقتضی ناگفته‌های خود را خواهد گفت، نوعی «بگم، بگم» از نوع دیپلماتیک. حال اصلاح‌طلبان با اصلاح‌طلب دانستن ظریف و حمایت از او چه در سر دارند؟
دست خالی اصلاح‌طلبان در داخل، حمایت ناگزیر از ظریف
اصلاح‌طلبان خوب می‌دانند که عملکرد ضعیف نهادهای تحت امرشان در سال‌های اخیر از جمله در دولت اعتدال، مجلس دهم و شوراهای شهر، دست ایشان را از داشتن یک کارنامه عملی درخور توجه در حوزه سیاست داخلی خالی کرده است و همین مضایقه باعث شده تا سمت و جهت‌گیری سیاسی ایشان به‌جای حوزه داخلی، مثل گذشته به‌سمت خارج باشد. همین عامل نیز در نوع خود موجب شده تا نماد دیپلماسی اصلاح‌طلبانه یعنی محمدجواد ظریف که به‌زعم خودش، سررشته‌ای در مدیریت داخلی هم ندارد، به‌عنوان نامزد اصلی اصلاحات در انتخابات1400، نشان بشود؛ به‌بیان‌دیگر، اصلاح‌طلبان که ید طولایی در دوقطبی‌سازی دارند، مایل‌اند به‌دلیل نداشتن هیچ‌گونه استعداد مدیریتی در حوزه داخل، این دوقطبی را ناگزیر به‌سمت مسائل خارج و سیاست خارجی بکشانند و با برساخت دوقطبی «طرفداران مذاکره در وین-مخالفان مذاکره در وین» رقیب را به زمینی هول بدهند که علیه اصل و اساس لزوم مذاکره عزتمدارانه با جهان اعم از شرق و غرب، اصلا ادعایی ندارند.
ظریف ادامه‌دهنده دولت روحانی
پس ظریف در انتخابات ریاست‌جمهور 1400 قرار است مستمسک قدرت‌طلبی اصلاح‌طلبان و مجری دوقطبی‌سازی اصلاحات باشد. او که خود واقف است در مدیریت داخلی هیچ‌گونه سابقه و تخصصی ندارد، انتخابش به‌عنوان نامزد اصلی اصلاحات یک پیام عمده به جامعه مدنی طرفدار اصلاحات و فراتر از آن به توده‌های مردم در کشور دارد؛ «تمرکز بر خارج و تعلیق داخل». دولت حسن روحانی از مهرماه سال92 تا همین الان، زلف حکمرانی نظام را تماما به مذاکرات گره زده و باعث شده مدیریت او به تک‌ساحتی بودن متهم شود. آیا نامزدی ظریف ازسوی جبهه اصلاحات در انتخابات پیش‌رو، تلاشی برای استمرار بخشیدن به دولت مذاکره است که کمترین اقدام را برای اصلاح نهادها و ساختار معیوب نکرد؟ آیا قرار است ظریف نقش محمد خاتمی در سال76 را بازی کند و مسیر دولت روحانی که بسیاری رویکرد آن را به دولت هاشمی رفسنجانی تشبیه می‌کنند، ادامه دهد؟ انتخاب با مردم است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/278863/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی