ایران پرسمان

آخرين مطالب

سیمای مهاجرت در سینمای ایران تحلیل روز

سیمای مهاجرت در سینمای ایران
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مهاجرت در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از مهم‌ترین موضوعات کشور شده و خانواده‌های بسیاری درگیر آن هستند. براساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، نزدیک 35درصد کل مهاجران دنیا را مهاجران با مهارت بالا و دارای تحصیلات دانشگاهی تشکیل می‌دهند.
براساس آمارهای جهانی تعداد مهاجران در سطح جهانی 75میلیون نفر در سال 1960 بود که سال 2018 به 250میلیون نفر رسید و چهار کشور آمریکا، کانادا، انگلیس و استرالیا مقاصد اولیه و اصلی مهاجران هستند. اگر چه وضعیت اقتصادی در دنیا مهم‌ترین دلیل مهاجرت است، اما مهاجرت ایرانی‌ها به خارج از کشور دلایل دیگری هم دارد. سینماگران ایرانی در سال‌های پس از انقلاب به این موضوع توجه ویژه‌ای نشان داده‌اند و فیلم‌های بسیاری ساخته شده است که مرورشان می‌کنیم.
سینمای مهاجرت دو دهه پس از انقلاب
ارتفاع پست: یکی از فیلم‌های شاخص در زمینه مهاجرت در حوالی دهه 70 ساخته شده است. این فیلم به نویسندگی اصغر فرهادی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا روایت فردی به نام جاسم است که به شوق مهاجرت و رویای کار و زندگی مرفه، تمام خانواده و اقوام خود را سوار هواپیمایی می‌کند که قصد ربایش آن و سفر به کشوری در حاشیه خلیج فارس را دارد. حمید فرخ‌نژاد، لیلا حاتمی، گوهر خیراندیش و رضا شفیعی‌جم از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.
آدم‌برفی: اولین اثر سینمایی داوود میرباقری روایت زندگی فردی به نام «عباس خاکپور» با بازی اکبر عبدی است که همه آینده خود را در آمریکا می‌بیند و تمام تلاش خود را می‌کند تا به آنجا برسد؛ حتی اینکه بخواهد خود را تبدیل به زنی کند که به‌واسطه ازدواج با مردی از ترکیه به آمریکا برسد. داریوش ارجمند، اکبر عبدی، پرویز پرستویی و آزیتا حاجیان بازیگران این فیلم هستند.
بوتیک: ساخته حمید نعمت‌الله نیز دیگر اثر مرتبط با مهاجرت در ابتدای دهه 80 است. در این فیلم گلشیفته فراهانی در نقش‌اتی سهم خود را از خانه اجاره‌ای که با دوستانش اجاره کرده نپرداخته و صاحبخانه قصد دارد آنها را بیرون کند. محمدرضا گلزار در نقش «جهانگیر» نیز، جوانی که در بوتیک کار می‌کند، مبلغ مورد نیاز اتی را فراهم می‌کند؛ اما اتی با آن مبلغ تصمیم می‌گیرد به خارج برود. سعی اتی برای تهیه کسری پولی که برای خارج رفتن نیاز دارد او را در موقعیت خطیری قرار می‌دهد.
زرد: ساخته مصطفی تقی‌زاده که درباره چند تن از جوان‌های مخترع و نخبه است که برای ادامه تحصیلات و کار خود قصد سفر به ایتالیا را دارند؛ اما سلسله مشکلاتی آنها را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد و نیمی از آنها نمی‌توانند به ایتالیا برسند. بهرام رادان، ساره بیات، مهرداد صدیقیان، بهاره کیان‌افشار و شهرام حقیقت‌دوست در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. 
جدایی نادر از سیمین: به کارگردانی اصغر فرهادی و بازی پیمان معادی، لیلا حاتمی و ساره بیات یکی از فیلم‌های مهم سینمای ایران درباره موضوع مهاجرت است. این فیلم نشان می‌دهد که برای هجرت کردن چگونه باید از وابستگی‌هایت دل بکنی و تنها با یک چمدان راهی شوی و با روایتی درخور چگونگی درگیر شدن هر یک از اعضای خانواده را بعد از اخذ تصمیم «مهاجرت» نشان می‌دهد.
مهاجرت در نیمه دوم دهه 90
در نیمه دوم دهه 90 «کلمبوس» یکی از چند فیلمی است که در ژانر کمدی، مهاجرت به آمریکا را مورد توجه قرار می‌دهد. فیلم هاتف علیمردانی روایت یک خانواده متمول است که قصد مهاجرت به آمریکا را دارند. پسر این خانواده دنبال اجرای دسیسه است تا سرمایه را به تنهایی از آن خود کند؛ اما این مهاجرت آینده خوشی برای خانواده ندارد.
چند متر مکعب عشق: اولین اثر سینمایی جمشید محمودی است که نوید محمودی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشت؛ دو برادر که خود مهاجر هستند. ساعد سهیلی، حسیبا ابراهیمی، نادر فلاح و علیرضا استادی فهرست بازیگران این اثر سینمایی هستند. این فیلم داستان یک عشق را روایت می‌کند و آن‌طور که باید پیش نمی‌رود و طی ماجراهایی عبدالسلام که تصمیم به ترک ایران گرفته است، حاضر به ماندن و ازدواج دخترش مرونا با صابر نمی‌شود و سرنوشتی برای آنها رقم می‌خورد که هیچ‌کس از آن خبر ندارد.
ملبورن: ساخته نیما جاویدی که مهاجرت سنگ‌بنای اصلی آن ‌را تشکیل می‌دهد. این فیلم یکی از جدی‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر درباره تلاقی مهاجرت و اخلاق انسانی است که بازیگرانی چون پیمان معادی، نگار جواهریان، مانی حقیقی و... در آن ایفای نقش کرده‌اند.
بغض: اولین ساخته بلند سینمایی رضا درمیشیان است و باران کوثری، بابک حمیدیان و مهران احمدی بازیگران این اثر هستند که داستانی تلخ از مهاجرت است و زندگی حامد و ژاله در استانبول را برای ما روایت می‌کند. رابطه عاشقانه‌ای میان آنها شکل می‌گیرد و مشکلات آنها برای خروج از ترکیه و سرقتی که در ساعات پایانی زندگی در استانبول درگیر آن می‌شوند، موضوعات اصلی فیلم هستند.
طلا: فیلمی به کارگردانی پرویز شهبازی است و هومن سیدی، نگار جواهریان، طناز طباطبایی و مهرداد صدیقیان در آن ایفای نقش می‌کنند. منصور و دوستانش، تصمیم دارند یک رستوران تاسیس کنند؛ اما با مشکلات مالی روبه‌رو هستند. طلا از معدود ساخته‌های ایران در رده فیلم‌های درباره مهاجرت است که مشکلات مهاجرت غیرقانونی به اروپا از راه زمینی را نشان می‌دهد.
لاتاری: همان‌طور که از نامش مشخص است، درباره شرکت کردن در لاتاری و رویای رسیدن به آمریکا است. این فیلم به کارگردانی محمدحسین مهدویان داستان دو جوان است که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند؛ اما خانواده‌هایشان چندان موافق نیستند. آنها صبر پیشه کرده‌اند تا به مرور زمان رضایت خانواده‌هایشان را جلب کنند و در عین حال برای رسیدن به رویای مشترکشان که برنده شدن در «لاتاری» آمریکا است، تلاش می‌کنند. ساعد سهیلی، زیبا کرمعلی، هادی حجازی‌فر، حمید فرخ‌نژاد، جواد عزتی و نادر سلیمانی فهرست بازیگران این اثر سینمایی را تشکیل می‌دهند.
کارکثیف: به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی خسرو معصومی در سی‌و‌ششمین دوره از جشنواره فیلم فجر اکران شد. داستان فیلم کار کثیف پیرامون شخصیت فرهاد می‌گذرد که تصمیم می‌گیرد برای مهاجرت به ترکیه سفر کند؛ اما به‌دلیل گرفتاری‌هایی که برایش اتفاق می‌افتد، نه‌تنها مهاجرت، بلکه بازگشتش به ایران نیز در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان و لوون هفتوان در این اثر ایفای نقش کرده‌اند.
برلین منفی ٧: ساخته رامتین لوافی ماجرای مهاجرت تعدادی از اهالی خاورمیانه به آلمان است. فیلم مثل اسمش فضای به‌شدت سردی دارد و حال‌وهوای اولین ثانیه‌‌های پس از مرگ در سرما را القا می‌کند. مهاجران این فیلم دچار همان رنجی می‌شوند که بارها در اخبار مربوط به مهاجران خاورمیانه‌ای به اروپا دیده و شنیده شده است. در ابتدای ورود یکی از خانواده‌ها به آلمان دختر خانواده از داشتن حجاب در این محیط خجالت می‌کشد و حرکتی انجام می‌دهد که نشان‌دهنده دامنه‌دارتر بودن معضلات چنین افرادی درصورت پذیرفته شدن توسط یک کشور اروپایی است. مصطفی زمانی، تام پیشاپس، دالیا هیپیش و مسعود رایگان بازیگران این فیلم هستند.
مطرب: فیلم مصطفی کیایی نیز یکی دیگر از آثاری است که به معضل مهاجرت می‌پردازد. داستان این فیلم درباره یک خواننده کاباره‌ای به نام ابراهیم خوش‌لحن است که پیش از اوج گرفتن با وقوع انقلاب 1357 همچون این طیف خواننده‌ها از صحنه کنار می‌رود؛ اما چون به اندازه کافی از شهرت و اقبال نیز برخوردار نبوده، نمی‌تواند خواننده لس‌آنجلسی شود و در نهایت به خواننده مراسم تبدیل می‌شود. در این فیلم مهاجرت از ابعاد مختلفی مورد توجه قرار گرفته است و نظرات یک خانواده درباره مهاجرت را به تصویر می‌کشد. پرویز پرستویی، الناز شاکردوست و مهران احمدی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/279343/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

درگیری حیوانات در طبیعت

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله